Elektryczne Audi A3 e-tron zastąpi obecny model. Znamy datę premiery
Podczas dorocznej konferencji Audi, zupełnie niespodziewanie poznaliśmy plany dotyczące modelu A3. Producent już pracuje nad nowym kompaktowym modelem, który zastąpi obecnie oferowany. Kiedy zadebiutuje elektryczne Audi A3 e-tron?
Podczas niedawnej, dorocznej konferencji Audi, przedstawiciele producenta skupili się głównie na wynikach finansowych marki (przychody wzrosły o 16,4 procent do rekordowego poziomu 61,8 mld euro), ale kierowców interesują raczej plany dotyczące kolejnych modeli. Im też poświęcono nieco miejsca, ale najciekawsza informacja pochodzi zza kulis.
W rozmowie z czasopismem "Autocar" Oliver Hoffmann, szef ds. technologii w Audi, zdradził nieco bardziej dalekosiężne plany, niż tegoroczna premiera Q6 e-tron. Marka pracuje już nad nowym modelem uplasowanym poniżej Q4 e-tron, który ma być "porównywalny z A3". To część większego planu producenta, który do 2027 roku chce mieć elektryczny samochód w każdym z kluczowych segmentów rynku.
Elektryczne Audi A3 e-tron (choć zaznaczmy, że nie ma pewności czy nowy model przejmie tą nazwę) ma powstać na zupełnie nowej, modularnej platformie Grupy Volkswagena o oznaczeniu SSP. Samochody z niej korzystające mają mieć zasięg nawet 700 km, choć oczywiście zależało to będzie od wybranej baterii.
Właściwie pewne jest natomiast to, że nowy, elektryczny kompakt zastąpi obecne A3. Czwarta generacja modelu zadebiutowała w 2020 roku i niedługo powinniśmy zobaczyć jego zmodernizowaną wersję, która powinna pozostać na rynku przez kolejne 3-4 lata. Natomiast Audi zapowiedziało już wcześniej, że od 2026 roku, będzie prezentować wyłącznie elektryczne samochody.
Przy okazji poznaliśmy także kilka ciekawych informacji, na temat nowej platformy dla samochodów elektrycznych SSP. W porównaniu do obecnie stosowanej przez Grupę Volkswagena platformy MEB, jest ona bardziej elastyczna, więc można będzie projektować w oparciu o nią bardziej zróżnicowane modele. Pozwala też na niższe poprowadzenie podłogi w aucie.
Nowa platforma będzie oferować także instalację elektryczną o napięciu 800V (obecnie powszechnie stosuje się 400V) oraz szybkie ładowanie o mocy do 270 kW (tak jak obecnie w Audi e-tronie GT i Porsche Taycanie). Dzięki temu w ciągu 5 minut będzie można uzupełnić prądu nawet na kolejne 100 km. Maksymalny zasięg, jaki mają uzyskiwać modele korzystające z platformy SSP, to 700 km.
Początkowo w nowej platformie wykorzystywane będą baterie litowo-jonowe (o nieokreślonej jeszcze pojemności), ale z czasem może się to zmienić. SSP jest bowiem dostosowana także do akumulatorów ze stałym elektrolitem, które mogą być prawdziwym przełomem w elektromobilności.
Obecnie w ofercie Audi znajdziemy niedawno zmodernizowane Q8 e-tron (poprzednio oferowane po prostu jako e-tron), e-tron GT oraz Q4 e-tron. Wkrótce jednak gama znacząco się rozszerzy:
- Audi Q6 e-tron (2023) - odpowiednik Q5, czyli SUV klasy średniej, będzie pierwszym modelem bazującym na nowej platformie PPE, którą Audi opracowało wraz z Porsche
- Audi A4 e-tron (2024) - sedan klasy średniej będzie oferowany równolegle ze spalinową wersją. A4 e-tron również będzie korzystać z platformy PPE.
- Audi A6 e-tron (2024) - elektryk klasy wyższej od Audi, według pierwotnych zapowiedzi, miał już mieć swoją premierę, a na rynku pojawić się jeszcze w tym roku. Nastawić się trzeba jednak najwcześniej na rok przyszły.
- Audi A8 e-tron (2024) - teoretycznie w przyszłym roku mielibyśmy zobaczyć także produkcyjną wersję flagowej limuzyny Audi
- Audi A3 e-tron (2026) - kompaktowy model, przyszły następca spalinowego A3
***