Coraz droższe ładowanie aut elektrycznych. Co się dzieje?
Posiadacz samochodu elektrycznego w Polsce nie ma łatwego życia. Nie dość, że stacji szybkiego ładowania jest mało, to jeszcze rosną na nich ceny. A to nie wszystkie niedogodności z jakimi muszą się mierzyć kierowcy aut na prąd.

W skrócie
- Ceny ładowania samochodów elektrycznych w Polsce stale rosną, a operatorzy wprowadzają dynamiczne taryfy.
- Orlen zakończył dużą promocję, przez co stawki za ładowanie znacząco wzrosły, a opłaty zmieniły się także w sieci Eleport.
- Tesla wprowadziła nowe opłaty za przedłużone korzystanie z Superchargerów, a ranking EV Klub Polska wskazuje ogromne zróżnicowanie cen.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
EV Klub Polska opublikował ranking cen ładowania na szybkich ładowarkach prądem DC. Okazuje się, że ceny rosną, a dodatkowo niektóry operatorzy eksperymentują z taryfami dynamicznymi.
Koniec promocji na Orlenie. Ceny ostro w górę
Jak wskazuje organizacja, w czerwcu największą zmianą na rynku było zakończenie 35 proc. promocji Orlen Charge, dzięki której w maju sieć oferowała jedne z najniższych stawek na rynku. Obecnie ceny za ładowanie prądem stałym (DC) do 150 kW w sieci Orlenu wynoszą od 2,69 do 2,89 zł za kWh, a za ładowanie mocą powyżej 150 kW - 3,19 zł za kWh.
Podwyżki na swoich stacjach wprowadził Eleport, ceny za ładowanie prądem zmiennym (AC) wzrosły z 1,78 do 1,99 zł za kWh. W przypadku szybkich ładowarek tego operatora, energia w ładowarkach DC do 50 kW podrożała z 2,28 do 2,49 zł za kWh, a dla DC powyżej 50 kW - z 2,48 do 2,79 zł za kWh.
Warto zauważyć, że ładowanie prądem AC przeciętnego samochodu elektrycznego trwa kilka godzin (do 100 proc. pojemności), a prądem DC o mocy 50 kW - około godziny (do 80 proc. pojemności)
Uwaga na stacjach Tauronu. Można się naciąć
EV Klub Polska zauważa, że Tauron w swojej sieci oferuje taryfy dynamiczne, co oznacza znaczne wahania stawek w zależności od aktualnych cen energii na giełdzie.
Taka oferta cenowa charakteryzuje się szansami na tanie ładowanie, ale wymaga od kierowcy niezwykłej czujności i śledzenia dynamicznie zmieniających się, w zależności od pory dnia, a nawet pogody, cen.
W przypadku ładowania DC do 150 kW ceny mogą wahać się od 1,76 zł za kWh w najtańszych godzinach do nawet 4,00 zł za kWh w szczycie cenowym. Z kolei przy ładowaniu AC obecna rozpiętość w zależności od czasu i lokalizacji to od 1,24 do 3,42 zł za kWh.
Różnice są więc kolosalne, przy jednorazowym ładowaniu 50 kWh koszt może zmienić się o ponad 100 zł.
Najtaniej jest na ładowarkach Tesli. Ale i tu są nowe opłaty
Tesla z kolei nieznacznie obniżyła ceny, oferując ładowanie DC do 150 kW za 1,20-1,60 zł za kWh, a ultraszybkie ładowanie powyżej 150 kW kosztuje od 1,40 do 1,90 zł za kWh - w zależności od czasu i lokalizacji.
Nowością jest wprowadzenie opłat za kolejkę na wybranych stacjach Supercharger. Nowe opłaty w wysokości 2 zł za minutę dotyczą sytuacji, gdy Supercharger jest w pełni zajęty, a kierowca kontynuuje ładowanie powyżej poziomu 80 proc. Jak jednak zwraca uwagę EV Klub Polska, opłata ta jak na razie może wystąpić w dwóch lokalizacjach w Polsce - Rzeszowie i Ciechocinku.
Ładowanie aut elektrycznych nigdy nie będzie tak proste jak tankowanie?
Eksperci wskazują, że trzeba będzie się przyzwyczaić do komplikowania cenników i zmuszania kierowców, by przyjeżdżali ładować auta poza godzinami szczytu.
Wdrażanie taryf dynamicznych to naturalny kierunek rozwoju tego sektora. W Polsce mamy już ponad 9,5 tys. publicznych punktów ładowania, ale tempo rozwoju musi się zwiększyć. Zgodnie z prognozami przygotowanymi przez Biuro Badań i Analiz PSNM, do 2030 r. potrzebować będziemy ponad 50 tysięcy punktów ładowania, aby obsłużyć rosnącą liczbę pojazdów elektrycznych
Według prezesa EV Klub Polska Łukasza Lewandowskiego wprowadzenie na Superchargerach Tesli opłat w szczycie obłożenia stacji to sygnał, że infrastruktura ładowania w Polsce zaczyna się nasycać w wybranych lokalizacjach.
"Congestion fee", choć może budzić kontrowersje, jest skutecznym narzędziem zarządzania ruchem na stacjach, zmusza kierowców do bardziej efektywnego korzystania z ładowarek i zwalnia miejsce dla kolejnych użytkowników
Ranking cen ładowania, przygotowany przez Fundację EV Klub Polska oraz portal użytkowników samochodów elektrycznych elektromobilni.pl aktualizowany jest co miesiąc. Przytoczone dane pochodzą od operatorów. W rankingu można znaleźć stawki 17 operatorów sieci ładowania.