Proceder kręcenia liczników trwa w najlepsze
Proceder kręcenia liczników jest tak powszechny, że kupujący używane samochody rzadko wierzą we wskazania zegarów aut. Niemal z założenia przyjmują, że zostały zmienione przez nieuczciwych sprzedających.
Nawet jeśli nie są co do tego przekonani, to chęć zweryfikowania stanu licznika jest naturalna - stan techniczny samochodu zwykle w znacznej mierze zależy od rzeczywistej liczby pokonanych przez pojazd kilometrów.
Numer VIN w ogłoszeniu
Utarło się przeświadczenie, że znając numer VIN wystarczy sprawdzić w autoryzowanym serwisie przebieg oraz datę ostatniej naprawy lub przeglądu samochodu, by poznać jego historię. Takie przekonanie umacnia fakt, że w ogłoszeniach o sprzedaży pojazdów pojawia się VIN i informacja o możliwości sprawdzenia auta.
W innych przypadkach sprzedający zapytany o książkę serwisową twierdzi, że jej nie posiada, ale za to może podać numer VIN auta w celu sprawdzenia przeszłości auta. Zdarzają się również sytuacje, kiedy oszuści po cofnięciu licznika podrabiają książki serwisowe i pomimo to udostępniają klientom VIN. Część łatwowiernych kupujących rezygnuje wówczas z próby sprawdzenia autentyczności wskazań licznika. Dopiero po pewnym czasie, podczas wizyty w ASO lub specjalistycznym warsztacie okazuje się, że kupiony samochód miał cofnięty licznik bądź przechodził naprawy powypadkowe. Niestety, wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że nawet znając numer VIN czy jadąc autem do ASO mogą nie być w stanie zweryfikować przeszłości kupowanego samochodu.
W poszukiwaniu prawdy
Sprawdziliśmy, w autoryzowanych stacjach obsługi których marek można zdobyć informacje na temat przeszłości auta. Telefonicznie oraz osobiście próbowaliśmy uzyskać informacje o historii serwisowania różnych samochodów.
Okazało się, że samo posiadanie numeru VIN czy kopii dowodu rejestracyjnego niewiele daje, ponieważ - poza ASO Toyoty - wszystkie serwisy autoryzowane wymagają obecności właściciela pojazdu podczas weryfikowania jego historii.
Część firm, np. Citroen czy Mercedes, co prawda udostępnia historię serwisową aut, jednak ogranicza się ona tylko do napraw gwarancyjnych, które rzadko są wykonywane. Inni importerzy, np. Ford i Volvo, nie posiadają centralnego systemu łączącego bazy danych pomiędzy dealerami. W tych przypadkach sprawdzenie historii napraw możliwe jest tylko w ASO, w którym auto było serwisowane. A jeśli takich serwisów było kilka, albo sprowadzony samochód naprawiano za granicą, weryfikacja jest utrudniona.
Najbardziej dziwi postawa Volkswagena, Skody i Audi - firm z rozbudowanym, europejskim systemem, w którym znajdują się wszystkie naprawy wykonywane w ASO, a pomimo to nieudostępniających tych danych swoim klientom.
Nieoficjalne możliwości
Sprawdziliśmy również, w których przypadkach kupujący samochody mogą liczyć na grzecznościową przysługę ze strony pracowników serwisów i w nieoficjalny sposób poznać historię napraw samochodu. Udało nam się to w przypadku ASO 7 marek.
Okazuje się, że w rzeczywistości podawanie często bezużytecznego numeru VIN to jedynie chwyt nieuczciwych sprzedających, mający na celu uśpienie czujności kupującego i wzbudzenie jego zaufania. To skandal, że wiele firm pomimo posiadania informacji mogących ujawnić oszustwo nie udziela ich zainteresowanym osobom, nawet właścicielom.
Możliwość sprawdzenia w ASO historii serwisowej i przebiegu auta – rzeczywista sytuacja:
Audi
Pracownicy serwisów nie przekazują oficjalnie historii napraw. Grzecznościowo mogą sprawdzić w europejskim systemie datę i przebieg podczas ostatniej wizyty auta w ASO.
BMW
Historię serwisową samochodów BMW można uzyskać jedynie w obecności właściciela. W przypadku najnowszych modeli, produkowanych od 2011 r. (np. nowe BMW serii 1 i 3), informacje można uzyskać w każdym ASO. Czynności serwisowe w starszych samochodach da się sprawdzić tylko za pośrednictwem centrali BMW Group Polska, czyli generalnego importera.
Citroen
Informacje na temat historii napraw samochodów udzielane są właścicielowi lub za jego zgodą, zarówno w ASO jak i w centrali Citroen Polska. Niestety, sprawdzić można tylko naprawy gwarancyjne.
Fiat
Oficjalnie Fiat Auto Poland nie podaje informacji o historii swoich pojazdów, jednak w autoryzowanych serwisach na podstawie numeru VIN samochodu można uzyskać takie dane.
Ford
Informacje o historii serwisowej aut marki Ford może uzyskać właściciel i to na dodatek tylko w tym ASO, w którym samochód był naprawiany. Dotyczy to również pojazdów serwisowanych za granicą, a sprowadzonych do Polski.
Honda
ASO posiadają informacje o historii aut serwisowanych w Polsce, jednak nie mają zgody na udzielanie danych swoim klientom. W rzeczywistości bez problemu udało nam się sprawdzić w obecności właściciela historię napraw u jednego z dealerów. Nie ma za to możliwości sprawdzenia historii samochodów serwisowanych za granicą.
Hyundai
Jeżeli auto było serwisowane za granicą, to w Polsce można sprawdzić tylko naprawy gwarancyjne. Pozostałe wizyty samochodu w serwisie należy potwierdzić w centrali zagranicznej.
Jeep
Autoryzowane serwisy udzielają informacji o historii napraw samochodów marki Jeep właścicielowi lub innej osobie w jego obecności. W polskim ASO można uzyskać historię napraw zagranicznych.
Mazda
W polskich ASO istnieje możliwość sprawdzenia historii napraw samochodów sprzedanych po raz pierwszy po 1 lipca 2006 r., a serwisowanych w ASO Mazdy na terenie całej Europy.
Mercedes
W autoryzowanych stacjach można uzyskać informacje o naprawach gwarancyjnych z całej Europy. W autach produkowanych od 2008 r. da się też sprawdzić przeglądy okresowe.
Mitsubishi
Próby sprawdzenia historii serwisowej samochodu w kilkunastu autoryzowanych stacjach spełzły na niczym. Tylko w jednym punkcie otrzymaliśmy informację o możliwości uzyskania danych o historii serwisowej samochodu na podstawie ogólnopolskiej bazy Mitsubishi (wyjątek potwierdzający regułę). Pracownicy pozostałych ASO zapewniali o braku jakiegokolwiek jednolitego systemu.
Nissan
W ASO Nissana właściciel sprawdzi historię napraw auta w polskich ASO. Aby poznać historię serwisowania za granicą, przedstawiciel Nissana w Polsce - na wniosek właściciela samochodu - musi zwrócić się bezpośrednio do centrali zagranicznej. Ze względu na brak europejskiego systemu jest to uciążliwe dla obu stron i praktykowane tylko w wyjątkowych przypadkach.
Peugeot
Oficjalnie nie można uzyskać w ASO Peugeota informacji o historii napraw. W praktyce pracownicy serwisów udostępniają dane znajdujące się w systemie, czyli jedynie historię napraw gwarancyjnych. Naprawy płatne przez klienta oraz przeglądy okresowe można zwykle nieoficjalnie sprawdzić w tym ASO, w którym dany samochód był serwisowany.
Renault
Pracownicy Renault nie są upoważnieni do udzielania informacji o historii serwisowania aut, jednak takie dane dotyczące pojazdów można nieoficjalnie uzyskać w autoryzowanej stacji obsługi, np. podczas przeglądu przed kupnem samochodu.
Skoda
W większości przypadków pracownicy ASO Skody nie udzielają informacji o przeszłości samochodów. Jednak po kilku próbach uzyskaliśmy ustne potwierdzenie ostatniego przeglądu auta.
Toyota
Historię napraw samochodu serwisowanego w Polsce można sprawdzić na podstawie numeru VIN w dowolnym autoryzowanym serwisie Toyoty. Niestety, nie da się w ten sposób uzyskać danych z zagranicznych serwisów. W celu zdobycia informacji o historii samochodów serwisowanych poza Polską, należy kontaktować się bezpośrednio z centralą firmy w danym kraju.
Volkswagen
Oficjalnie nie da się sprawdzić historii pojazdu w autoryzowanej stacji obsługi. W rzeczywistości niektórzy pracownicy serwisów ustnie (nieoficjalnie) potwierdzają przebieg zanotowany podczas ostatniej wizyty auta w ASO.
Volvo
Ze względu na brak połączenia systemów serwisowych pomiędzy poszczególnymi dealerami, historię napraw można zweryfikować jedynie w serwisie, w którym auto było wcześniej naprawiane.
Możliwość sprawdzenia w ASO historii serwisowej i przebiegu auta
*Możliwość sprawdzenia historii serwisowej jest ograniczona