Ford Mustang zdetronizowany? Triumf Chevroleta Camaro
Czy potraficie sobie wyobrazić, że volkswagen golf, niekwestionowany żelazny lider europejskich rankingów sprzedaży nowych samochodów osobowych, nagle ustępuje miejsca swojemu odwiecznemu, a jednak wciąż pozostającemu za nim w tyle rywalowi - oplu astrze? Oczywiście ludzka fantazja nie zna granic. Takie spekulacje pojawiają się przy okazji premiery każdej kolejnej generacji astry, ale jak dotychczas pozostają jedynie spekulacjami. Król jest tylko jeden.
Tymczasem do podobnej sensacji doszło właśnie w Stanach Zjednoczonych, gdzie po raz pierwszy od niepamiętnych czasów ford mustang został wyprzedzony w statystykach sprzedaży przez swojego największego lokalnego konkurenta, czyli chevroleta camaro. We wrześniu nabywców w USA znalazło 6429 mustangów i 6577 camaro. Różnica pozornie nie jest porażająca, chodzi raptem o 148 sztuk, ale mimo wszystko mamy do czynienia z pewnego rodzaju przełomem.
Aby zrozumieć rangę wydarzenia trzeba zrozumieć pozycję, jaką oba modele zajmują w świadomości zmotoryzowanych Amerykanów. Okoliczności towarzyszące wprowadzeniu na rynek forda mustanga stanowią przedmiot wykładów z marketingu. Debiut tego samochodu poprzedziła bezprecedensowa kampania reklamowa, w której uczestniczyło m.in. około 2500 gazet i czasopism. Spot telewizyjny, pokazany 16 kwietnia 1964 roku, w przeddzień oficjalnej premiery auta, obejrzało 29 milionów osób.
Premierową prezentację transmitowały trzy stacje TV. W pierwszym dniu sprzedaży na pojazd z wizerunkiem dzikiego rumaka w logo złożono 22 tysiące zamówień. Prawdziwe oblężenie przeżywały salony Forda - podczas pierwszego weekendu po premierze odwiedziły je 4 miliony osób. W ciągu pierwszych czterech miesięcy sprzedano 100 tysięcy mustangów. Wyprodukowanie miliona zajęło mniej niż dwa lata.
Mustang szybko stał się bohaterem kultury masowej. Wystąpił w licznych filmach, teledyskach, grach komputerowych i wideo. Był samochodem Jamesa Bonda. Odnotował ponad 8,4 mln "polubień" na Facebooku. Zorganizowana 5 grudnia w Barcelonie uroczysta prezentacja najnowszej, szóstej generacji forda mustanga zgromadziła 2500 gości. Wiadomość, że po raz pierwszy w swojej prawie pięćdziesięcioletniej historii ten legendarny model trafi do sprzedaży w Europie była informacją dnia w światowych mediach. Tak, jeżeli jakiś samochód zasługuje na miano "ikony motoryzacji", to jest z nim z pewnością ford mustang...
Sukcesy bestsellera Forda nie mogły pozostać bez odpowiedzi ze strony General Motors, drugiego z potentatów amerykańskiego przemysłu samochodowego. Tą odpowiedzią był chevrolet camaro, zaprezentowany po raz pierwszy 12 września 1966 r. w Detroit. Nieco dłuższy od rywala, napędzany równie potężnymi silnikami o pojemności do nawet 7 litrów, nie dwu, lecz czteroosobowy, więc bardziej użyteczny na co dzień.
Do dzisiejszego dnia model ten doczekał się pięciu generacji, sprzedał w ponad 5 mln egzemplarzy, zasłynął w wyścigach z serii Race of Champions. I choć też w pełni zasłużył na status "pojazdu kultowego", bywa nazywany "pożeraczem mustangów", a w 1978 r. po raz pierwszy wyprzedził legendarnego forda pod względem wielkości sprzedaży, to wciąż pozostawał jakby trochę w cieniu wielkiego rywala (zaszkodziła mu m.in. kilkuletnia przerwa w produkcji). Aż do września, kiedy to wreszcie stał się numerem 1...
Czy jednak detronizacja forda mustanga będzie miała trwały charakter? Znawcy amerykańskiego motorynku bardzo w tą wątpią. Wskazują, że aktualne powodzenie chevroleta camaro może mieć swoje źródła w rozpoczętej wcześniej niż zwykle wyprzedaży rocznika 2016 i związanymi z tym obniżkami cen. Zwracają też uwagę, że w większej perspektywie czasowej zainteresowanie obu wspomnianymi modelami wyraźnie spada. Między styczniem a wrześniem tego roku, w porównaniu z tym samym okresem 2015 r., sprzedaż mustanga zmniejszyła się w USA o 9,3 proc., a camaro o 11,4 proc.
Dodajmy, że obydwa sławne modele gościły swego czasu w naszej redakcji. Napędzane potężnymi, ośmiocylindrowymi silnikami benzynowymi - Ford 5.0 l 421 KM, Chevrolet 6.2 l 405 KM - ekscytujące i wzbudzające ogromne zainteresowanie gapiów. Mustang jest nadal dostępny w polskiej ofercie Forda. Niestety, camaro zniknęło wraz z całą wycofaną z Europy marką Chevrolet.