Auta z Chin w Polsce. Premiery na targach Poznań Motor Show 2025
Gdy oczy całego świata zwrócone są na chiński salon motoryzacyjny Auto Shanghai 2025, w Polsce odbywa się właśnie Poznań Motor Show 2025. Chociaż stolicę Wielkopolski dzieli od Szanghaju przeszło 8 tys. km, trwające równolegle imprezy mają ze sobą wiele cech wspólnych. Jedną z nich jest dominacja chińskich producentów. Na Poznań Motor Show zobaczyć dziś można rekordową liczba samochodów "made in China".

Spis treści:
Poznań Motor Show 2025 to najlepszy przykład na mordercze - z perspektywy europejskiego przemysłu motoryzacyjnego - tempo chińskiej ekspansji w naszej części świata.
Dość powiedzieć, że Poznań jest miejscem oficjalnej polskiej premiery aż pięciu chińskich marek należących do gigantów tamtejszego rynku. W stolicy Wielkopolski swoją polską działalność oficjalnie zainaugurowały takie marki, jak np: Bestune, Hongqi, JAC i SWM. Oficjalnie działalność w Polskce rozpoczął też koncern Dongfeng.
Chociaż nazwy mogą się jeszcze wydawać Polakom egzotyczne, wszystkie marki należą do prawdziwych gigantów motoryzacyjnego świata.
Bestune debiutuje w Polsce. Co to za marka i do kogo należy?
Bestune to stosunkowo młoda marka, której korzenie sięgają 2006 roku. Jej właścicielem jest najstarszy chiński koncern motoryzacyjny - FAW (First Automobile Works). Sam koncern, który w ubiegłym roku wyprodukował ponad 3,2 mln samochodów, posiada fabryki i centra badawczo-rozwojowe w 18 lokalizacjach na terenie Chin. Jego "lokalne" centra R&D mieszczą się też w Dolinie Krzemowej i Monachium.
Za dystrybucję Bestune w Polsce, podobnie jak w przypadku siostrzanej marki Hongqi, odpowiadać będzie Asian Automotive Distribution Center (AADC). W Polsce klienci będą mieli do wyboru trzy modele:
- Bestune B70,
- Bestune T77 Pro,
- Bestune T90.
Co ciekawe, wszystkie auta oferowane będą wyłącznie z napędem spalinowym. W zależności od modelu do wyboru będą benzynowe doładowane 1,5 l (160 KM) lub 2,0 l (218-245 KM).
Debiut Bestune w Polsce. Jakie auta będą w ofercie?
Na tle obfitości aut z nadwoziem typu SUV szczególnie ciekawie prezentuje się Bestune B70. To "biznesowy" liftback długości niemal pięciu metrów, którego ceny startują z poziomu 119 900 zł. Auto oferowane będzie z silnikiem 1,5 l (160 KM) lub 2,0 l (218 KM) i ma spore szanse przyciągnąć uwagę klientów, którzy do tej pory udawali się np. po nową Toyotę Camry.

Bestune T77 Pro to kompaktowy SUV o długości 4,5 m, celujący w taką rynkową konkurencję, jak np. Kia Sportage, Toyota Corolla Cross czy Hyundai Tucsona. Auto będzie sprzedawane wyłącznie z benzynowym, turbodoładowanym silnikiem 1,5 l i dwusprzęgłową przekładnią o siedmiu przełożeniach. Ceny startować mają od 109 900 zł.

Z kolei Bestune T90 ze swoimi 4718 mm długości to już SUV klasy średniej - konkurent Skody Kodiaq, Toyoty RAV4, czy Forda Kugi. Na pokładzie znajdziemy np. panoramiczny o powierzchni 1,2 metra kwadratowego, wyświetlacz HUD, elektrycznie podnoszoną pokrywę bagażnika czy listę 24 inteligentnych systemów asystujących. Nie bez znaczenia jest też bagażnik o pojemności 560 litrów. Model dostępny będzie w dwóch wersjach wyposażenia w cenie od 129 900 zł.

Wszystkie samochody Bestune będą oferowane z 5-letnią gwarancją z limitem 150 000 kilometrów. Pierwsze egzemplarze trafią do polskich klientów w trzecim kwartale 2025 roku.
Do końca bieżącego roku planowane jest otwarcie 33 autoryzowanych salonów dilerskich, a docelowo sieć sprzedaży obejmie około 50 punktów w całym kraju.
Premiery Hongqi w Poznaniu. Co pokaże chińska marka?
W Poznaniu oficjalnie zadebiutowała też siostrzana marką Bestune - cieszące się w Chinach wielką estymą - Hongqi. Należący do koncernu FAW producent przez lata zasłynął budową reprezentacyjnych aut dla państwowych notabli.
Autem marki Hongqi wożony jest m.in. przewodniczący Komunistycznej Partii Chin - Xi Jinping. Historia marki sięga 1958 roku, a jej nazwa w tłumaczeniu na język polski to... "czerwona flaga".
W polskiej ofercie Hongqi znajdziemy dwa auta z nadwoziem SUV oraz dwie klasyczne "limuzyny".
Honghi HS3, H5 i H9 debiutują w Polsce. Znamy ceny
Cenniki marki otwierać ma Hongqi HS3 - SUV z segmentu C o długości 4,65 m. Klienci będą mieli do wyboru benzynowe 1,5 l (168 KM) lub 2,0 l (252 KM). Pierwszy oferowany będzie z dwusprzęgłową, siedmiostopniową przekładnią DCT i napędem na przód. Drugi - z ośmiostopniowym klasycznym automatem i napędem 4x4. Auto ma być dostępne w ofercie premierowej w cenie od 139 900 zł (za wersję 1,5 l FWD).

Dla osób z większymi wymaganiami w zakresie kubatury wnętrza przewidziano Hongqi HS5. To duży (4,76 m długości) luksusowy SUV, którego kształty zaprojektowało Italdesign. Auto napędzane jest benzynowym silnikiem 2,0 l (225 KM) sprzęganym z automatyczną, ośmiostopniową przekładnią i napędem na obie osie. Polskie ceny modelu startują z pułapu 159 900 zł.
O serca i portfele polskich nabywców rywalizować też mają dwa klasyczne sedany: Hongqi H5 (od 163 900 zł) i topowa limuzyna marki - Hongqi H9. Ceny tej ostatniej (Hongqi H9 mierzy ponad 5,13 m długości, rozstaw osi to aż 3060 mm), która może być konkurencją dla takich sław, jak chociażby Mercedes klasy S, zaczynają się od 284 900 zł.

Tak samo, jak w przypadku Bestune, wszystkie modele Hongqi objęte będą w Polsce pięcioletnią gwarancją limitowaną przebiegiem 150 000 km. Do końca bieżącego roku firma chce mieć nad Wisłą dziesięć salonów z pełnym zapleczem serwisowym ulokowanych "w dużych aglomeracjach miejskich".
SWM G01F, G03F, G05 w Polsce, czyli nowe SUV-y na polskim rynku
Na Poznań Motor Show zadebiutowała też oficjalnie marka SWM należąca do chińskiego koncernu Shineray Group. Również w tym przypadku oficjalnym importerem jest spółka Asian Automotive Distribution Center.
Sama marka SWM to włoski producent motocykli (z historią sięgającą 1971 roku), przejęty przez Chińczyków w 2014 roku. Pierwszy samochód osobowy spod znaku SWM powstał dwa lata później. SWM nie zerwało całkowicie ze swoimi korzeniami, bo centrum stylistyczne marki znajduje się w Mediolanie.
Jeszcze w tym roku marka chce mieć w Polsce dwadzieścia punktów dealerskich (do końca 2026 roku ma ich być już 40) - każdy z odpowiednim zapleczem serwisowym. Jakie modele zaoferuje polskim klientom?
SWM G01F, SWM G03F i SMW G05 w polskich salonach. Jakie ceny?
SWM wprowadza na polski rynek trzy samochody:
- SWM G01F,
- SWM G03F,
- SMW G05.
Wszystkie to auta z nadwoziem typu SUV oferowane wyłącznie z benzynowymi jednostkami napędowymi.
Gamę otwiera SWM G01F czyli SUV segmentu C wyceniony na 119 900 zł. Auto napędzane jest benzynowym silnikiem 1,5 l o mocy 139 KM parowanym z dwusprzęgłową, siedmiostopniową przekładnią. Standard wyposażenia obejmuje m.in. panoramiczny, elektrycznie otwierany szklany dach, elektryczną klapę bagażnika, podgrzewane fotele (w tym tylna kanapa), podgrzewaną kierownicę i automatyczną klimatyzację.
SWM G03F to z kolei 7-osobowy SUV długości 4,6 metra (rozstaw osi to aż 2,78 m), który może rywalizować o klientów np. z Dacią Duster i Dacią Bigster. Oprócz bogatego wyposażenia producent podkreśla m.in. wynoszący aż 195 mm prześwit.
Samochód napędzany jest benzynowym silnikiem 1,5 l o mocy 110 KM dostępnym z ręczną, 5-stopniową skrzynią biegów. Ceny auta na rynku polskim startują od 94 900 zł.
W ofercie znajdziemy też dużego rodzinnego SUV-a - SMW G05 - długości 4,75 m (rozstaw osi 2750 mm). W przeciwieństwie np. do MG HS auto oferowane będzie w Polsce w odmianie siedmioosobowej. Pod maską znajdziemy benzynowy silnik 1,5 l o mocy 150 KM sparowany z siedmiostopniową, dwusprzęgłową przekładnią. Ceny startują z pułapu 129 900 zł.
Rodzinny SUV z Chin wkracza do Polski. Dongfeng Mage z premierą w Poznaniu
Poznań Motor Show 2025 jest też miejscem, w którym swoją polską ekspansję zaczyna właśnie koncern Dongfeng - jeden z największych producentów aut w Chinach. Wejście na nasz rynek chińskiego giganta realizowane jest we współpracy z firmą AFG Electric Motors, która pełni rolę oficjalnego importera.
Polska oferta pozostaje tajemnicą, ale w Poznaniu zobaczyć można np. model Dongfeng Mage, czyli rodzinnego SUV-a z pogranicza segmentów C i D. Chińczycy przekonują, że to propozycja dla osób szukających przestronnego i dobrze wyposażonego samochodu "za rozsądne pieniądze". Standardowe wyposażenie obejmuje m.in. skórzaną tapicerkę czy duże panoramiczne okno dachowe.

Donfeng Mage w wersji podstawowej posiada m.in. skórzaną tapicerkę i panoramiczny dach. Napęd zapewnia benzynowy silnik 1,5 l generujący 204 KM i 305 Nm. Jednostka w standardzie oferowana jest z siedmiostopniową, dwusprzęgłową skrzynią biegów.
Debiut JAC Motors w Polsce na targach moto w Poznaniu
Na tegorocznym Poznań Motos Show oficjalnie zadebiutowała też w Polsce marka JAC Motors (Anhui Jianghuai Automobile Group Co., Ltd.), której korzenie sięgają 1964 roku (początkowo przedsiębiorstwo produkowało tylko auta ciężarowe, w 2000 roku rozpoczęło swoją ekspansję na rynku aut osobowych).

Pierwszym dostępnym w Polsce samochodem ma być duży rodzinny SUV - JS8 PRO.Auto ma 4 825 mm długości, 1870 mm szerokości i może pochwalić się rozstawem osi aż 2 830 mm.
JAC JS8 PRO - nietypowo - dostępny będzie w dwóch wariantach konfiguracji siedzeń - sześcio- i siedmioosobowej. Bagażnik w standardzie oferuje pojemność 418 litrów.
Podobnie jak większość oferowanych w Polsce chińskich SUVów, JAC JS8 PRO ma pod maską benzynowy turbodoładowany silnik 1,5 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostka rozwija 175 KM i 300 Nm. Ceny?
Wersję sześcioosobową wyceniono na 137 900 zł (w cenie jest już lakier metalizowany), dopłata do odmiany siedmioosobowej wynosi tylko 2 tys. zł.