Z Chin do Europy. Volvo przenosi produkcję uwielbianego SUV-a
Volvo nie ukrywa, że musi jednocześnie godzić ekspansję na dwa kluczowe rynki – wschodni i europejski. Kompaktowy elektryk EX30 był od końca 2023 r. produkowany wyłącznie w Chinach. Przedstawiciele marki wielokrotnie podkreślali, że jeśli tylko pojawi się taka możliwość, model ten będzie powstawał również w jednej z europejskich fabryk.

W skrócie
- Produkcja Volvo EX30 została przeniesiona z Chin do Belgii, co stanowi inwestycję w przyszłość elektromobilności i europejskiego rynku.
- Fabryka w Gandawie została zmodernizowana, inwestując 850 mln zł w dostosowanie do produkcji model na nowej platformie SEA2. Powstało również 350 nowych miejsc pracy.
- Model EX30 cechuje ekologiczność i najniższy w historii Volvo ślad emisyjny.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Nadszedł ten moment, gdy produkcja EX30 w Belgii idealnie wpisuje się w realizację celów Unii Europejskiej dotyczycących zrównoważonego rozwoju i wzmacniania konkurencyjności przemysłu. Przeniesienie produkcji z Chin jest jednocześnie inwestycją w przyszłość opartą na elektromobilności i innowacjach.
Model EX30 ma dla Volvo Cars ogromne znaczenie w kontekście dalszego umacniania pozycji na europejskim rynku elektrycznych aut klasy premium. Inwestycja w europejską produkcję EX30 w Gandawie doskonale wpisuje się w naszą długofalową strategię, zgodnie z którą budujemy samochody tam, gdzie sprzedają się najlepiej. Nasza elastyczna, globalna sieć produkcyjna zwiększa odporność firmy na zmienną sytuację na rynkach i pozwala nam szybko dostosowywać do niej naszej plany
Modernizacja fabryki i dostosowanie do produkcji EX30 w Belgii kosztowało 850 mln zł
Fabryka w Gandawie produkuje już Volvo EX40 we wszystkich wersjach napędowych, a także modele EC40, XC60 i V60. Belgia nie jest jednak rajem dla producentów samochodów - niedawno Audi zamknęło swoją fabrykę modelu Q8 e-tron w Brukseli. To jeden z powodów, dla których szwedzki producent początkowo nie planował produkcji modelu EX30 poza Chinami. Państwo Środka wydawało się idealnym miejscem ze względu na bliskość łańcuchów dostaw, rozwinięte szlaki handlowe, korzystny stosunek kosztów do ceny oraz wysoki poziom zaawansowania technologicznego.
Geely zmieniło strategię po wszczęciu przez Komisję Europejską śledztwa dotyczącego subsydiowania chińskich producentów przez rząd oraz analiz emisji generowanych w całym łańcuchu produkcji i transportu pojazdów. W odpowiedzi na te działania Volvo zmodernizowało swoją fabrykę w Gandawie, inwestując około 200 mln euro, czyli blisko 850 mln zł, aby przystosować zakład do produkcji samochodów na nowej platformie SEA2.

W ramach inwestycji zainstalowano prawie 600 nowych i zmodernizowanych robotów produkcyjnych, rozbudowano dział baterii oraz linię montażu akumulatorów litowo-jonowych. Wprowadzenie modelu EX30 do produkcji w Belgii oznacza także utworzenie około 350 nowych miejsc pracy, zwiększając łączne zatrudnienie w zakładzie do niemal 6,6 tys. osób.
Po podjęciu decyzji jesienią 2023 roku o uruchomieniu produkcji modelu EX30 w Gandawie, udało się wdrożyć nowy model do produkcji w rekordowym czasie. Dzięki zaangażowaniu i współpracy całego zespołu udało się skrócić czas procesu uruchamiania produkcji aż o połowę. Dziś z dumą witamy EX30 na naszej linii produkcyjnej, pokazując, że nowoczesne technologie i innowacje pozwalają nam elastycznie reagować na potrzeby rynku
Gandawa staje się sercem europejskiej produkcji Volvo
EX30 dotychczas importowany był do Europy z Chin. Obecnie Volvo Cars produkuje na Starym Kontynencie już dziesięć modeli elektrycznych i hybrydowyc w zakładach w Gandawie (Belgia) i Torslandzie (Szwecja). Kolejna europejska fabryka szwedzkiego producenta powstaje właśnie na Słowacji. Volvo posiada także zakłady produkcyjne w Karolinie Południowej (USA) oraz w trzech chińskich miastach: Chengdu, Daqing i Taizhou.
Fabryka w Gandawie funkcjonuje od 1965 roku i ma strategiczne położenie - znajduje się w sercu portowego regionu Morza Północnego. Obecnie produkowane są tam modele EX30, EX40 i EC40, a także hybrydowe XC40 oraz V60. W 2023 r. z taśm produkcyjnych zakładu zjechało ponad 186 tys. samochodów. Wkrótce do produkcji dołączy również model EX30 Cross Country.

Volvo EX30 to kompaktowy i ekologiczny SUV
Elektryczny SUV nie tylko wyróżnia się kompaktowymi wymiarami, ale przede wszystkim posiada mnóstwo najróżniejszych zastosowań będących elementami szerzej zakrojonego planu Volvo. Sam zeroemisyjny napęd nie rozwiązuje jednak wszystkich negatywnych problemów związanych z wpływem motoryzacji na środowisko. Z tego powodu aż 25 proc. aluminium pochodzi z recyklingu, podobnie jak 17 proc. stali i tworzyw sztucznych. Produkcja jednego egzemplarza wiąże się w z wytworzeniem około 18 ton CO2, natomiast przejechanie dystansu 200 tys. km oznacza kolejne 12 ton, co czyni Volvo EX30 najbardziej ekologicznym modelem w historii marki.
Podstawowa wersja posiada silnik o mocy 272 KM przekazywanych na tylną oś. Natomiast osoby szukające naprawdę mocnych wrażeń mogą zdecydować się na odmianę dwusilnikową (po jednym silniku na oś) generującą 428 KM oraz 543 Nm. Akumulator o pojemności 69 kWh pozwala na przejechanie 460-480 km.