Wymieniają baterie zamiast ładować. Kolejny producent wierzy, że to ma sens
Główne trudności związane z użytkowaniem samochodu elektrycznego wynikają z ograniczonego zasięgu, długiego czasu ładowania oraz stopniowego spadku trwałości akumulatora w miarę upływu lat. Kolejny producent dochodzi do wniosku, że warto zrezygnować z tradycyjnego ładowania na rzecz wymiany baterii, co potrwa zaledwie 100 sekund.

W skrócie
- Changan Oshan 520 to pierwszy samochód seryjny z systemem wymiany baterii CATL, umożliwiającym szybką wymianę akumulatora w zaledwie 100 sekund.
- Nowa technologia pozwala na przejechanie do 515 km na jednym ładowaniu i uwzględnia rozwój szerokiej sieci stacji wymiany baterii w Chinach.
- Model zdobył duże zainteresowanie wśród flot i firm taksówkarskich, a system baterii Choco-SEB będzie dostępny także dla innych chińskich producentów.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Pomysłów na rozwiązanie głównego problemu samochodów elektrycznych, czyli ograniczonego zasięgu i długotrwałego ładowania było już co najmniej kilkanaście. Wielu kierowców jest jednak przekonanych, że najprostszym rozwiązaniem byłoby opracowanie spójnego na skalę globalną systemu wymiennych baterii, który umożliwiałby ich błyskawiczną wymianę.
Changan Oshan 520 może okazać się rewolucją. Wymiana baterii zajmuje zaledwie 100 sekund
Changan Oahan 520 to kolejny chiński sedan, który na pierwszy rzut oka nie wyróżnia się niczym szczególnym. Ma klasyczną sylwetkę, nowoczesne linie i sprawia wrażenie budżetowej propozycji z przystępną ceną. W kabinie znajdziemy centralny ekran o przekątnej 10,25 cala, podgrzewany i wentylowany fotel kierowcy, cztery głośniki oraz system kamer 360 stopni. To absolutne minimum, które zapewnia komfortową jazdę na dłuższych trasach. W Chinach model ten kosztuje w przeliczeniu około 86 tys. zł.
Jego największym atutem jest jednak nowoczesna technologia baterii Choco-SEB firmy CATL. Litowo-żelazowo-fosforanowy akumulator o pojemności 56 kWh pozwala na przejechanie do 515 km według chińskiego cyklu CLTC, który zawyża zasięg znacznie bardziej niż i tak niedoskonały europejski WLTP. Realnie 300 km w trasie będzie problemem.
Silnik elektryczny o mocy 105 kW (141 KM) napędza przednią oś.
Wymienisz baterię szybciej, niż tankujesz swój spalinowy samochód
Oshan 520 to pierwszy samochód korzystający z nowego systemu wymiennych akumulatorów firmy CATL. Producent zapewnia, że cały proces zajmuje zaledwie 100 sekund, a w specjalnych stacjach wymiany może być przechowywanych nawet do 30 baterii. Teoretycznie więc, po niespełna dwóch minutach pojazd jest gotowy do dalszej jazdy - to wynik krótszy niż w przypadku tradycyjnego tankowania auta spalinowego.
Changan Oshan 520 przejdzie test bojowy jako taxi
Chiński producent ogłosił, że nowy model cieszy się dużym zainteresowaniem głównie dzięki zastosowaniu wymiennych baterii. Firma zebrała już ponad 15 tys. zamówień od klientów flotowych, a tysiąc egzemplarzy trafi do firmy taksówkarskiej z Chongqingu. Wybór miasta nie jest przypadkowy - to nie tylko rodzinny region producenta, ale również jeden z największych obszarów metropolitalnych w Chinach. Wraz z terenami wiejskimi liczy około 32 mln mieszkańców.

Podczas ceremonii przekazania pojazdów ogłoszono, że Chongqing jest pierwszym miastem w kraju, które wdrożyło technologię szybkiej wymiany baterii firmy CATL. Obecnie funkcjonują tam już 34 takie stacje, a do końca bieżącego roku liczba ta ma wzrosnąć do 50. Docelowo takich punktów wymiany ma być 30 tys. Każdy z nich ma mieć możliwość przeprowadzenia do 822 operacji wymiany baterii dziennie.
Inni producenci mają chrapkę na nowe akumulatory CATL
Chiński gigant w dziedzinie baterii do pojazdów elektrycznych po raz pierwszy poinformował o systemie wymiennych akumulatorów w grudniu 2024 r. Podstawą planu firmy CATL jest stworzenie rozległej sieci stacji wymiany, która umożliwi użytkownikom pojazdów wyposażonych w baterie Choco-SEB (Swapping Electric Blocks) ich bezproblemową i szybką wymianę.

Changan Oshan 520 stał się pierwszym na świecie produkcyjnym modelem wyposażonym w tę technologię, jednak lista pojazdów korzystających z Choco-SEB ma się wkrótce znacznie poszerzyć. CATL podpisała już umowy z wieloma innymi chińskimi producentami samochodów elektrycznych, takimi jak SAIC, BAIC, GAC, Wuling czy FAW.
Oficjalnie potwierdzono, że akumulator Choco-SEB zostanie zastosowany w następujących modelach: GAC Aion S, Hongqi E-QM5, SAIC Roewe D7, BAIC C66, Wuling Bingo, Wuling Starlight, SAIC Rising R7, SAIC Maxus Mifa 9 oraz SAIC Maxus Dana.