Bateria idealna. Serbowie rozwiązali wszystkie problemy elektryków
Elektromobilność na dobre zagościła w motoryzacji i chociaż pojazdy elektryczne cieszą się coraz większą popularnością, to producenci nadal muszą pracować nad kluczowymi kwestiami baterii – zasięgiem na jednym ładowaniu, szybkością ładowania i trwałością w toku użytkowania.

W skrócie
- Serbska firma ElevenEs opracowała nową baterię Edge574 Blade Cell, która może zrewolucjonizować rynek samochodów elektrycznych dzięki szybkiemu ładowaniu i wysokiej trwałości.
- Akumulator potrafi naładować się od 10 do 80 proc. w 12 minut, zachowując wydajność nawet w niskich i wysokich temperaturach.
- Wraz ze wzrostem liczby elektryków w Polsce rośnie też liczba punktów ładowania, ale nadal wyzwaniem pozostaje zasięg i infrastruktura.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Nieznana szerzej firma ElevenEs z Serbii zaprezentowała ostatnio nowe ogniwo akumulatorowe, które ma szansę zrewolucjonizować branżę samochodów elektrycznych.
Akumulator Edge574 Blade Cell ma szansę zrewolucjonizować świat samochodów elektrycznych
Ogniwa można łączyć do 210 i osiągnąć szczytową moc ładowania 1 MW. W temperaturze 10°C ogniwo Edge574 Blade może osiągnąć 18-minutowy czas ładowania, dodając 44 km zasięgu na każdą minutę ładowania, przy szczytowej mocy ładowania 650 kW. Przy temperaturze 0° minuta ładowania zapewnia 25 km zasięgu, przy szczytowej mocy 415 kW.
Producent nie tylko skupił się na szybkości ładowania, ale także trwałości. Edge 574 swoje właściwości ma utrzymać przez co najmniej 500 tys. km i co ważne, zachowuje pełną pojemność do temperatury 55°C i około 75 proc. przy -10°C. Gęstość energii wynosi 190 Wh/kg oraz 420 Wh/l.

ElevenEs chce rozwiązać główny problem pojazdów elektrycznych
Wielu zmotoryzowanych podkreśla, że obecnie nie są w stanie przesiąść się ze spalinowego do elektrycznego auta, czego powodem jest niewielki zasięg możliwy do przejechania na jednym ładowaniu oraz niewystarczająca infrastruktura. ElevenEs informuje, że przełomowa technologia jest "wynikiem wielu przełomów technologicznych".
Firmie z Serbii udało się osiągnąć 15-proc. redukcję wewnętrznego oporu prądu stałego w porównaniu z poprzednią generacją swoich ogniw, co przełożyło się na lepszą wydajność ładowania i transferu energii. Kluczem do sukcesu okazała się optymalizacja materiałów elektrod, nowa formuła elektrolitu oraz udoskonalona konstrukcja mechaniczna.
Edge574 Blade Cell wpiera integrację CTP i CTB
Akumulator Edge574 wspiera integrację zarówno w formacie cell-to-pack (CTP) oraz cell-to-body (CTB). Dzięki temu znacznie lepiej i efektywniej można zagospodarować miejsce w pojeździe i zwiększyć gęstość energetyczną na poziomie pakietu.
Pojazdy elektryczne są przyszłością, która wielkimi krokami zaznacza swoją obecność na rynku samochodów BEV. Producenci mają jednak nadal bardzo trudne zadanie, aby znacząco zmienić właściwości baterii. Niezbędne jest również znacznie rozszerzenie sieci ładowarek.
Liczba ładowarek dla samochodów elektrycznych w Polsce
Pod koniec marca 2025 r. w Polsce łącznie było zarejestrowanych 87 461 osobowych i użytkowych samochodów elektrycznych. W pierwszym kwartale bieżącego roku ich liczba wzrosła o 7201 sztuk, czyli o 22 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Powoli rozwija się również infrastruktura ładowania. Aktualnie w Polsce mamy 9342 ogólnodostępne punkty ładowania, jednak tylko 32 proc. z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a pozostałe to wolne punkty AC o mocy mniejszej lub równej 22 kW.