Ważna zmiana na stacjach w całej Polsce. 1 maja wchodzi nowe paliwo
Dla wielu kierowców 1 maja to początek wyczekiwanego długiego majowego weekendu. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę, że jest to również dzień, w którym na stacjach zajdzie spora zmiana. Pojawi się bowiem nowe paliwo. Kto na tym skorzysta?

Spis treści:
Ile będzie kosztować paliwo na majówkę?
Tuż przed majówką kierowcy otrzymali szereg dobrych wiadomości, jeśli chodzi o koszty tankowania. Po pierwsze - ceny paliw spadają. Eksperci portalu e-petrol.pl wskazują, że tuż przed długim majowym weekendem średnie koszty litra paliwa plasują się na następujących poziomach:
- Pb95: 5,82 zł (spadek o 6 gr względem poprzedniego tygodnia)
- Pb98: 6,61 zł (spadek o 7 gr)
- ON: 5,89 zł (spadek o 6 gr)
- LPG: 2,99 zł (spadek o 5 gr)
Ponadto trzeba uwzględnić również, będące już pewną tradycją, majówkowe promocje organizowane na stacjach paliw. Największe sieci w kraju oferują zauważalnie niższe koszty tankowania, ale pod pewnymi warunkami.
Optymistyczne wiadomości przed weekendem majowym na temat samych cen paliw mogą jednak przysłonić kierowcom informacje o ważnej zmianie, jaka już 1 maja zajdzie na wszystkich stacjach w Polsce. W punktach tych pojawi się bowiem nowe paliwo.
Nowe paliwo od 1 maja
Na początku warto wyjaśnić, że w ciągu roku kierowcy, choć mogą nie wierzyć, tankują różne paliwa - letnie zimowe lub przejściowe. Oczywiście niezmiennie są to benzyna i olej napędowy, ale różnią się określonymi parametrami. Zmiany na stacjach są regularnymi czynnościami i powinny następować w momencie zmian temperatury panującej na zewnątrz. Ale kwestie terminów wymiany paliw regulowane są nie przez pogodę, a przez przepisy.
"Rozporządzenie ministra gospodarki w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych" wyznacza terminy zmiany konkretnych paliw. Określa również wspomniane już parametry, jakie benzyna i olej napędowy muszą spełniać o określonej porze roku. I tak zgodnie z tym rozporządzeniem już 1 maja benzyna przejściowa zostanie zastąpiona przez letnią.
Jaka jest różnica między benzyną letnią i przejściową?
Nowe paliwo na stacjach wyróżniać się będzie przede wszystkim inną prężnością par. Zbyt wysoka prężność par może powodować powstawanie korków parowych w układzie paliwowym, a to z kolei może doprowadzić do dławienia się silnika. Jeśli jednak jest ona zbyt niska, rozruch silnika przy niskich temperaturach bywa utrudniony. W paliwie przejściowym wartość ta musi mieścić się między 45 i 90 kPa. Od 1 maja będzie musiała plasować się w przedziale 45-60 kPa.
W tym miejscu warto zaznaczyć, że zmiany dotyczą tylko właścicieli aut z silnikami benzynowymi. Ci, którzy posiadają auta z jednostkami wysokoprężnymi, tankują letnie paliwo już od 16 kwietnia. Zarówno olej napędowy, jak i letnia benzyna w swoich letnich wydaniach pozostaną na stacjach do 30 września. Później zostaną zamienione z powrotem na paliwa przejściowe.
Czy można mieszać paliwo letnie z przejściowym?
W związku z każdorazowym wprowadzaniem nowego paliwa kierowcy nie znajdą jednak żadnych oznaczeń, które informowałyby o tym, czy mamy do czynienia z paliwem letnim, przejściowym czy zimowym. Wynika to z faktu, że dla zmotoryzowanych nie zmienia to kompletnie nic, jeśli chodzi o sposób tankowania. Oczywiście nie trzeba się też martwić, jeśli w zbiorniku mamy jeszcze sporo paliwa przejściowego. Spokojnie można zmieszać je z tym letnim.