Toyota Sera – jeden z najbardziej niezwykłych samochodów Toyoty

Na fali sukcesu japońskiej motoryzacji w latach 80. i 90. Toyota zaprojektowała prawdziwe dzieło sztuki na kołach – sportowy model Sera. Mały samochód o sylwetce coupe wyróżniał się niemal całkowicie przeszkloną kabiną i futurystycznymi unoszonymi drzwiami typu gullwing. Sera była produkowana od 1990 do 1995 roku i dostępna tylko w Japonii.

Sportowy samochód z futurystycznym nadwoziem

Czteroosobowy sportowy fastback z niemal całkowicie przeszkloną kabiną i unoszonymi drzwiami przypominającymi skrzydła motyla jest jednym z najciekawszych samochodów Toyoty - przypomina kosmiczny myśliwiec z odległej galaktyki. Niewielkie trzydrzwiowe auto, konstrukcyjnie spokrewnione z Toyotą Starlet, otrzymało nazwę kojarzącą się z przyszłością - "sera" po francuski oznacza "będzie".

Choć Toyota Sera była sprzedawana tylko w Japonii, a więc z kierownicą po prawej stronie, a jej produkcja zamknęła się w liczbie około 16 000 samochodów, część egzemplarzy można dziś spotkać również w Europie czy Ameryce. Jeden z nich, w zielonym kolorze, zdobi wystawę Toyota Collection w siedzibie Toyota Germany w Kolonii.

Reklama

Inspiracja dla McLarena F1

Toyota Sera stała się inspiracją dla wielu późniejszych pojazdów. Samochód jest wierną interpretacją konceptu AXV-II, który zachwycił publiczność na Tokyo Motor Show w 1987 roku. Główny inżynier Kaneko Mikio i projektant nadwozia Yao Hiroyuki wprowadzili do Sery wiele wyprzedzających swoje czasy technologii i rozwiązań stylistycznych, które później skopiowali inni producenci. Najlepiej znanym przykładem jest McLaren F1, który otrzymał wzorowane na Toyocie Sera drzwi w kształcie skrzydeł motyla. Za swój niesamowitą stylistykę Sera zdobyła nagrodę Car Design Award Torino-Piemonte 1991.

Unoszone skrzydła nie tylko świetnie wyglądały, ale zapewniały łatwy dostęp do sportowego wnętrza, a po otwarciu zajmowały dodatkowo tylko 43 cm, co ułatwiało wsiadanie do auta na ciasnym parkingu. Gordon Murray, główny projektant legendarnego McLaren F1, sam przyznał, że przy projektowaniu najszybszego samochodu na świecie lat 90. inspirował się właśnie niewielką sportową Toyotą.

Superlekka konstrukcja

Mimo dużych tafli szkła sięgających dachu oraz całkowicie przeszklonej tylnej płaszczyzny kabiny, Toyota Sera jest wyjątkowo lekka - dzięki innowacyjnym technikom konstrukcyjnym waży tylko 890 kg. Auto ma 3,86 m długości i 1,65 m szerokości, a jego wysokość wynosi zaledwie 1,27 m, czyli mniej więcej tyle, ile wzrostu ma przeciętny pierwszoklasista.

Pod maskę trafił 110-konny, czterocylindrowy, 16-zaworowy silnik 1.5 twin-cam, który sportową dynamikę łączył z ogromną wydajnością. Sera imponowała również opcjami wyposażenia, które były wówczas nowością w małych autach sportowych. Należały do nich system audio z cyfrowym procesorem dźwięku i dziesięcioma głośnikami, telefon z faksem czy system filtrów powietrza CleanAce, który neutralizował zapach papierosów.

Idealny samochód na czasu prosperity

Bezkompromisowość tego wizjonerskiego fastbacka pasowała do dynamicznego wzrostu gospodarczego, z jakim Japonia weszła w lata 90. Tempo napływania zamówień na Serę z pierwszej fazy produkcji przekroczyły wszelkie oczekiwania, a do 1991 roku trzy czwarte całkowitej liczby egzemplarzy zostało już dostarczonych klientom. Potem jednak japońska gospodarka popadła w kryzys i Toyota Sera nie mogła wykorzystać swojego potencjału pomimo dwóch kolejnych faz produkcji (1991-1992 i 1992-1995), choć auto otrzymało nowe kolory nadwozia i nowe wyposażenie bezpieczeństwa, jak dodatkowe wzmocnienie drzwi chroniące pasażerów przy uderzeniu bocznym. Swój kultowy status Toyota Sera zachowała jednak do dziś, do czego przyczyniła się jej obecność w grach na konsole.

Nowe pokolenie sportowych Toyot

W ostatnich latach Toyota powróciła do swoich najlepszych tradycji jako producenta rasowych sportowych samochodów, za sprawą linii GR (Gazoo Racing). Z trzech modeli produkowanych obecnie - GR Yarisa, GR Supry i GR86, oczywiście najbardziej zbliżony pod względem wymiarów jest GR Yaris. Jego charakter jest jednak zupełnie inny - to 261-konny hot-hatch z napędem na cztery koła GR-FOUR, którego turbodoładowany silnik o 3 cylindrach i pojemności 1,6 l współpracuje z 6-biegową manualną skrzynią. Konstrukcja silnika korzysta z elementów wywodzących się bezpośrednio z motorsportu - turbosprężarki z łożyskami kulkowymi, zaworów wydechowych o dużej średnicy czy natrysku oleju chłodzącego denka tłoków. Samochód waży tylko 1280 kg i spełnia wymagania kategorii Rally 2. Samochód ma precyzyjny układ kierowniczy, przedni i tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD, sportowe zawieszenie, hamulce i koła, dach z włókna węglowego oraz przedni i tylny spojler.

W Japonii dostępny jest także opracowany wspólnie z Daihatsu maleńki sportowy kabriolet Copen GR Sport o długości zaledwie 3,4 m. Napędza go 64-konny silnik turbo z intercoolerem, sparowany z manualną, 5-biegową skrzynią lub z przekładnią CVT z 7 symulowanymi przełożeniami Super Active Shift. Auto może się pochwalić mechanizmem różnicowy o ograniczonym poślizgu, sportowym zawieszeniem, kutymi kołami BBS, fotelami RECARO i skórzaną kierownicą MOMO. 

***

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy