Toyota produkuje nowe części do klasycznej sportowej Corolli AE86

Jacek Jurecki

Oprac.: Jacek Jurecki

Fani japońskich klasyków po raz kolejny otrzymują wsparcie od Toyoty. W kolejnej odsłonie programu GR Heritage Parts Project firmowanego przez Toyota Gazoo Racing marka wprowadza na rynek oryginalne części do klasycznej sportowej Corolli AE86. Auto było produkowane od 1983 roku, ale do dziś budzi emocje wśród fanów amatorskiego motorsportu oraz kolekcjonerów. Tylnonapędowa Corolla AE86, czyli popularna Hachi-Roku, to ikona sportowych samochodów i japońskiej motoryzacji.

Toyota Corolla AE8
Toyota Corolla AE8Informacja prasowa (moto)

Corolla AE86  to legendarny model, który zapisał się w historii międzynarodowych rajdów, wyścigów oraz rozpoczął historię driftingu jako sportu motorowego. To jeden z najbardziej rozpoznawalnych sportowych samochodów Toyoty, który do dziś ma wielu fanów i cieszy się dużym powodzeniem wśród kolekcjonerów. Można też ją spotkać na wielu torach podczas amatorskich wyścigów, track dayów i zawodów driftingowych.

Oryginalne części do klasycznych samochodów Toyoty

Toyota postanowiła pomóc właścicielom zachowanych do dziś egzemplarzy Corolli AE86 w utrzymaniu ich w jak najlepszym stanie. Dlatego włączyła ten model do programu GR Heritage Parts Project, w ramach którego odtwarza i produkuje oryginalne części zamienne do klasycznych samochodów. Części do AE86 z nadwoziem Levin oraz Sprinter Trueno dostępne są już w Japonii oraz na innych rynkach. Program GR Heritage Parts Project realizowany przez Toyota Gazoo Racing do tej pory objął także modele Supra A70 i A80, Toyota 2000GT i Land Cruiser 40.

W ramach GR Heritage Parts Project właściciele klasycznych Corolli AE86 będą mogli w salonach kupić tylne zaciski hamulcowe, ramiona zwrotnicy oraz tylne wały napędowe. Sprzedaż pierwszych dwóch z nich rozpoczęła się w listopadzie, a wał napędowy trafi do oferty salonów marki w grudniu. Części GR Heritage Parts są oferowane na takich samych zasadach jak oryginalne części zamienne do aktualnych modeli. Ich produkcja będzie jednak ograniczona w czasie, a sprzedaż - do wyczerpania zapasów. Szczegóły, takie jak numery części i okresy produkcji, są publikowane na stronie internetowej Toyota Gazoo Racing

Corolla AE86 z tylnym napędem

AE86 to fenomen w historii Corolli i najlepiej znana sportowa odmiana najpopularniejszego samochodu na świecie. Pojawiła się na rynku w 1983 roku w momencie, gdy Toyota postanowiła zmienić layout cywilnej Corolli z tylnonapędowego na przednionapędowy, ale pozostawiła napęd na tylne koła w odmianie sportowej. AE86 otrzymała legendarny silnik 4A-GEU, czyli 16-zaworowy, wysokoobrotowy silnik 1.6 z podwójnym wałkiem rozrządu (DOHC) o mocy 130 KM. Silnik ten był wyjątkowo odporny i podatny na tuning. Sportowa Corolla była dostępna jako 2-drzwiowe coupé oraz 3-drzwiowy hatchback. Wersja Sprinter Trueno wyróżniała się chowanymi reflektorami, a Levin - zespolonymi lampami przednimi.

Informacja prasowa (moto)

AE86 wciąż cieszy się ogromną popularnością i jest w Japonii familiarnie nazywany Hachi-Roku, co oznacza "osiem-sześć". Kiedy w 2012 roku po kilku latach przerwy Toyota powróciła do produkcji sportowych samochodów, jej nowe coupe otrzymało nazwę GT86 - oczywiście nawiązującą do Hachi-Roku. Jego następcą jest nowy model GR86, który zadebiutuje w Europie 2 grudnia 2021.

***

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas