Top 10 najczęściej sprzedawanych aut. Właściciele mają ich dosyć?
W 2021 roku Polacy najczęściej wystawiali na sprzedaż Volkswageny, Ople i Fordy. Co ciekawe w rankingu znalazła się tylko jedna marka azjatycka. Czyżby rodacy nie darzyli japońskich i koreańskich aut zbyt wielkim poważaniem? A może - wręcz przeciwnie - niewielka popularność wśród ogłoszeń świadczy o tym, że nie chcemy pozbywać się takich samochodów?
Preferencje klientów samochodów używanych odbiegają od decyzji zakupowych osób wybierających auta nowe. Jak podaje Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (CEPiK), piątką najczęściej wybieranych przez polskich klientów marek nowych samochodów w 2021 roku prezentuje się następująco:
- Toyota - 74 513 rejestracji
- Skoda - 45 070 rejestracji
- Volkswagen - 34 323 rejestracji
- Kia - 32 323 rejestracji
- Hyundai 26 840 rejestracji
Co więcej - w pierwszej piątce najchętniej kupowanych w 2021 roku nowych aut w Polsce znalazły się aż trzy modele Toyoty!
Zestawienie prezentuje się następująco:
- Toyota Corolla - 22 096 rejestracji
- Toyota Yaris - 14 482 rejestracji
- Skoda Octavia - 13 116 rejestracji
- Dacia Duster - 12 706 rejestracji
- Toyota RAV4 -10 993 rejestracji
Musimy jednak pamiętać, że za ponad 70 proc. rynku nowych samochodów w Polsce odpowiadają klienci flotowi. Gusta klientów indywidualnych, którzy opanowali rynek wtórny, wydają się być dalece inne.
W zestawieniu najczęściej wystawianych na sprzedaż marek królują producenci europejscy. Czyżby ci z Azji nie cieszyli się wśród Polaków poważaniem? A może - wręcz przeciwnie - japońskie i koreańskie samochody rzadziej trafiają na rynek wtórny, bo właściciele nie mają zamiaru się ich pozbywać?
Jak wynika z raportu sieci serwisów aaa auto, opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w roku 2021 najczęściej do sprzedaży trafiały w Polsce Volkswageny. Przeciętny reprezentant niemieckiej marki w ogłoszeniu legitymował się wiekiem 13,9 lat i wyceniany był na 16 500 zł. Mediana przebiegu używanego Volkswagena wynosiła 210 tys. km.
Drugie miejsce w zestawieniu najczęściej sprzedawanych aut używanych zajęła marka Opel. W jej przypadku mediana wieku wynosiła 13,3 roku, a mediana ceny - 13 900 zł. Mediana przebiegu używanego Opla wynosiła niespełna 187,3 tys. km.
Podium zamyka Ford, czyli marka amerykańska, która jednak przeciętnemu polskiemu kierowcy kojarzy się z modelami zaprojektowanymi w Niemczech. Mediana wieku przedawanego w 2021 roku w Polsce Forda wynosiła 11,9 roku, a mediana ceny - 18 500 zł. Mediana przebiegu używanego Forda wynosiła 187 tys. km.
W pierwszej piątce najczęściej wystawianych na sprzedaż aut znajdziemy też marki: 4. Audi (mediana wieku 13,7 roku, mediana ceny 25 500 zł, mediana przebiegu 225,0 tys. km) i 5. Renault (mediana wieku 13 lat, mediana ceny 14 500 zł, mediana przebiegu 185,9 tys. km).
Miejsca od 6. do 10. zajmują kolejno:
- 6. BMW - mediana ceny: 27 500 zł, mediana wieku: 13,4 roku, mediana przebiegu: 216 518 tys. km
- 7. Peugeot - mediana ceny: 13 500 zł, mediana wieku: 12,5 roku, mediana przebiegu: 183 000 tys. km
- 8. Toyota - mediana ceny: 23 700 zł, mediana wieku: 11,8 roku, mediana przebiegu: 155 123 tys. km
- 9. Mercedes - mediana ceny: 29 900 zł, mediana wieku: 13,4 roku, mediana przebiegu: 203 000 tys. km
- 10. Citroen - mediana ceny: 14 999 zł, mediana wieku: 12,4 roku, mediana przebiegu: 185 500 tys. km
Co interesujące, jedyną marką azjatycką w zestawieniu "top 10" jest sklasyfikowana na odległej ósmej pozycji Toyota. Stosunkowo często, biorąc pod uwagę ogół zdominowanego przez niemieckie marki importu, nowych właścicieli szukają za to Peugeoty i Citroeny. Czyżby użytkownicy nie byli z nich do końca zadowoleni?
***