Tesla Cybertruck kontra ściana. Crash testy ujawniły minusy wozu Elona Muska
Paula Lazarek
Tesla Cybertruck to jeden z najbardziej kontrowersyjnych samochodów na świecie. Niekonwencjonalny design przyszłości, "kuloodporny" wygląd i liczne obietnice Elona Muska o niezniszczalności przyciągnęły zarówno tłumy fanów, ale i krytyków. Cybertruck trafił na prawdziwy test – seria oficjalnych crash testów NHTSA zweryfikowała, jak bardzo odporny jest ten pojazd i czy można się w nim czuć naprawdę bezpiecznie.

Spis treści:
Jak wypadła Tesla Cybertruck w crash testach NHTSA?
Amerykańska agencja ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego (NHTSA) przeprowadziła serię testów zderzeniowych, tzw. crashtestów Tesli Cybertruck. Samochód uzyskał najwyższą ocenę – 5 gwiazdek w większości testów, choć nie obyło się bez zaskoczeń.
Zderzenie czołowe i boczne – Tesla Cybertruck jak czołg
Tesla Cybertruck wypadł bardzo dobrze w testach zderzenia czołowego – zarówno kierowca, jak i pasażerowie mają zapewnioną wysoką ochronę, co przełożyło się na maksymalną ocenę 5 gwiazdek. Masywny korpus i sztywna konstrukcja Cybertrucka skutecznie pochłaniają energię uderzenia, więc i w teście bocznym model został dobrze oceniony,
W testach symulujących uderzenie w słup Tesla również osiągnęła dobre noty. Twarde nadwozie rozprasza siłę uderzenia, minimalizując zagrożenie dla osób wewnątrz pojazdu.
Tesla Cybertruck w teście dachowania – tylko 4 gwiazdki
Masywny Cybertruck nie wypadł jednak najlepiej w teście dachowania. Ryzyko przewrócenia pojazdu oszacowano na 12,4% i amerykańska agencja przyznała za to 4 gwiazdki. Nie jest to oczywiście najgorszy wynik, ale wciąż daleki od ideału szumnie zapowiadanego przez wizjonera Muska. Wysoko położony środek ciężkości sprawia, że Tesla może być bardziej podatna na wywrotki.

Tesla Cybertruck a piesi – maszyna zagłady dla pieszych i rowerzystów?
Kanciaste i masywne nadwozie oraz sztywna konstrukcja Cybertrucka wciąż budzą obawy o bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Brak tradycyjnych stref zgniotu oznacza, że w razie potrącenia siła uderzenia może być znacznie większa niż w przypadku konwencjonalnych aut.
Zobacz również:
NHTSA, inaczej niż Euro NCAP, wciąż nie przeprowadza testów zderzeniowych oceniających ryzyko obrażeń dla potrąconych niechronionych uczestników ruchu drogowego. Amerykańska organizacja dopiero pracuje nad standardami, które pozwoliłyby zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
Cybertruck – sprosta warunkom drogowym?
Cybertruck udowodnił w crashtestach, że pod względem ochrony kierowcy i pasażerów jest bezpieczną propozycją w swojej klasie. Wygląda na to, że pomimo obaw "pancerna Tesla" sprosta realnym warunkom drogowym.
Jednak kwestia bezpieczeństwa pieszych wciąż pozostaje otwarta. Kanciasta konstrukcja i wysoka masa mogą czynić go jednym z bardziej niebezpiecznych pojazdów dla osób znajdujących się na zewnątrz.