Super fotoradar na autostradzie A24. Niemcy testują urządzenie przyszłości
Śledzi sześć pasów ruchu, rozróżnia samochody osobowe i ciężarowe, robi zdjęcia z 30 metrów – taki fotoradar mobilny właśnie pojawił się na niemieckiej autostradzie A24. Policja zapewnia: nie chodzi o karanie kierowców.

Nowoczesny fotoradar mobilny Vitronic na A24
Na autostradzie A24 w rejonie Zachodniej Meklemburgii regularnie będzie pojawiać się nowy fotoradar mobilny Vitronic, którego zadaniem jest kontrola prędkości na odcinkach objętych ograniczeniami. Urządzenie działa niezwykle precyzyjnie - monitoruje aż sześć pasów ruchu jednocześnie i potrafi rozróżnić pojazdy osobowe od ciężarowych.
Dwa punkty pomiarowe na autostradzie A24
Jak podaje serwis Nordkurier, na początek urządzenie będzie wykorzystywane w dwóch miejscach:
- na moście Wobbeliner (gdzie obowiązuje ograniczenie do 80 km/h ze względu na uszkodzenia konstrukcji),
- w pobliżu Zarrentin, w kierunku Hamburga (na odcinku objętym limitem 100 km/h).
Instalacja fotoradaru wymagała przebudowy mostu
Urządzenie zostało zamontowane na specjalnie zbudowanej przyczepce. Sama obudowa została wykonana z wysokowytrzymałej stali, która - zdaniem producenta - wytrzymuje nawet ostrzał z małokalibrowej broni palnej. Wbudowane akumulatory pozwalają na ciągłą pracę fotoradaru przez okres pięciu dni. Do poprawnego działania radar potrzebuje stabilnego ustawienia, precyzyjnego skierowania i kalibracji. Aby spełnić te warunki, służby musiały nawet przesunąć fragment ściany mostu Wobbeliner. Ustawienie i przygotowanie urządzenia do pracy zajmuje technikom około pół godziny. Wszystko po to, by uniknąć jakichkolwiek błędów pomiarowych i wątpliwości zgłaszanych przez kierowców.
Fotoradar stworzony przez firmę Vitronic rejestruje każde przekroczenie prędkości i wykonuje zdjęcie z odległości 30 metrów.
Fotoradary Vitronic mogą działać także w Polsce
Zgodnie z założeniami Krajowego Planu Odbudowy, Główny Inspektorat Transportu Drogowego ma otrzymać dodatkowe środki na rozbudowę Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Pieniądze mają zostać przeznaczone m.in. na zakup od 120 do 160 nowych urządzeń, w tym mobilnych fotoradarów Poliscan FM1, opracowanych właśnie przez firmę Vitronic.
Główny Inspektorat Transportu Drogowego miał już okazję zapoznać się z możliwościami niemieckich fotoradarów, a Główny Urząd Miar wydał już zatwierdzenie nowych urządzeń. Oznacza to, że oficjalnie spełniają one wszelkie polskie regulacje i już wkrótce mogą pojawić się na polskich drogach.
Policja: nie chodzi o kary, tylko o bezpieczeństwo
Thomas Voll, komisarz policji ze Stolpe odpowiedzialny za obsługę nowych radarów, zapewnia, że policja nie instaluje fotoradarów po to, by łapać jak najwięcej kierowców i zasilać budżet mandatami. Celem jest poprawa bezpieczeństwa - chodzi o to, by wszyscy przestrzegali ograniczeń prędkości, a fotoradar ma w tym pomóc.