Sezonowe OC na motocykl i kampera? Oficjalne stanowisko rządu
Polscy motocykliści, właściciele kamperów i kabrioletów znów obejdą się smakiem. Choć w Sejmie pojawił się pomysł wprowadzenia sezonowego OC, rząd uciął temat jednym zdaniem. Resorty infrastruktury i finansów nie przewidują zmian w przepisach.

W skrócie
- Ministerstwo Infrastruktury i Ministerstwo Finansów odrzuciły pomysł wprowadzenia sezonowego ubezpieczenia OC dla motocykli, kamperów i kabrioletów.
- Właściciele pojazdów używanych sporadycznie mają obecnie ograniczone możliwości czasowego wycofania pojazdu z ruchu, co nie zawsze wiąże się z pełnym zwolnieniem z obowiązku posiadania OC.
- Ministerstwo Finansów uważa, że już obecnie składki OC uwzględniają stopień użytkowania pojazdów, a dodatkowe zmiany mogą doprowadzić do nadużyć związanych ze zniżkami.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Zgodnie z ustawą z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, każdy zarejestrowany pojazd mechaniczny musi posiadać ważne ubezpieczenie OC przez cały rok, niezależnie od tego, czy jest użytkowany, czy nie. Posłowie Agnieszka Ścigaj, Anna Dąbrowska-Banaszek i Grzegorz Piechowiak w interpelacji zauważają, że w Polsce systematycznie przybywa pojazdów, które używane są typowo sezonowo - mowa przede wszystkim o jednośladach, kamperach, przyczepach campingowych czy kabrioletach.
Sezonowe ubezpieczenie OC. Posłowie proponują rozwiązanie, które już funkcjonuje
W odpowiedzi na te problemy po raz kolejny pojawiła się propozycja wprowadzenia sezonowego ubezpieczenia OC, dzięki któremu możliwe byłoby opłacanie składek tylko za okres, kiedy faktycznie korzystamy z danego pojazdu. Posłowie wskazali, że w wielu europejskich krajach funkcjonuje taki rodzaj ubezpieczenia, dzięki któremu możliwe jest jego wykupienie tylko na określoną porę roku, np. od kwietnia do października, co pozwala ograniczyć koszty ubezpieczenia w okresie, gdy motocykl, kamper czy kabriolet nie jest używany.
Aktualnie w Polsce taki przywilej mają wyłącznie właściciele pojazdów zabytkowych, którzy mogą wykupić krótkoterminowe OC i zwolnieni są z wymogu zachowania jego ciągłości.

Posłowie w interpelacji zapytali, jakie są opory przed rozszerzeniem katalogu pojazdów, które mogłyby posiadać krótkoterminowe OC, a także czy planowane jest przeprowadzenie konsultacji społecznych w celu oceny możliwości wprowadzenia sezonowego OC oraz tablic rejestracyjnych. Jeśli resorty planują wprowadzenie zmian, padło również pytanie na temat terminu wdrożenia nowelizacji.
Resort nie planuje wprowadzenia czasowego ubezpieczenia OC. Obie odpowiedzi nie pozostawiają złudzeń
Na interpelację odpowiedzieli Stanisław Bukowiec, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury (MI), oraz Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.
Pierwsza odpowiedź nie pozostawia żadnych złudzeń - zgodnie z jej treścią, MI nie planuje wprowadzenia takich zmian. Resort ma jednak na uwadze właścicieli pojazdów używanych tylko przez kilka miesięcy w roku i analizuje możliwość rozszerzenia katalogu pojazdów, które mogą być czasowo wycofane z ruchu na podstawie art. 78a ustawy Prawo o ruchu drogowym o pojazdy użytkowane okresowo, tj. motocykle, kampery czy kabriolety.
Koniecznym warunkiem do czasowego wycofania pojazdu z ruchu jest zapewnienie miejsca postoju poza drogą publiczną, strefą zamieszkania, jak również uiszczenie opłat związanych z decyzją o wycofaniu, a także zdeponowaniem dowodu rejestracyjnego oraz tablic. W takim przypadku pojazd nadal jest zarejestrowany, ale poprzez wycofanie go z ruchu - zgodnie z przepisami ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych - zakład ubezpieczeń jest obowiązany do proporcjonalnego obniżenia składki ubezpieczeniowej na okres czasowego wycofania pojazdu z ruchu.
Ministerstwo Finansów odpowiedziało na interpelację posłów. Czasowego OC dla motocykli, kabrioletów i kamperów nie będzie
W imieniu Ministerstwa Finansów, do tematu odniósł się Jurand Drop. Potwierdził, że resort również negatywnie odnosi się do wprowadzenia zmian tłumacząc, że zgodnie z przepisami ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, towarzystwa zawierając umowę ubezpieczenia OC muszą przeprowadzić analizę wymagań oraz potrzeb klienta i uwzględnić, z jaką intensywnością w ciągu roku ubezpieczany pojazd jest wykorzystywany, a następnie odzwierciedlić to w wysokości składki.

Dodatkowo dane rynkowe pokazują, że ubezpieczenia OC są już dostosowane do sezonowego charakteru użytkowania. Zgodnie z informacjami Ośrodka Informacji UFG, średnia roczna składka ubezpieczenia OC dla posiadaczy motocykli w 2024 r. oscylowała w granicach 130 zł, natomiast dla posiadaczy samochodów osobowych wynosiła 661 zł. Taka różnica według resortu dowodzi, że zakłady ubezpieczeń uwzględniają już "sezonowość" użytkowania.
Podsekretarz Ministerstwa Finansów wyjaśnił również, że czasowe wycofanie pojazdów z ruchu mogłoby prowadzić do sztucznego nabijania zniżek przez właścicieli.
Resort nie widzi możliwości wprowadzenia sezonowego OC i wszystko wskazuje na to, że nie będzie też rekomendować rozszerzenia katalogu pojazdów czasowo wycofanych z ruchu. Aktualnie taką możliwość mają właściciele samochodów osobowych ze względu na remont lub planowany dłuższy postój. Procedura nie ulega przedłużeniu i może trwać od 3 do 12 miesięcy, a o kolejny raz można ubiegać się dopiero po 3 latach.