SCT w Krakowie przesunięta o rok. Jest ostateczna decyzja
Czerwcową uchwałą Rada Miasta Krakowa zmieniła datę wprowadzenia SCT w stolicy Małopolski. W efekcie termin wprowadzenia strefy został przesunięty z 1 lipca 2024 roku na 1 lipca 2025 roku. Po przeprowadzeniu postępowania nadzorczego wojewoda odniósł się do sprawy.
Strefa Czystego Transportu w Krakowie to temat pełen kontrowersji, który na łamach portalu opisywaliśmy już wielokrotnie. Finalnie po latach walki Rada Miasta Krakowa nie zdecydowała się o uchylenie uchwały, a jedynie na przesunięcie terminu jej wejścia w życie. Decyzją radnych SCT, która pierwotnie miała zacząć obowiązywać na terenie miasta od 1 lipca bieżącego roku, zostanie wprowadzona w stolicy Małopolski rok później - 1 lipca 2025 roku.
Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, uchwała z 2022 roku została uznana za nieważną. Jednakże, wyrok jest nieprawomocny, ponieważ wpłynęła na niego skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego - NSA nie rozstrzygnął jeszcze sprawy. Nie oznacza to jednak, że radni będą ponownie zmuszeni konsultować jej obszar i warunki obowiązujące w krakowskiej SCT, bowiem wymóg ten - zawarty w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych - został spełniony uchwałą Rady Miasta Krakowa z listopada 2022 roku.
Zdaniem Krzysztofa Jana Klęczara - wojewody małopolski - waga naruszeń prawa w uchwale pierwotnej Rady Miasta Krakowa może wskazywać na to, że wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie zostanie utrzymany w mocy przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie. Oznacza to tyle, że uchwała może zostać wyeliminowana z obrotu prawnego ze skutkiem od dnia jej podjęcia.
Krzysztof Jan Klęczar podkreślił także, że władze miasta są świadome konieczności uporządkowania sytuacji związanej z pierwotną - wadliwą - uchwałą.
W pierwotnej - wciąż obowiązującej - wersji uchwały, Strefa Czystego Transportu obejmować miała całe granice administracyjne miasta. Z dokumentu wynika, że - od 1 lipca przyszłego roku - do Krakowa nie będą mogły wjechać samochody, które nie spełniają normy Euro 3 w przypadku aut benzynowych i LPG, a w przypadku diesli normy co najmniej Euro 5. W pierwszym etapie chodzi o samochody zarejestrowane w Polsce po 1 marca 2023 roku, ale od 1 lipca 2026 roku SCT w Krakowie ma obowiązywać wszystkie auta, niezależnie od daty rejestracji.