Samochód roku 2002

Audi A4, BMW serii 7, Chrysler Sebring, Chrysler Voyager, Citroen C5, Daihatsu YRV, Fiat Stilo, Fiat Doblo, Ford Maverick/Mazda, Tribute, Honda Civic, Honda Stream, Hyundai Matrix, Jaguar X-Type, Jeep Cherokee, Kia Magentis, Lexus RX300, Mercedes SL, Mercedes Vaneo, Mini, Nissan X-Trail, Peugeot 307, Renault Avantime, Renault Laguna, Subaru Impreza, Suzuki Ignis, Suzuki Aerio/Liana, Toyota Avensis Verso, i Volkswagen Polo to samochody, które ubiegać się będą w tym roku o prestiżowy tytuł samochodu Roku 2002.

article cover
INTERIA.PL

Europejski plebiscyt Car of the Year zorganizowany został po raz pierwszy w latach 60-tych przez 7 pism z 7 krajów, co upamiętniają flagi tych państw na charakterystycznym znaku, będącym symbolem konkursu. W gronie jurorów jest teraz 56 dziennikarzy motoryzacyjnych z 21 krajów. Francja, Hiszpania, Niemcy, Wielka Brytania i Włochy mają po sześciu reprezentantów. Austria, Holandia i Szwajcaria po trzech. Belgia, Portugalia i Szwecja po dwóch, po jednym zaś Czechy, Dania, Finlandia, Grecja, Norwegia, Irlandia, Polska, Rosja, Słowenia i Węgry.

Początkowo auta wybierano w systemie jednoetapowym. 4 lata temu, ze względu na rosnącą liczbę modeli, wprowadzono 2 etapy konkursu. W pierwszym typowało się 5 samochodów i dopiero między te auta jurorzy rozdzielali punkty. Każdy z dziennikarzy może jednemu autu przyznać maksymalnie 10, a nie 15 punktów, jak było poprzednio. Bez zmian pozostała natomiast łączna pula , którą dysponuje każdy z członków jury, wynosząca 25 punktów. Zasady konkursu nie dopuszczają równorzędnego 1 i 2 miejsca, czyli ex equo.

Uczestnictwo w jury plebiscytu Car of the Year zobowiązuje do wnikliwego poznania każdego ze zgłoszonych samochodów. Dzieje się to w trakcie prezentacji organizowanych przez producentów, podczas jazd testowych, a także podczas zgrupowania, które tradycyjnie odbywa się we wrześniu na północy Danii, koło miasta Skagen. Tam właśnie wszystkie zainteresowane firmy dostarczają swoje auta, umożliwiając bezpośrednie ich porównanie w zróżnicowanych warunkach drogowych.

Oprócz cech konstrukcyjnych brane są pod uwagę właściwości samochodów, określane jest, czy odzwierciedlają one postęp i aktualne tendencje w motoryzacji. Liczą się także uwarunkowania ekonomiczne.

Do walki o tytuł Car of the Year 2002 zgłoszone zostały następujące pojazdy: Audi A4 BMW serii 7 Chrysler Sebring Chrysler Voyager Citroen C5 Daihatsu YRV Fiat Stilo Fiat Doblo Ford Maverick/Mazda Tribute Honda Civic Honda Stream Hyundai Matrix Jaguar X-Type Jeep Cherokee Kia Magentis Lexus RX300 Mercedes SL Mercedes Vaneo Mini Nissan X-Trail Peugeot 307 Renault Avantime Renault Laguna Subaru Impreza Suzuki Ignis Suzuki Aerio / Liana Toyota Avensis Verso i Volkswagen Polo. Jest to lista prowizoryczna, która może ulec jeszcze zmianie.

Rok temu zmienił się jeden z punktów regulaminu. Otóż w pierwszym etapie konkursu wyłania się 10 jest minimalna liczba spodziewanej sprzedaży w krajach europejskich na poziomie 5 tys. Modyfikacje te ponownie wynikają z coraz większej liczby modeli zgłaszanych do konkursu Car of the Year.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas