Rosjanie tracą zdalny dostęp do swoich samochodów
Jak informują wschodnie serwisy informacyjne – niektóre zachodnie marki utrudniają Rosjanom dostęp do ich fabrycznych aplikacji mobilnych. Problemy z obsługą oprogramowania zgłosili m.in. właściciele Porsche, Mercedesa oraz Nissana.
O sytuacji poinformował były szef Rosyjskiego Stowarzyszenia Dealerów Samochodowych. W wypowiedzi przytoczonej na łamach jednego z rosyjskich serwisów informacyjnych zauważył on, że oficjalne aplikacje mobilne niektórych zachodnich producentów przestają działać na terenie Rosji.
Jako przykład mężczyzna podał problemy z oprogramowaniem firmy Porsche, które zaczęły się już latem ubiegłego roku.
W ramach usług mobilnych niemieckiego producenta, klienci marki mogą zdalnie zlokalizować położenie swojego pojazdu, ustalać trasy, nagrywać wideo, rejestrować parametry przejazdu po torze wyścigowym, czy chociażby otwierać i zamykać pojazd na odległość.
Od stycznia 2023 roku, żadna z tych funkcjonalności nie jest dostępna.
Od początku 2023 roku, także użytkownicy aplikacji marki Mercedes Me zaczęli zgłaszać swoje uwagi.
Właściciele pojazdów z gwiazdą w logo informowali w mediach społecznościowych o niemożności uruchomienia oprogramowania oraz jego nieprawidłowym działaniu. Sytuacja obiegła nawet główne rosyjskie media za sprawą prezentera, który sarkastycznie skomentował rzekome decyzje niemieckiego producenta.
Niedługo po tym rosyjskie przedstawicielstwo Mercedesa poinformowało, że problemy z działaniem aplikacji były wynikiem błędu, a jej użyteczność została przywrócona. Zaznaczono jednak, że firma całkowicie wyłączyła obsługę większości programów serwisowych w Rosji.
Problemy z korzystaniem z aplikacji mobilnych występują także w przypadku innych europejskich marek, które wstrzymały produkcję i dostawy samochodów do kraju Władimira Putina. Wśród producentów, których oprogramowanie działa niepoprawnie, rosyjskie media wymieniają m.in. Skodę, Nissana oraz markę Kia.
Wszystko wskazuje na to, że rosyjscy kierowcy będą musieli przywyknąć do ograniczonych usług związanymi z pojazdami zachodnich producentów. "Wykluczenie cyfrowe" jest kolejnym już wynikiem sankcji nałożonych na Federacje Rosyjską po ataku na Ukrainę.
Chociaż niektóre z funkcji aplikacji mobilnych wpływają jedynie na komfort użytkowania samochodu, o wiele większe trudności może przynieść brak możliwości aktualizacji oprogramowania pojazdu i diagnozowania go w serwisie.
***