Rosja ma poważny problem z chińskimi firmami. Ratuje ją tylko jedna marka
Rosja pozbawiona dostępu do nowych aut zachodnich producentów zdana jest właściwie tylko na auta rodzimej lub chińskiej produkcji. Chińczycy chętnie wykorzystują zaistniałą sytuację. Bardzo dobrze odzwierciedlają to ostatnie statystyki.
Spis treści:
Sprzedaż samochodów w Rosji. Liderem Łada, a po niej chińskie marki
Opuszczenie Rosji przez producentów z szeroko pojętego świata zachodniego sprawiło, że mieszkańcy tego kraju, którzy chcą kupić nowe auto, mogą właściwie zdecydować się obecnie tylko na produkty marek rodzimych lub chińskich. Producenci z Państwa Środka niezwykle chętnie wykorzystują opustoszały rosyjski rynek. Dzięki temu ich udział w tym kraju stale rośnie. Bardzo dobrze oddają to statystyki sprzedaży w kwietniu.
W minionym miesiącu w Rosji sprzedano 137 047 samochodów osobowych. Jak twierdzi rosyjski portal Autostat, w porównaniu z analogicznym okresem w roku 2023 jest to wzrost aż o 81,2 proc. Taki wynik wyraźnie pokazuje, że rosyjski rynek wraca do poziomów sprzed wprowadzenia sankcji.
Liderem zestawienia jest rodzimy producent, Łada. W minionym miesiącu sprzedano łącznie 42 270 samochodów tej marki. Taki wynik dał rosyjskiemu producentowi blisko 31 proc. udziału w lokalnym rynku. Zestawienie najchętniej wybieranych producentów w Rosji pokazuje jednak, w jak dużym stopniu rosyjski rynek jest obecnie uzależniony od Chin. Na dziesięć najpopularniejszych producentów samochodów tylko dwóch nie pochodzi wprost z Państwa Środka. Oprócz Łady jest to jeszcze znajdująca się na dziewiątym miejscu białoruska marka BelGee (która de facto jest jednak spółką joint venture stworzoną przez Geely). Osiem pozostałych miejsc w zestawieniu zajmują producenci z Państwa Środka, tacy jak Chery, Geely czy Omoda.
Rosjanie stawiają na samochody Łady. Ale chińskich modeli też nie brakuje
Coraz większą zależność od Chin widać również w rankingu najchętniej kupowanych przez Rosjan modeli. Dominuje Łada Granta, której łącznie sprzedano 19 421 sztuk (to prawie 14,2 proc. udziału w rosyjskim rynku).
Drugie miejsce również zajmuje model Łady - Vesta. W kwietniu 2024 roku do klientów trafiło 13 276 sztuk tego modelu. Na trzecim miejscu znalazł się natomiast Haval Jolion. Zdecydowało się na niego 6 112 rosyjskich klientów. Pierwsza dziesiątka najchętniej wybieranych przez Rosjan modeli w kwietniu tego roku prezentuje się następująco:
- Łada Granta: 19 421 sprzedanych egzemplarzy
- Łada Vesta: 13 276
- Haval Jolion: 6 112
- Łada Niva Travel: 5 044
- Łada Niva Legend: 4 501
- Chery Tiggo 7 Pro Max: 4 379
- Chery Tiggo 4 Pro: 4 286
- Omoda C5: 3 499
- Geely Monjaro 3 302
- Haval M6: 3 235
Wśród dziesięciu najczęściej wybieranych modeli wszystkie cztery, które są sygnowane znaczkiem rosyjskiego producenta, to auta Łady. Pozostałą szóstkę stanowią samochody z Chin.
W dawnym zakładzie Toyoty Rosjanie będą produkować luksusowe auta
Niezmiennie rosnące znaczenie chińskiej motoryzacji w Rosji nie oznacza, że władze zamierzają zrezygnować z produkcji aut rodzimych producentów. Ostatnio wicepremier oraz minister przemysłu i handlu, Denis Manturow, poinformował, że w porzuconej przez Toyotę fabryce znajdującej się w Sankt Petersburgu produkowane będą samochody rosyjskiej luksusowej marki Aurus. Minister poinformował rosyjską agencję informacyjną TASS, że produkcja powinna ruszyć jeszcze w tym roku, zaś do sprzedaży auta mają trafić w 2025 r.