Łada
Poniedziałek, 8 stycznia 2024 (16:20)
Aktualizacja Piątek, 12 stycznia 2024 (10:36)
Lada to rosyjski producent samochodów osobowych, który rozpoczął działalność w 1966 roku w ówczesnym ZSRR. Firma jest obecnie własnością koncernu AvtoVAZ JSC, największego producenta aut we wschodniej części Europy. Eksportuje pojazdy do wielu krajów Starego Kontynentu. Firma za najważniejszą wartość aut uznaje ich bardzo niską cenę, niestety kosztem jakości wykonania oraz zaawansowania technicznego.
Łada - najważniejsze informacje
-
Data powstania:
1966
-
Kraj:
Rosja
Łada – najważniejsze informacje
Firma Lada zajmuje się produkcją wszelkiego typu aut osobowych. Była swego czasu doskonale znana w Polsce z uwagi na bardzo niską cenę oraz dużą dostępność pojazdów. Te przeznaczone na eksport były oferowane pod wieloma nazwami – jako WAZ, Żyguli oraz Sputnik. Na rynku macierzystym, czyli w ZSRR, a później w Rosji, zawsze nosiły nazwę Lada, podobnie jak wszystkie modele eksportowane od 2004 roku.
W Polsce przyjęła się nazwa Łada i mimo że nieoficjalna, to doskonale kojarzona także w naszym kraju.
W ofercie firmy Lada znalazł się cały przekrój aut osobowych. Poza tymi niewielkimi i kierowanymi głównie do osób mieszkających w mieście, jak model WAZ 2101 na licencji Fiata 124, dostępne były i są także znacznie większe auta. Szczególnie dużą popularnością cieszył się wprost spartańsko wyposażony model terenówki ze Związku Radzieckiego – Lada Niva. Auto upodobali sobie leśniczy oraz inne służby, które doceniły łatwość naprawy wszystkich podzespołów oraz prostą konserwację.
Historia marki Łada
Firma Lada powstała w 1966 roku jako radziecka odpowiedź na zagraniczne koncerny motoryzacyjne. Jej początkowa oferta opierała się na licencji wykupionej od koncernu FIAT (m.in. Fiat 124 – Lada 2101). Model ten trafił początkowo wyłącznie do kupujących mieszkających na terenie ZSRR. W 1973 roku był towarem eksportowym, podobnie jak inne produkowane wówczas auta. Dzięki rozbudowanej sieci dystrybucji pojazdy Lada trafiły do nabywców z całej Europy Wschodniej, a nawet do Azji czy Afryki. Wpływ na ten stan rzeczy miały niska cena oraz prostota konstrukcji, dzięki której z bieżącą obsługą pojazdu można było sobie poradzić nawet w warunkach polowych.
Samochody Lada były oznaczane początkowo wyłącznie w formie kodowej czterema cyframi, poczynając od 2101, aż do 2108. Później zarząd firmy postanowił o wymyśleniu nazw własnych. Tak powstały Lada Samara – od WAZ 2108 do 2199, Lada 110 – od 2110 do 2112, jak i Lada Niva – od WAZ 2121 do 2123, jak i wiele innych pojazdów.
Firma wielokrotnie uczestniczyła w projektach partnerskich, a jej rozwój był określany przez znawców motoryzacji jako dynamiczny. Auta radzieckiej spółki stały się hitem sprzedaży między innymi w Chile. To właśnie tam przez cały 1988 rok aż 12% wszystkich sprzedanych pojazdów stanowiły Lady (tylko w tym kraju firma sprzedała ponad 14 000 egzemplarzy).
Samochody Łada w Polsce
Samochody Łada nie są obecnie oferowane w Polsce, gdyż koncern AvtoVAZ JSC, chcąc zaistnieć nieco szerzej, kieruje pojazdy na zupełnie inne rynki. Eksportuje je np. do Azji i Afryki.
Oczywiście rynek samochodów używanych tej marki ma się bardzo dobrze – zdecydowanie najpopularniejszym modelem ze wszystkich oferowanych w naszym kraju jest Łada Niva.
Łada – popularne modele
Koncern Lada ma w ofercie cały mnóstwo interesujących modeli. Mimo że wszystkie są raczej ekonomiczne i budżetowo wykonane, to w dalszym ciągu cieszą się popularnością w krajach rozwijających się.
Łada Niva, która zadebiutowała w 1977 roku, to jedno z najpopularniejszych aut tego producenta. Terenówka zdobyła uznanie dzięki solidnym konstrukcjom i doskonałym zdolnościom na trudniejszym podłożu. Model ten stanowił niezawodne rozwiązanie dla miłośników off-roadu, gdyż był produkowany z niezależnym zawieszeniem przednim i tylnym oraz z napędem na wszystkie koła.
Łada Vesta, wprowadzona na rynek w 2015 roku, to już historia nowożytna. To kompaktowy sedan, łączący elegancki design z wygodą podróży. Został wyprodukowany na podstawie płyty podłogowej koncernu Renault. Projektem stylistyki karoserii zajął się Steve Mattin, pracujący wcześniej dla koncernów Volvo oraz Mercedes-Benz. Samochód był początkowo oferowany w kilku krajach europejskich, lecz w wyniku rygorystycznych norm spalin koncern wycofał się z Unii Europejskiej. Ciekawostką jest fakt, że przez pewien czas Vesta była najlepiej sprzedającym się samochodem osobowym na Białorusi.
Łada XRAY, wprowadzona na rynek również w 2015 roku i zaprojektowana przez tego samego twórcę, to kompaktowy crossover łączący cechy miejskiego samochodu z elementami SUV-a. Cechuje się podwyższoną sylwetką i wykorzystaniem nowoczesnej płyty podłogowej zaprojektowanej przez koncern Renault, podobnie jak w przypadku Vesty. Klienci mogli liczyć na wiele dodatków – w standardzie były dostępne system ABS oraz ESP i światła w technologii LED.
Lada – ciekawostki na temat firmy
Samochody Łada są produkowane w wielu krajach na całym świecie. Poza Rosją ich produkcja odbywa się w Ekwadorze, Kazachstanie, Urugwaju i Egipcie. To pozwoliło koncernowi nieco obniżyć koszty wytwórcze bez znaczącego wpływu na jakość pojazdów.
Firma uczestniczyła w rajdach sportowych – jako Lada Sport i ma sporo sukcesów na koncie. Jej pojazdy startowały w wyścigach już od lat 70. XX wieku, stając się istotnym graczem na rynku aut sportowych. Oddział sportowy nie miał jednak nic wspólnego z cywilnym aż do 2000 roku, kiedy to po raz pierwszy na rynek zawitał pojazd wzmocniony przez oddział Lada Sport. Zwiększyła się moc silników, zmieniono nieco układy hamulcowe, przeprojektowano także układ kierowniczy. Jednym z najpopularniejszych modeli zmienionych przez oddział Lada Sport była Vesta Sport, której moc zwiększono ze 122 do 145 KM.
Temat Łada znajdziesz również w serwisie:
Łada - Wiadomości
-
Piotr Wielki?
Czwartek, 12 października 2000 (08:22)Nie tylko nowoczesne samochody zachodnie można spotkać na salonie w Paryżu. Prototyp nowego pojazdu, skonstruowanego w zakładach w AO Avtovaz, zaprezentowała też Lada. Auto nosi nazwę...