Rosjanie wznowili produkcję starej Dacii. Nowy sukces Łady
Rosyjska prasa motoryzacyjna donosi o sukcesie fabryki Łady w Iżewsku. Zakład pochwalił się właśnie przywróceniem produkcji pełnej gamy modelowej Łady Largus. To nic innego, jak oferowana przez Dacię w latach 2006-2016 pierwsza generacja Logana w towarowo-osobowej wersji MCV. Wznowienie produkcji tego modelu bez współpracy z Renault zajęło Rosjanom 2,5 roku.
Spis treści:
Rosyjskie serwisy motoryzacyjne donoszą, że w salonach Łady można już kupić fabrycznie nowe egzemplarze Łady Largus w wersji siedmioosobowej. Wcześniej udało się już uruchomić produkcję Largusa z pięcioma miejscami siedzącymi, zarówno w odmianie osobowej, jak i dostawczej. Oznacza to, że rodzina Largusa znów jest w komplecie – w 2,5 roku od wycofania się Renault ze współpracy z rosyjskim producentem.
Rosjanie wrócili do 2006 roku. Wznowili produkcję starej Dacii
Przypomnijmy, Łada Largus to nic innego, jak Dacia Logan MCV pierwszej generacji. Samochód zaprezentowano w 2006 roku i przetrwał w europejskiej ofercie rumuńskiego producenta przez siedem lat. Ostatnie nowe egzemplarze trafiły na drogi UE przeszło 11 lat temu – w roku 2013.
Jednak Łada Largus zadebiutowała na rosyjskich drogach dopiero sześć lat po swojej europejskiej premierze, a więc w 2012 roku.
Zgodnie z utartą rosyjską tradycją w uroczystym uruchomieniu produkcji w kwietniu 2012 roku uczestniczył sam Władimir Putin, który podpisał się na pierwszym wyprodukowanym w Rosji egzemplarzu. Inwestycja miała strategiczne znaczenie, bo chodziło m.in. o zapewnienie ciągłości zatrudnienia. W 2012 roku z fabryk Łady wyjechały bowiem ostatnie egzemplarze Łady 2107, czyli auta bazującego konstrukcyjnie na Fiacie 124 i legendarnej Ładzie Żiguli z 1970 roku.
W 2015 roku ofertę uzupełniła podniesiona wersja Cross, a w 2021 roku Largus doczekał się liftingu, w ramach którego otrzymał m.in. gruntownie przestylizowany pas przedni.
Łada znów produkuje starą Dacię. Ceny od 66,5 tys. zł
Produkcja Largusa w praktyce zatrzymała się w marcu 2022 roku, wraz z pierwszymi zachodnimi sankcjakcjami na Rosję. Sytuacja pogorszyła się jeszcze w maju 2022 roku, gdy Grupa Renault za kwotę 1 rubla, sprzedała swoje rosyjskie aktywa i oficjalnie wycofała się z Rosji. W ręce moskiewskich władz przeszła wówczas lokalna fabryka Renault, w której wytwarzane było m.in. – cieszące się w Rosji ogromnym powodzeniem – Renault Duster. Obecnie w dawnym zakładzie Renault – na licencji chińskiego JAC – budowane są nowe Moskwicze.
Renault wycofało się z Rosji
Warto przypomnieć, że przed rosyjskim atakiem na Ukrainę, Francuzi posiadali większościowy pakiet 68 proc. udziałów w Lada Auto Holding. W sumie rosyjskie inwestycje kosztowały Grupę Renault ponad dwa miliardy euro.
Zachodnie sankcje odcisnęły na rosyjskim przemyśle motoryzacyjnym gigantyczne piętno. Rosjanie nie chwalą się, jaki procent podzespołów Largusa trzeba było zastąpić dostawami od nowych chińskich poddostawców, ale o skali wyzwania najlepiej świadczy fakt, że wznowienie produkcji pełnej gamy tego modelu zajęło im aż 2,5 roku.
Bazowa wersja Łady Largus, pięcioosobowa odmiana z benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 90 KM, to dziś wydatek od 1 600 000 rubli, czyli około 65, tys. zł.