To już koniec Renault w Rosji. Zamiast francuskich aut Rosjanie kupią Moskwicze
Renault poinformowało, że sprzedało większościowy pakiet akcji rosyjskiego koncernu AwtoWAZ, a także swój zakład w Moskwie. Nabywcy to państwowy rosyjski Centralny Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji oraz Silników (NAMI) oraz miasto Moskwa. Umowa zawiera opcję odkupu, która będzie obowiązywać przez 6 lat.
Renault podało, że wszystkie zgody zostały uzyskane i transakcja jest bezwarunkowa. Cały pakiet akcji AwtoWAZ (czyli niespełna 68 proc.) został przejęty przez NAMI. Natomiast moskiewska fabryka należąca bezpośrednio do Renault (a nie AwtoWAZ) została przejęta przez miasto Moskwa.
Kwoty transakcji oficjalnie nie podano, ale już wcześniej pojawiały się informacje, że rosyjskie aktywa Renault zostaną sprzedane za symbolicznego jednego rubla. Co więcej, już w marcu, miesiąc po rosyjskiej agresji na Ukrainę, Renault dokonało odpisu księgowego w wysokości niespełna 2,2 mld euro. Na tyle wyceniono wszelkie rosyjskie aktywa Renault i o tyle będzie mniejsza wartość francuskiego koncernu w sprawozdawaniu finansowym za pierwszą połowę 2022 roku.
Do Renault należało 67,69 proc. akcji AwtoWAZ, producenta Łady. Właścicielem pozostałych udziałów jest koncern zbrojeniowego Rostec. Dzięki udziałom w AwtoWAZ Rosja urosła do miana drugiego największego rynku dla Renault, zaraz po rynku rodzimym, francuskim. W zeszłym roku Renault i AwtoWAZ sprzedały w Rosji około pół miliona samochodów.
To właśnie AwtoWAZ produkuje dwa najpopularniejsze modele w Rosji, czyli Łady Vesta i Granta, oba oparte o francuską technologię. Do firmy należy 22 proc. rosyjskiego rynku. Kolejne 8 proc. to udział Renault i Dacii.
- Podjęliśmy trudną, ale konieczną decyzję. To odpowiedzialny wybór w stosunku do naszych 45 tysięcy pracowników w Rosji. Zapewniamy sobie również możliwość powrotu w przyszłości, w innych warunkach - powiedział prezes Renault Luca de Meo.
Transakcja obejmuje również moskiewski zakład produkcyjny Renault. Jego nabywcą zostało miasto Moskwa.
- Renault zdecydowało o zamknięciu fabryki. Ale nie możemy pozwolić, żeby tysiące ludzi pozostało bez pracy - powiedział mer Moskwy, Siergiej Sobianin, który dodał, że miasto chce utrzymać produkcję, a także reaktywować... markę Moskwicz. To właśnie auta tej marki były produkowane z moskiewskim zakładzie zanim producent ogłosił bankructwo w 2006 roku.
Tak naprawdę mamy do czynienia z formalnym wyjściem Renault z Rosji. Co jednak Rosjanie zrobią z nabytymi za 1 rubla fabrykami? Produkować samochodów Renault przecież nie mogą, a Łada w dużej mierze opiera się na technologii i częściach francuskich. Z kolei Moskwicz od lat nie istnieje i siłą rzeczy nie ma żadnego modelu do produkowania...
***