Stara Łada 2107 to teraz hit w Rosji. Dziwny efekt sankcji

Sankcje na Rosję przynoszą nietypowe skutki. Widać je np. w danych dotyczących wypadków drogowych, do jakich doszło na rosyjskich drogach w 2023 roku. Lokalne media nie mają wątpliwości - większa liczba wypadków i ofiar śmiertelnych to wynik izolowania Rosji na arenie międzynarodowej. Nie bez znaczenia są też samochodowe wybory Rosjan. Najchętniej kupowanym autem używanym jest tam obecnie Łada 2107.

W ubiegłym roku w Rosji doszło do ponad 132,5 tys. wypadków drogowych, w wyniku których śmierć poniosło 14 508 osób. Jak zauważa serwis polon.pl, jeszcze w 2022 roku było to 126,7 tys. wypadków i 14 172 ofiar śmiertelnych. W skali roku mówić więc można o blisko pięcioprocentowym wzroście. Dane z pierwszych tygodni bieżącego roku są nieco lepsze, ale eksperci nie mają wątpliwości, że prawdziwym wyznacznikiem okażą się dopiero tegoroczne wakacje. Dlaczego? 

Więcej wypadków na rosyjskich drogach. Nietypowy efekt sankcji

Lokalne media sugerują, że zamknięcie granic zachodnich krajów wobec obywateli Federacji Rosyjskiej spowodowało boom na rynku krajowej turystyki. Zamiast wypoczywać na zagranicznych wczasach, Rosjanie częściej decydują się na urlop w kraju, a to skutkuje zwiększonym natężeniem ruchu drogowego w miesiącach wakacyjnych. Jeśli dodamy do tego kiepską infrastrukturę i - nader często - zaawansowany wiek samochodów poruszających się po rosyjskich drogach, zwiększona liczba wypadków i ofiar śmiertelnych przestaje dziwić.

Reklama

Sprowadzonego Golfa już w Rosji nie kupisz. Zamiast niego możesz wybrać Ładę 2107

Kolejnym aspektem tej układanki jest wycofanie się z rosyjskiego rynku zagranicznych producentów pojazdów i znaczące ograniczenie dostępu do używanych samochodów z zachodu. Zamiast nich, rosyjscy kierowcy muszą posiłkować się produktami lokalnego przemysłu motoryzacyjnego. Mówiąc prościej - zamiast używanego Golfa czy Passata, rosyjski kierowca skazany jest teraz na używaną Ładę Grantę lub... samochodów importowany z Japonii. Te są z reguły dobrze wyposażone i zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa, ale niemal wszystkie są przecież przystosowane do ruchu lewostronnego. A kierownica po prawej stronie może potęgować ryzyko spowodowania wypadku... 

Rosjanie kochają Ładę 2107 i Samarę 2. Ceną często jest życie

Warto jeszcze dodać, że z najnowszych danych branżowego serwisu Autostat.ru, który porównać można do lokalnego wcielenia polskiego IBRM SAMAR wynika, że w marcu 2024 roku - podobnie jak miesiąc wcześniej - najchętniej kupowanym samochodem używanym w Rosji była... Łada 2107. W samym marcu właściciela zmieniło w Rosji 11,5 tys. Ład 2107, czyli modelu, którego produkcja trwała od 1982 roku, a sama konstrukcja bazuje jeszcze na Fiacie 124 zaprezentowanym w roku 1966. 

Drugim najchętniej kupowanym używanym autem w Rosji była w marcu Łada 2114 znana również pod nazwą Łada Samara 2. To modernizacja doskonale znanej rodakom Łady Samary (premiera w roku 1984) oferowana rosyjskim nabywcom od roku... 2000. Łada Samara 2 liderowała na rosyjskim rynku używanych aut od października 2023 do lutego 2024 i w ujęciu od początku roku, plasuje się jeszcze przed swoją starszą siostrą - Ładą 2107.

Nie trzeba chyba dodawać, że żaden z tych modeli nie może się pochwalić tak fundamentalnym dla zachodnich pojazdów wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa, jak chociażby ABS, system stabilizacji toru jazdy czy poduszki powietrzne. 

Trzecim najchętniej kupowanym obecnie używanym autem w Rosji jest Kia Rio, a w pierwszej piątce znajdziemy jeszcze zagraniczne Hyundaia Solarę i Forda Focusa. 

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy