Pamiętasz ładę? To lepsze auto nawet od Volkswagena

Równe trzydzieści lat temu - w 1982 roku - z taśmy montażowej fabryki w Togliatti zjechała pierwsza łada 2107.

Do auta szybko przylgnęła opinia "rosyjskiego mercedesa". Wóz miał masywną, chromowaną osłonę chłodnicy i bogate wyposażenie obejmujące m.in. zegarek, obrotomierz i wycieraczki reflektorów.

Kanciasta łada nie była konstrukcyjną nowością. Auto w ogromnym stopniu bazowało na podzespołach modelu 2101 żiguli, który zadebiutował w ofercie Łady w 1970 roku. Ten z kolei budowany był w oparciu o włoską licencję i w znacznym stopniu korzystał z rozwiązań technicznych produkowanego od 1960 (!) roku fiata 124.

Reklama

W zeszłym roku linia montażowa modelu 2107 przeniesiona została z Togliatti (gdzie trzeba było zwolnić miejsce dla nowej łady largus, czyli lokalnej wersji dacii logan MCV) do fabryki w Iżewsku.

U rosyjskich dealerów samochód ten - wyposażony w benzynowy silnik 1,5 l z wtryskiem paliwa (Euro 3) o mocy 72 KM - wciąż kupić można za równowartość około 20 tys. zł. Fani marki muszą się jednak spieszyć - po czterdziestu dwóch latach od debiutu, dni kanciastych ład bazującego na rozwiązaniach fiata z lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku są już policzone.

Ostatnia łada 2107 - zjechała z linii montażowej w poniedziałek, 16 kwietnia. Nie oznacza to jednak, że Rosjanie ostatecznie żegnają się z tym pojazdem. Do końca roku, w ofercie Łady, dostępna jeszcze będzie wersja z nadwoziem kombi, czyli model 2104.

Co ciekawe, zakończenie produkcji 2107 nie jest wcale podyktowane spadkiem liczby zamówień na to auto. Fabryka w Iżewsku przechodzi właśnie gruntowną modernizację, zakład ma się wkrótce zająć produkcją nowego popularnego modelu - łady granta. Pierwsze egzemplarze tego auta zjechać mają z taśmy montażowej już w sierpniu.

W zeszłym roku z fabryki w Iżewsku wyjechało ponad siedemdziesiąt tysięcy nowych pojazdów. Przeszło 28 tys. z nich (ok. 40 proc.) to łady 2107. W samym tylko 2010 roku sprzedano w Rosji 136 tys. sztuk tych pojazdów!

Wypada podkreślić, że Rosjanie potrafili przekuć włoską licencję w olbrzymi marketingowy sukces. Mało kto wie, że przez 42 lata produkcji osobowych sedanów bazujących na technice fiata, fabryka w Togliatti wyprodukowała przeszło 17 mln tych pojazdów.

Oznacza to, że drugim najpopularniejszym autem świata - zaraz za niemieckim volkswagenem "garbusem" i przed fordem T- jest właśnie kanciasta łada!

Oceń swoje auto. Wystarczy wybrać markę... Kliknij TUTAJ.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy