Putin dopiął swego. Drugie życie Łady!

W fabryce AvtoVAZ w Togliatti ruszyła dziś nowa linia produkcyjna. Nad jej uroczystym uruchomieniem czuwał osobiście jeszcze premier, a już wkrótce prezydent Rosji - Władimir Putin.

Putin nie dał Ładzie zginąć...
Putin nie dał Ładzie zginąć...Informacja prasowa (moto)

Zmodernizowanie starej fabryki Łady pochłonęło przeszło 400 milionów euro. Dzięki tej inwestycji zakład wytwarzać ma rocznie 350 tys. pojazdów. Oprócz nowej łady largus (dacia logan MCV) w Togliatti powstawać mają też nowe nissany i renault.

Zgodnie ze strategią japońsko-francuskiego inwestora marki Łada, Nissan i Renault - do 2016 roku - sprzedawać mają w Rosji aż 1,6 mln nowych pojazdów rocznie.

Uruchomienie w Togliatti nowej linii montażowej to w dużej mierze osobista zasługa Putina. Gdy w 2008 roku Renault wykupiło 25 proc. udziałów w rosyjskim Avtovaz Francuzi nie kwapili się do inwestowania, a Łada znajdowała się u progu bankructwa. Aliasowi Renault-Nissan nie ma się jednak czemu dziwić. Za pakiet akcji Łady firmy zapłaciły w 2008 roku równy miliard dolarów. W rok po transakcji ich wartość spadła do poziomu... 200 milionów dolarów.

W 2009 roku, by ratować upadający zakład, władze Rosji zainwestowały w niego przeszło 800 mln dolarów. Putin osobiście promował produkty fabryki z Togliatti - prezentował dziennikarzom kupioną na własny użytek terenową nivę i przejechał nowowybudowaną drogą szybkiego ruchu z Chabarowska do Czyty w nowej ładzie kalina.

Zaniepokojony bezczynnością Francuzów Putin zagroził w 2009 roku, że jeśli nowy inwestor nie przyłoży się do pracy, straci swoje udziały. Chociaż tego typu deklaracja stała w sprzeczności z prawami wolnego rynku, jak widać, przyniosła pożądany rezultat.

Pod koniec 2009 roku Francuzi i Japończycy ogłosili długoterminowy plan rozwoju Łady. Do Rosji oddelegowani zostali zagraniczni specjaliści, którzy pracować mieli nad poprawą jakości produkowanych tam pojazdów. Zawarto również wówczas porozumienie dotyczące stosowania przez producentów tych samych podzespołów m.in. jednostek napędowych i płyt podłogowych.

Pierwszym owocem współpracy była łada 2190, czyli zaprezentowany pod koniec 2010 roku niewielki sedan z pogranicza segmentów B i C. Produkcja auta, które otrzymało nazwę łada granta, ruszyła ostatecznie jesienią ubiegłego roku.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas