Sankcje działają. Łada musiała zawiesić produkcję

​Stanęła produkcji Łady. To efekt sankcji nałożonych na Rosję i braku szeregu importowanych do tego kraju komponentów, używanych przy produkcji samochodów.

Produkcja Łady X-Ray w zakładzie w Togliatti. X-Ray to samochód produkowany na bazie płyty podłogowej Renault, używanej m.in. w Daciach
Produkcja Łady X-Ray w zakładzie w Togliatti. X-Ray to samochód produkowany na bazie płyty podłogowej Renault, używanej m.in. w DaciachGetty Images

Łady produkuje firma AwtoWAZ, która jest największym producentem samochodów w Rosji. Firma nie do końca jest jednak rosyjska, pakiet kontrolny akcji posiada  Renault, które od lat, oczywiście za przyzwoleniem Putina, zwiększało zaangażowanie w rosyjskiego producenta.

Pierwszy pakiet 25 proc. akcji Francuzi nabyli w 2008 roku, natomiast kontrolę przejęli w 2014 roku, niedługo po rosyjskiej inwazji na Krym.

Francuskie pieniądze pozwoliły na unowocześnienie produkcji i wprowadzenie nowych modeli, jednocześnie jednak uzależniły AwtoWaz od części importowanych. Szacuje się, że około 20 procentów komponentów stosowanych przy produkcji samochodów Łady nie pochodzi z Rosji. I to się dzisiaj mści.

Po rosyjskiej agresji na Ukrainę wprowadzono sankcje, których skutkiem jest m.in. odcięcie AwoWAZ od importowanych części. Zapasów wystarczyło na mniej niż dwa tygodnie, a po ich wyczerpaniu firma wstrzymała produkcję.

Jak donosi rosyjska prasa, produkcja stanęła tymczasowo na cztery dni. Wątpliwie jest jednak, by w tak krótkim czasu udało się zorganizować i uruchomić nowe łańcuchy dostaw, o ile w ogóle jest będzie to możliwe. Podczas przestoju pracownicy mają otrzymywać 2/3 normalnej pensji.

AwtoWAZ to największy producent samochodów w Rosji. W 2021 roku sprzedał 385 tysięcy Ład, co oznacza około 20-procentowy udział w rosyjskim rynku.

Warto dodać, że w Rosji produkowane są również samochody Dacii, które na rynek trafiają pod marką Renault. Przy ich produkcji z oczywistych względów również wykorzystywane są części importowane, można więc się spodziewać równie szybkiego zawieszenia produkcji.

W tej sytuacji, wobec wycofania z Rosji szeregu światowych producentów, jedynymi samochodami, które będzie dało się wkrótce kupić w rosyjskich salonach mogą być pojazdy chińskich producentów.

***

Moto flesz. Odcinek 29INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas