Rajdowy puchar GR Yarisa z pulą nagród przekraczającą milion zł

Toyota Gazoo Racing Yaris Iberian Cup to zupełnie nowa propozycja dla kierowców rajdowych, którzy chcą sprawdzić się za kierownicą Toyoty GR Yaris w wymagających rajdach szutrowych i asfaltowych rozgrywanych w Hiszpanii i Portugalii. Wrażenie robi pula nagród, której równowartość przekracza milion zł.

Toyota GR Yaris
Toyota GR YarisInformacja prasowa (moto)

Toyota GR Yaris szybko stała się przebojem w klasie hot hatchy. Samochód japońskiego koncernu to propozycja jakich na rynku już prawie nie ma. 261 KM wytwarzanych przez trzycylindrowy silnik 1.6 turbo, manualna skrzynia biegów, napęd na cztery koła, a także ultralekkie nadwozie dają wrażenia z jazdy niczym w analogowych rajdówkach z końcówki poprzedniego wieku.

Toyota przekonuje, że to auto prawdziwie sportowe zdolne do rywalizacji na torach wyścigowych czy w rajdach. I nie jest to czcze gadanie. Auto otwierało trasy przed zawodnikami WRC. W Japonii samochody po niezbędnych modyfikacjach pod kątem bezpieczeństwa rywalizują w rajdach i wyścigach, a za kierownicą zasiadał sam Akio Toyoda. W 2021 roku we Włoszech zorganizowano puchar GR Yarisa, który towarzyszył mistrzostwom Włoch. Teraz z podobną inicjatywą wyszli Hiszpanie i Portugalczycy.

250 tys. euro w puli pucharu GR Yarisa

Hiszpański i portugalski oddział Toyoty we współpracy z miejscowymi związkami motorowymi oraz Motor&Sport Institute powołały Toyota Gazoo Racing Iberian Cup. To nic innego jak puchar, w którym kierowcy rywalizują w Toyotach GR Yaris w wybranych rajdach w Hiszpanii i Portugalii. W kalendarzu jest dziewięć imprez asfaltowych i szutrowych, a niektóre z nich robią wrażenie. Inaugurację sezonu zaplanowano na dni 25-26 marca i Rajd Azorów, który jest jednocześnie rundą mistrzostw Europy. Pucharowe GR Yarisy pojawią się także na trasach mistrzostw świata w trakcie Rajdu Portugalii oraz Rajdu Katalonii.

Toyota GR YarisInformacja prasowa (moto)

Nowy puchar imponuje także pulą nagród. Wynosi ona aż 250 tys. euro, czyli zdecydowanie ponad milion złotych. 25 tys. euro otrzyma zwycięzca całej serii, a za wygranie poszczególnych rund przewidziano 8 tys. euro. Na dodatkowy bonus w wysokości tysiąca euro może liczyć najszybszy junior, czyli kierowca do 24 roku życia.

Jak przygotowano GR Yarisa do rajdów?

Toyota Gazoo Racing Iberian Cup to puchar monomarkowy, a w zasadzie monomodelowy. Oznacza to, że w rywalizacji mogą brać udział jedynie Toyoty GR Yaris, które przejdą modyfikacje zgodne z regulaminem. Co ważne, silnik, skrzynia biegów, a także napęd GR Four są identyczne jak w samochodzie drogowym. Kluczowe zmiany dotyczą przede wszystkim bezpieczeństwa - auta otrzymały klatkę z homologacją FIA, pasy bezpieczeństwa, rajdową kierownicę. Poza tym, z wnętrza zniknęły wszystkie niepotrzebne rzeczy zwiększające masę. Przed kierowcą zainstalowano specjalny 6-calowy wyświetlacz, który przekazuje najważniejsze informacje.

Modyfikacjom poddano zawieszenie. Wybrano zestaw od firmy KRS, który jest regulowany, a także może być dostosowany do specyfikacji szutrowej bądź asfaltowej. Wzmocniono też hamulce, układ chłodzenia, zastosowano hydrauliczny hamulec ręczny. Z zewnątrz samochód startujący w Iberian Cup będzie wyróżniał się rajdowymi kołami i oponami Michelin, specjalnymi, malutkimi lusterkami z włókna węglowego, a także zamontowanym na dachu wlotem powietrza -  GR Yaris w tym wydaniu to prawdziwa rajdówka.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas