Radiowozy z Polski dla włoskiej policji. U nas takich nie będzie
Nowa Alfa Romeo Junior już służy włoskiej policji. Co ciekawe, te policyjne wozy wyjechały prosto z Polski – konkretnie z fabryki Stellantis w Tychach. Włosi odebrali dwa egzemplarze nowego modelu w wersji dostosowanej do potrzeb lokalnych jednostek. Jeden trafił do Boves, drugi do Acquaviva delle Fonti w prowincji Bari.

W skrócie
- Nowa Alfa Romeo Junior, produkowana w Tychach, znalazła się na wyposażeniu włoskiej policji jako radiowóz.
- Warianty policyjne dostosowano do lokalnych potrzeb i trafiły do jednostek w Boves i Acquaviva delle Fonti.
- Model ten nie trafi do polskich służb z powodu preferencji krajowego systemu przetargowego dla tańszych aut.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Nowe radiowozy włoskiej policji wyprodukowane zostały… w Tychach. Mowa o modelu Alfa Romeo Junior, który zaskakująco szybko znalazł zastosowanie nie tylko jako samochód prywatny, ale też służbowy. Choć powstał jako następca MiTo i miał głównie uzupełnić lukę w ofercie Alfy, to jego sportowa sylwetka i kompaktowy rozmiar okazały się atrakcyjne także dla służb porządkowych. W Polsce takich radiowozów raczej nie zobaczymy - i nie chodzi tylko o koszty.
Alfa Romeo Junior - crossover, który trafił do mundurowych
Alfa Romeo Junior zadebiutowała w 2024 roku jako najmniejszy model włoskiej marki, bazujący na platformie Stellantis CMP, czyli tej samej, na której powstają m.in. Peugeot 2008 czy Opel Mokka. Produkowany jest w Polsce, w zakładach w Tychach. Mimo że samochód pierwotnie miał nazywać się Milano, po protestach rządu włoskiego, nazwa została zmieniona na Junior.
Radiowozy, które trafiły na wyposażenie lokalnej policji w Boves oraz Acquaviva delle Fonti (prowincja Bari), bazują na wersji Speciale z napędem hybrydowym 1.2 Hybrid o mocy 136 KM. To podstawowa, ale wystarczająca jednostka do jazdy miejskiej.
Alfa Romeo Junior jako radiowóz - co się zmieniło?
Za adaptację Alfy do potrzeb służb odpowiada firma Bertazzoni Veicoli Speciali, specjalizująca się w zabudowach dla policji i ratownictwa. Samochody otrzymały:
- sygnalizację świetlną LED,
- oznaczenia odpowiednie dla danej jednostki policji (zielone w Boves, niebieskie w Acquaviva),
- zabudowę bagażnika z półką, szufladą i dodatkowym oświetleniem LED.
Alfa Romeo Junior nie dla polskiej policji
Choć Junior powstaje w Polsce, szanse na to, że zasili flotę naszych służb, są znikome. Polski system przetargowy wciąż preferuje auta tańsze w zakupie i eksploatacji - najczęściej Skody, Hyundaie i Kie, głównie w wersjach spalinowych. Hybrydy, a tym bardziej elektryki, trafiają do jednostek bardzo rzadko.
Poza tym, wyposażenie specjalne (np. moduły LED, zabudowa bagażnika) znacząco podnosi cenę końcową. Dla porównania - koszt podstawowego Juniora to około 120-130 tys. zł, a wersji przystosowanej do służby może przekroczyć 160 tys. zł.
Czym jeździ włoska policja?
Flota włoskiej policji jest zróżnicowana i dostosowana do realnych potrzeb - od miejskich patroli po jednostki szybkiego reagowania. Oprócz Alfa Romeo Junior, w użyciu są m.in.:
- Alfa Romeo Giulia - auta z silnikiem benzynowym lub dieslem, używane przez policję drogową i jednostki operacyjne,
- Fiat Tipo i Panda - tanie, oszczędne modele używane głównie w patrolach miejskich,
- Jeep Renegade - szczególnie przydatne w regionach górskich i trudno dostępnych,
- oraz jednostkowo supersamochody, jak Lamborghini Huracan - wykorzystywane do transportu organów do przeszczepów i działań specjalnych.
Włoska policja często wybiera modele rodzimej produkcji, co ma znaczenie nie tylko praktyczne, ale i wizerunkowe. W tym kontekście Junior to naturalny wybór - nawet jeśli powstaje na polskiej ziemi.