Ponad milion aut w jeden miesiąc przejechało tunelem pod Ursynowem na S2
Kilkadziesiąt tysięcy kierowców korzysta każdego dnia z tunelu na Ursynowie w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy. Właśnie minął miesiąc od oddania do ruchu ostatniego odcinka S2, który połączył funkcjonujące już odcinki autostrady A2.
- 4,6 km trzypasowej trasy pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów, której połowę długości stanowi najdłuższy drogowy tunel w Polsce, oszczędza sporo czasu.
- Wraz z dalszymi odcinkami S2 tunel łączy południowe dzielnice Warszawy, wyprowadzając dotychczasowy ruch tranzytowy z Dolinki Służewieckiej i Trasy Siekierkowskiej.
1,2 miliona pojazdów przejechało tunelem na Ursynowie
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowała miesiąc korzystania przez kierowców z tunelu na Południowej Obwodnicy Warszawy. Od 20 grudnia 2021 roku przejechało nim ponad 1,2 mln pojazdów.
Drogowcy podliczają, że więcej kierowców - ponad 660 tysięcy - jechało w kierunku Terespola. W kierunku Poznania to nieco ponad 580 tysięcy.Z chwilą otwarcia tunelu uruchomiony został odcinkowy pomiar prędkości. GDDKiA podkreśla, że to narzędzie bardzo pomocne do mobilizacji kierowców, aby ci przestrzegali ograniczenia prędkości. Do dziś w tunelu nie doszło do kolizji czy wypadku.
Bezpieczeństwo w tunelu na S2 zależy w głównej mierze od kierowców
Drogowcy podkreślają, by podczas jazdy tunelem kierowcy przestrzegali ograniczeń prędkości. Dozwolona prędkość to 80 km/h.
Ponadto należy trzymać odpowiedni dystans do poprzedzającego auta oraz unikać zmian pasa ruchu.
W tunelu nie wolno się zatrzymywać, choć wielu kierowców łamało te zasady! Zapomnieli o tym, że jest on monitorowany przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem (CZT) mają podgląd ze 134 kamer zamontowanych wewnątrz i na wlotach obiektu.
Wizyjny system dozoru posiada funkcję automatycznego wykrywania określonych zdarzeń, np. pojawienie się pieszego na jezdni, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd.
Algorytmy są w stanie identyfikować, monitorować i zgłaszać sytuacje oraz obiekty mogące stanowić potencjalne ryzyko wypadku lub pożaru. Przekonali się o tym nieodpowiedzialni kierowcy, których niebezpieczne zachowania zostały zarejestrowane.
GDDKiA podkreśla, że dostęp do monitoringu, oprócz CZT, mają również Komenda Stołeczna Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawa.
Tunel jest wyposażony w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne. W układzie wentylacji zamontowany jest system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu. Automatycznie kontrolowana jest widoczność, a czujniki wykryją i zasygnalizują pożar. Tunel pod Ursynowem wyposażony jest w system punktów alarmowych, komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. Znajdują się w nim również hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa.Wzdłuż ścian tunelu znajdują się chodniki, które w razie potrzeby będą ciągami ewakuacyjnymi. Co 250 metrów ulokowano też przejścia pomiędzy nawami tunelu, a informację o odległości do tych przejść znajdziemy na tablicach oświetlenia awaryjnego.