Polscy kierowcy chcą badań seniorów. To „grupa podwyższonego ryzyka”

Kierowcy powyżej 70. roku życia powinni zostać objęci badaniami - tak wskazuje raport KRBRD
Kierowcy powyżej 70. roku życia powinni zostać objęci badaniami - tak wskazuje raport KRBRDMagdalena PasiewiczEast News

Niepokojące statystyki na temat kierowców-seniorów

W 2022 roku koszty społeczne zdarzeń drogowych z udziałem osób w wieku 60+ stanowiły 10% kosztów wszystkich zdarzeń w Polsce i wyniosły 5,3 mld złotych, z tego 3,2 mld złotych stanowiły koszty wypadków, 2,1 mld złotych wyniosły koszty kolizji.

Jakie błędy popełniają seniorzy za kierownicą?

  • nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu,
  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu,
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych,
  • niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami,
  • nieprawidłowe skręcanie, wyprzedzanie i wymijanie.

Dlaczego seniorzy są grupą ryzyka?

W grupie seniorów stopień ciężkości wypadków jest wyższy w porównaniu do ogólnej ciężkości wypadków. W 2022 roku w grupie osób w wieku 60+ udział ofiar śmiertelnych był o 3% wyższy niż w populacji wszystkich ofiar i wyniósł 10%, natomiast udział ofiar ciężko rannych był o 3% wyższy niż w populacji wszystkich ofiar i wyniósł 31%. Wyższy udział ofiar śmiertelnych i ciężko rannych wśród seniorów przekłada się na niższy o 6% udział ofiar lekko rannych (59%).

Czy dodatkowe badania to rozwiązanie?

Edukacja zamiast badań?

Czy obowiązkowe badania kierowców wejdą w życie?

Obecnie nie są opracowywane w Ministerstwie Infrastruktury wytyczne lub regulacje prawne w zakresie częstotliwości przeprowadzania dodatkowych badań dla seniorów oraz zakresu sprawdzanych umiejętności.
Przechodzenie w miejscu niedozwolonym przyczyną wypadku. Film ku przestrodze!PolicjaPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?