Polacy wystraszyli się kar i podwyżek. Tłumy w salonach

W październiku zarejestrowano w Polsce ponad 48,1 tys. nowych samochodów osobowych. Wynik jest aż o 17,6 proc. lepszy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i o 17 proc. lepszy niż we wrześniu. Czyżby rodacy przestraszyli się zapowiadanych na styczeń podwyżek, jakie przetoczyć się mogą przez cenniki w związku z karami za przekroczenie nowych progów emisji CO2?

W salonach duży ruch. Polacy wystraszyli się podwyżek cen nowych aut
W salonach duży ruch. Polacy wystraszyli się podwyżek cen nowych autWojciech Stróżyk /Reporter Agencja SE/East News

Jak informuje IBRM Samar, po dziesięciu miesiącach 2024 roku polski rynek sprzedaży nowych samochodów osobowych jest większy w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku o prawie 15 proc. Nowe prognozy mówią, że cały bieżący rok zamknąć się może sprzedażą około 550 tys. samochodów osobowych. Dla porównania, w 2023 roku było to nieco ponad 475 tys. pojazdów.

Polacy chcą zdążyć przed podwyżkami? Wyraźnie ożywienie w salonach

W strukturze nabywców dominują klienci biznesowi, których udział w ogóle rejestracji wynosi aktualnie 68,5 proc. Statystyka ta jednak nie uwzględnia jednak osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ani spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie "osób fizycznych". Z szacunków IBRM Samar wynika, że w rzeczywistości nawet 8 na 10 nowych aut w Polsce kupowanych jest właśnie przez klientów biznesowych.

Nie zmienia to jednak faktu, że w salonach widoczne jest duże ożywienie. Wszystko wskazuje na to, że klienci chcą zdążyć przed zapowiadanymi na styczeń podwyżkami, które - najprawdopodobniej - będą następstwem kar za przekroczenie przez producentów nowych norm emisji CO2.

Przypomnijmy - w jednym z niedawnych wywiadów Jacek Pawlak - szef Toyoty Central Europe - prognozował, że w przypadku przeciętnego auta spalinowego emitującego około 140 gramów na kilometr, kara za przekroczenie limitu, jaka spadnie na producenta, może wynieść nawet 5 tys. euro, czyli około 22 tys. zł. I w większości będzie musiała zostać przeniesiona na cenę samochodu, bo producenci nie są w stanie jej pokryć.

Echa tych zapowiedzi widać w wynikach sprzedaży poszczególnych producentów. Aż 14 z 15 najczęściej wybieranych przez polskich klientów marek zanotowało wzrosty sprzedaży. Największy - wynoszący ponad 40 proc. - dotyczył Lexusa. W tej grupie jedyną marką, która odnotowała spadek rejestracji (-9,6 proc.) była KIA.  

Czwarty kwartał roku tradycyjnie jest okresem wzrostu liczby rejestracji nowych samochodów. W tym roku sprzedaż dynamizuje dodatkowo obawa przed regulacjami CAFE, wchodzącymi w życie w styczniu 2025, które mogą skutkować sporym wzrostem sprzedaży aut pod koniec bieżącego roku i słabym startem 2025 roku
czytamy w raporcie IBRM Samar

Najczęściej kupowane nowe auta w Polsce. Toyota numerem jeden

Najchętniej wybieraną w Polsce marką pozostaje Toyota. W 2024 roku w Polsce zarejestrowano już 83 136 aut tego producenta (skumulowany wynik do końca października) - o 9,9 proc. więcej niż przed rokiem. Udział Toyoty w rynku wynosi już 18,6 proc.

Drugie miejsce zajmuje Skoda z wynikiem 47 872 zarejestrowanych aut. (+ o 15,3 proc r./r.). Obecnie udział czeskiej marki w całości polskiego rynku wynosi  10,7 proc.   Ostatnie miejsce podium przypada marce Volkswagen. Skumulowana sprzedaż samochodów niemieckiego producenta w Polsce w bieżącym roku wyniosła na koniec października 30 224 pojazdy (+7,4 proc. r./r). Aktualny udział Volkswagena w ogóle polskiego rynku samochodów nowych to 6,8 proc.

W pierwszej piątce najczęściej wybieranych marek w Polsce znajdziemy jeszcze: 4. KIA (27 624 rejestracje, - 9,6 proc. r./r., udział w rynku 6,2 proc.) i siostrzanego Hyundaia (25 363 rejestracji, +14,9 proc. r./r., udział w rynku wyniósł 5,68 proc.).  

10 najlepiej sprzedających się nowych aut w Polsce w 2024 roku:

  1. Toyota Corolla - 21 525 rejestracje,
  2. Skoda Octavia - 15 653 rejestracji,
  3. Toyota Yaris Cross - 12 890 rejestracji,
  4. Toyota Yaris - 11 857 rejestracji,
  5. Toyota C-HR - 11 724 rejestracji,
  6. Kia Sportage -  11 565 rejestracji, 
  7. Hyundai Tucson -  10 720 rejestracji, 
  8. Toyota RAV4 - 9 762 rejestracji, 
  9. Dacia Duster - 8 029 rejestracje, 
  10. Volkswagen T-Roc - 7 048 rejestracje   

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest w tym roku jest Toyota Yaris Cross (7 433 szt.; +31,6 proc). Na drugim miejscu znajdziemy KIA Sportage (6 493 szt.; +45,5 proc), na trzecim - Toyotę C-HR (5 479 szt.; +68,8 proc.). W pierwszej piątce są jeszcze: Dacia Duster (4 378 szt.; +22,9 proc.) i Toyota Yaris (4 228 szt. +1,46 proc.).

Co dalej z Izerą? Wiceprezes EMP w studiu Interii interiaINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas