Obowiązkowe wyposażenie samochodów. Lista jest coraz dłuższa

Lista obowiązkowych systemów w samochodach cały czas się wydłuża. Urzędnicy dokładają kolejnych rozwiązań, które mają poprawiać bezpieczeństwo i wpływać na komfort użytkowania samochodu. To sprawia, że auta są naładowane coraz większą ilością elektroniki, co nie pozostaje bez wpływu na ich cenę i awaryjność.

Lista obowiązkowego wyposażenia w nowych samochodach staje się coraz dłuższa.
Lista obowiązkowego wyposażenia w nowych samochodach staje się coraz dłuższa.Getty Images

Obowiązkowe wyposażenie samochodów - katalizator i OBD II

Historia obowiązkowego wyposażenia w samochodach sięga początków lat 90., kiedy pojawił się wymóg stosowania katalizatorów spalin w związku z normami emisji Euro w 1993 roku. W Polsce katalizatory były instalowane w każdym samochodzie dopiero dwa lata później. Na początku nowego milenium wprowadzono do samochodów system OBD II, czyli zunifikowaną diagnostykę pokładową. Na początku w autach benzynowych, a później w Dieslach.

Obowiązkowe wyposażenie samochodów - ABS, DPF i FAP, poduszki powietrzne

Dużym przełomem była konieczność obowiązkowego montażu systemu ABS. Unia Europejska postawiła taki wymóg w 2004 roku, a dopiero dwa lata później w Polsce zaczęły obowiązywać podobne przepisy. W 2006 roku zaczęła obowiązywać norma Euro IV. W tym samym czasie w samochodach z silnikami Diesla zaczęto montować filtr cząstek stałych. Trzy lata później unijni urzędnicy dorzucili jeszcze obowiązkowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera.

Obowiązkowe wyposażenie samochodów - ESP, R-1234yf, DAB

W kolejnych latach wprowadzono obowiązek instalacji świateł do jazdy dziennej (od 2011 r.), a układ stabilizacji ESP jest obligatoryjnie montowany w każdym aucie od 2014 roku. W międzyczasie producenci musieli zmienić czynnik chłodniczy w klimatyzacji na bardziej ekologiczny R-1234yf - od 2017 roku. Od 2021 r. wszystkie radioodbiorniki w samochodach muszą obsługiwać technologię. DAB.

Obowiązkowe wyposażenie samochodów od 2022 r.

Unijni urzędnicy jeszcze bardziej rozochocili się w 2022 roku. Wprowadzono pakiet nowego wyposażenia w samochodach. Na razie dotyczy tylko modeli wprowadzanych na rynek, ale całkowite pokrycie na wszystkie nowe auta nastąpi w 2024 roku.

Większość z tych rozwiązań jest dobrze znana na rynku. Jednak w większości występowała jako drogie wyposażenie opcjonalne lub standardowe - w modelach wyższych klas. Już niebawem prezentowane poniżej układy będą dostępne w każdym nowym aucie w salonie.

Czujniki lub kamera cofania

Jednym z rozwiązań są systemy wykrywające obiekty podczas cofania. Takie rozwiązanie ma zapobiec najechaniu lub potrąceniu pieszego podczas cofania. Samochody będą obowiązkowo wyposażone w systemu wykrywające przeszkody podczas jazdy tyłem. Przepisy nie precyzują, jak powinien działać taki system ochrony. Może być oparty o kamery lub po prostu o czujniki cofania.

Awaryjne światła stop

W wielu samochodach mocne wciśnięcie pedału hamulca jest traktowane jako hamowanie awaryjne. Włączają się wtedy światła awaryjne, żeby ostrzec innych kierowców przed niebezpieczeństwem. W myśl nowych przepisów, w takiej sytuacji będą mrugać światła stopu i ostrzegać innych uczestników ruchu drogowego o zagrożeniu na drodze.

Monitoring koncentracji kierowcy

Kierowcy podróżujący na długich, monotonnych trasach mogą poczuć znużenie, a tym samym częściej odrywać swoją uwagę od drogi. Taka sytuacja może doprowadzić nieoczekiwanej zmiany pasa lub opóźnionej reakcji na hamowanie innych pojazdów. Rozwiązanie będzie kontrolować wzrok kierowcy oraz analizować jego zachowanie pod kątem bezpiecznej jazdy.

Utrzymywanie pasa ruchu

Rozwiązanie można potraktować jako rozszerzenie systemu monitorującego poziom koncentracji kierowcy. System wspomagający utrzymanie toru jazdy na pasie ruchu jest już dobrze znane w wielu modelach, ale niebawem będzie obowiązkowe. Wielu kierowców dezaktywuje ten system zaraz po uruchomieniu silnika.

Automatyczne hamowanie

Gdy kierowca jest zdekoncentrowany, bardzo łatwo o stłuczkę lub wypadek. W takiej sytuacji przyda się dobrze znane rozwiązanie. Radar przeciwkolizyjny wykryje zagrożenie uderzenia w poprzedzający pojazd lub innych uczestników ruchu. W przypadku braku reakcji, rozwiązanie jest w stanie rozpocząć awaryjne hamowanie.

Rejestratory wypadków

Rozwiązanie przypominające "czarną skrzynkę" w samolotach, pojawi się teraz w samochodach. Jego zadaniem będzie rejestracja kluczowych parametrów samochodu, takich jak prędkość, hamowanie, przeciążenia, na kilka sekund przed wypadkiem lub kolizją. Wszystko po to, żeby później ustalić przebieg zdarzenia drogowego.

Ostrzeganie o przekroczeniu prędkości

Rozwiązanie będzie zbierać dane z czujników zainstalowanych na pokładzie samochodu i ostrzegać kierowcę, gdy przekroczy dopuszczalną prędkość. System będzie wydawać ostrzeżenia dźwiękowe, graficzne lub haptyczne, żeby zachęcić kierowcę do zdjęcia nogi z gazu.

Alkoblokada

Obowiązkowe alkoblokady w samochodach to nie żart. Takie rozwiązanie jest oferowane na rynku już od kilku lat, ale urzędnicy postanowili zunifikować interfejs umożliwiający instalację takiego urządzenia w razie potrzeby. Na razie rozwiązanie nie jest wymagane, ale za jakiś czas na pewno wejdzie w życie.

Historia obowiązkowego wyposażenia w samochodach sięga początków lat 90.123RF/PICSEL
Dużym przełomem była konieczność obowiązkowego montażu ABS. Unia Europejska postawiła taki wymóg w 2004 roku. Podobne przepisy zaczęły obowiązywać w Polsce dopiero dwa lata później. 123RF/PICSEL
W 2022 roku wprowadzono pakiet nowego wyposażenia obowiązkowego w samochodach. Artur Widak/NurPhoto via Getty ImagesGetty Images

***

Moto Flesz 79: Czarne chmury na transportem, Norwegowie już nie chcą aut na prąd
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas