Nowy rodzaj paliwa od Orlenu. Obajtek chce ruszyć z produkcją w przyszłym roku

Maciej Olesiuk

Maciej Olesiuk

Aktualizacja

PKN Orlen chce produkować nowy rodzaj paliwa - E10. Jak zapowiedział Daniel Obajtek, koncern ma o dwa lata przyspieszyć inwestycje w swoich rafineriach. Produkcja nowego paliwa miałaby ruszyć na początku przyszłego roku.

Daniel Obajtek zapowiada, że Orlen chce produkować nowe paliwo.
Daniel Obajtek zapowiada, że Orlen chce produkować nowe paliwo.Piotr MoleckiEast News

Orlen chce wytwarzać nowe paliwo. Produkcja ma ruszyć od przyszłego roku

PKN Orlen chce produkować paliwo E10. Taką informację podał za pośrednictwem mediów społecznościowych prezes koncernu, Daniel Obajtek. Szef Orlenu zapowiedział, że koncern ma o dwa lata przyspieszyć inwestycje w swoich rafineriach, by zacząć produkować paliwo E10 od stycznia 2024 roku. Zaznaczył, że Orlen oczekuje obecnie "jedynie na wypracowanie przez rząd stosownych regulacji". Obajtek stwierdził również, że rozpoczęcie produkcji nowego paliwa zwiększy o 50 proc. zapotrzebowanie na bioetanol, który jest potrzebny do jego wytwarzania. Ponadto zdaniem prezesa Orlenu produkcja nowego paliwa ma wesprzeć polskie rolnictwo.

Paliwo E10 - co to jest?

Paliwo E10 to benzyna, w której dopuszczalny poziom bioetanolu może wynosić maksymalnie 10 proc. Dla porównania benzyna E5, która sprzedawana jest powszechnie na polskich stacjach, ma 5 proc. bioetanolu. Bioetanol z kolei to alkohol uzyskiwany z biomasy, a więc przemysłowych lub spożywczych odpadów, a także roślin takich jak zboża czy ziemniaki.

Wraz z początkiem 2023 roku weszła w życie nowelizacja ustaw o biopaliwach, a także systemie kontrolowania jakości paliw. Zakłada ona, że na stacjach może pojawić się paliwo oznaczone jako E10. Wówczas dana stacja nie będzie musiała sprzedawać paliwa E5. Choć u nas paliwo E10 jest stosunkowo nowe, to na kilku rynkach europejskich znane i dostępne jest od kilku lat. Nie cieszy się jednak wielkim zainteresowaniem. Co prawda jego zaletą jest mniejsza emisja CO2, ale ma też mniejszą kaloryczność w porównaniu z paliwem E5, a to przekłada się na większe zużycie i gorszą dynamikę. Ponadto zwiększony poziom bioetanolu (czyli alkoholu) może źle wpływać na gumowe elementy układu paliwowego. To zaś może doprowadzić do nieszczelności, a w konsekwencji uszkodzeń aluminiowych elementów silnika.

Jakie samochody mogą jeździć na paliwie E10?

Warto wiedzieć, że nie każdy samochód ma "predyspozycje" by jeździć na paliwie E10. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów systematycznie publikuje listę aut, których silniki są przystosowane do jazdy na tym paliwie, a które nie powinny z niego korzystać. Zatankowanie samochodu, który nie powinien korzystać z benzyny E10 może nieść poważne konsekwencje. Niech świadczy o tym fakt, że ACEA zaleca, by po zatankowaniu E10 do takiego auta w ogóle nie uruchamiać silnika i wypompować paliwo.

  • BMW - Wszystkie silniki benzynowe są przystosowane do benzyny E10. 
  • MINI - Wszystkie silniki benzynowe wyprodukowane po 2000 roku są przystosowane do benzyny E10. 
  • Rolls-Royce - Wszystkie silniki benzynowe wyprodukowane po 2002 roku są przystosowane do benzyny E10. 
  • Mercedes - Wszystkie silniki benzynowe są przystosowane do benzyny E10 za wyjątkiem: silników z pierwszą generacją bezpośredniego wtrysku C200 CGI (W203), CLK 200 CGI C209) z lat 2002-2005; samochodów niewyposażonych w trójdrożnych katalizator lub wyposażonych w gaźniki, głównie są to auta wyprodukowane przed 1997 rokiem.
  • Smart - Wszystkie silniki benzynowe są przystosowane do benzyny E10.
  • Maybach - Wszystkie silniki benzynowe są przystosowane do benzyny E10.
  • Alfa Romeo - Wszystkie silniki benzynowe wyprodukowane od 1 stycznia 2011 roku są przystosowane do benzyny E10. Dodatkowo E10 można używać niezależnie od roku produkcji w modelach: MiTo, Giulietta, 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6, Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6 Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6, 8C: 4.7 32V 
  • Fiat - Do benzyny E10 są przystosowane wszystkie modele z silnikami benzynowymi, spełniającymi normę emisji spalin Euro 3, począwszy od roku modelowego 2000. Wyjątek stanowią modele: Barchetta: 1.8 16V, Bravo/Brava (182): 1.6 16V, Doblò: 1.6 16V, Marea: 1.6 16V, 2.0 16V, Multipla: 1.6 16V, Palio: 1.6 16V, Punto (188): 1.8 16V, Stilo: 1.6 16V (1.596 cm3), 1.8 16V, 2.4 20V.
  • Lancia - Do benzyny E10 przystosowane są wszystkie samochody z silnikami benzynowymi, spełniającymi normy emisji spalin Euro 3, począwszy od roku modelowego 2000. Wyjątek stanowią modele: Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V i Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V.
  • Chrysler - Do benzyny E10 są przystosowane wszystkie silniki benzynowe w następujących modelach: 300 C (LX), 300 M (LR), Grand Voyager (RT), Neon (PL), PT Cruiser (PT), Sebring (JR), Sebring (JS), Stratus (JA, JX), Voyager (GS), Voyager (RG).
  • Dodge - Do benzyny E10 są przystosowane wszystkie silniki benzynowe w następujących modelach: Avenger (JS), Caliber (PK), Journey, Nitro (KJ).
  • Jeep - Do benzyny E10 są przystosowane wszystkie silniki benzynowe w następujących modelach: Cherokee (KJ), Cherokee (XJ), Cherokee (KL), Commander (WH), Compass (PK), Compass (MX), Grand Cherokee (WH), Grand Cherokee (WJ), Grand Cherokee (WK), Patriot (PK), Renegade (BU), Wrangler (JK), Wrangler (TJ).
  • Ford - Do benzyny E10 przystosowane są wszystkie benzynowe modele sprzedawane w Europie od 1992 roku. Wyjątkiem jest Ford Mondeo 1.8 SCI z lat 2003-2007. Przystosowanie dotyczy modeli dostępnych na naszym rynku. W przypadku sprowadzonych z USA przystosowanie do paliwa E10 trzeba sprawdzić w autoryzowanym serwisie.
  • Jaguar - Do benzyny E10 przystosowane są silniki benzynowe we wszystkich modelach marki od roku modelowego 1992.
  • Land Rover - Do benzyny E10 przystosowane są silniki benzynowe we wszystkich samochodach od roku modelowego 1996.
  • Honda - Do benzyny E10 dostosowane są wszystkie europejskie modele z silnikami benzynowymi wyposażonymi w elektroniczny układ wtryskowy (HONDA PGM-FI). Obejmuje to co najmniej wszystkie samochody Hondy z silnikami benzynowymi od roku modelowego 1995. Wszystkie samochody, które nie mają silników z wtryskiem paliwa powinny nadal korzystać z E5.
  • Hyundai - Wszystkie silniki benzynowe są przystosowane do benzyny E10.
  • Kia - Wszystkie silniki benzynowe są przystosowane do benzyny E10.
  • Genesis - Wszystkie silniki benzynowe są przystosowane do benzyny E10.
  • Peugeot - Wszystkie silniki benzynowe w samochodach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 roku są przystosowane do benzyny E10.
  • Citroën  - Wszystkie silniki benzynowe w samochodach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 roku są przystosowane do benzyny E10.
  • DS - Wszystkie silniki benzynowe są przystosowane do benzyny E10.
  • Opel  - Wszystkie silniki benzynowe są przystosowane do benzyny E10. Wyjątek stanowi silnik 2,2 z bezpośrednim wtryskiem paliwa o oznaczeniu Z22YH (Vectra, Signum i Zafira).
  • Vauxhall - Wszystkie silniki benzynowe są przystosowane do benzyny E10. Wyjątek stanowi silnik 2,2 z bezpośrednim wtryskiem paliwa o oznaczeniu Z22YH (Vectra, Signum i Zafira).
  • Cadillac - Do benzyny E10 przystosowane są modele posiadające silnik benzynowy i wyposażone w katalizator i sondę lambda: BLS, CTS, CTS-V, Eldorado, Seville STS i SLS, SRX, STS, STS-V, XLR, XLR-V, Escalade, Escalade Hybrid. 
  • Chevrolet - Wszystkie pojazdy począwszy od tych, wyprodukowanych na rok modelowy 2006, posiadające silnik benzynowy zgodny z normą emisji Euro 4, mogą być napędzane benzyną E10. Chodzi tu o: Aveo/Kalos od 2005 roku, Captiva - wszystkie, Cruze/Orlando - wszystkie, Epica - wszystkie, Matiz - od 2006 roku, Nubira/Lacetti - od 2006 roku, Tacuma/Rezzo - od 2006 roku, Spark - wszystkie. Mowa tutaj o samochodach, które pozostają w stanie oryginalnym. Stosowanie nieoryginalnych części lub wprowadzanie modyfikacji może mieć wpływ na to jak samochód radzi sobie z benzyną E10. Dotyczy to szczególnie starszych aut. W przypadku stosowania dodatków do paliwa, należy stosować się do zaleceń producenta.
  • Corvette - Do benzyny E10 przystosowane są modele posiadające silnik benzynowy i wyposażone w katalizator i sondę lambda: Corvette C4, Corvette C5, Corvette C6, Corvette Z06, Corvette Grand Sport Corvette ZR1.
  • Hummer - Do benzyny E10 przystosowane są modele posiadające silnik benzynowy i wyposażone w katalizator i sondę lambda: Hummer H2, Hummer H2T, Hummer H3, Hummer H3T. 
  • Alpine  - Do benzyny E10 przystosowane są wszystkie silniki benzynowe znajdujące się w samochodach sprzedawanych od marca 2018 roku.
  • Dacia - Wszystkie silniki benzynowe są przystosowane do benzyny E10.
  • Renault - Do benzyny E10 przystosowana jest zdecydowana większość silników benzynowych w autach sprzedawanych po 1 stycznia 1997 roku. Wyjątek stanowią: Renault 19, Megane pierwszej generacji z silnikiem benzynowym 2,0 F5R 700, a także z dwulitrowym silnikiem F5R 740. Oba z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Dotyczy to także Laguny drugiej generacji z silnikiem 2,0 F5R 782 z bezpośrednim wtryskiem. Wyjątkami są również modele produkowane między 1 stycznia 2000 roku i 31 grudnia 2002 roku. Chodzi o Lagunę drugiej generacji z silnikami 2,0 Turbo F4R 764 oraz 2,0 Turbo F4R 765. Dotyczy to również modeli Espace 4 (2,0 Turbo F4R 790 i 2,0 Turbo F4R 794), Velsatis (2,0 Turbo F4R 762 oraz 2,0 Turbo F4R 763) i Avantime (2,0 Turbo F4R 760 i 2,0 Turbo F4R 761).
  • Toyota - Do benzyny E10 są przystosowane silniki we wszystkich modelach europejskich wyprodukowanych od stycznia 1998 roku. Wyjątek stanowi model Avensis z silnikami 2,0 1AZ-FSE (w produkcji od lipca 2000 do października 2008 roku) oraz 2,4 2AZ-FSE (produkowany od czerwca 2003 do października 2008).
  • Lexus - Do benzyny E10 są przystosowane silniki we wszystkich modelach europejskich wyprodukowanych od stycznia 1998 roku. Wyjątki dotyczą: IS250 z silnikiem 2,5 V6 4GR-FSE (w produkcji od sierpnia 2005 do września 2007 roku), GS300 z jednostką 3,0 V6 3GR-FSE (produkowany między styczniem 2005, a wrześniem 2007 r.) oraz LS640 z silnikiem 4,6 V8 1UR-FSE (od sierpnia 2006 do września 2007 r.).
  • Audi - Wszystkie silniki benzynowe są przystosowane do benzyny E10. Wyjątkami są, posiadające bezpośredni wtrysk paliwa: Audi A2 1,6 FSI (2003-2005), Audi A3 1,6 FSI (2004), Audi A3 2,0 FSI (2004), Audi A4 2,0 FSI (2003-2004).Wyjątkami są także wyposażone w ogrzewanie postojowe Audi A4 sedan (2001-2008) oraz Audi A4 Avant (2002-2008). 
  • Porsche - Do benzyny E10 są przystosowane wszystkie modele wyprodukowane po 1998 roku (w przypadku Boxstera od 1997 r.). Wyjątek stanowi Carrera GT.
  • Seat Do benzyny E10 są przystosowane wszystkie silniki benzynowe. Wyjątek stanowią: Toledo 2,0 FSI 110 kW BLR (produkowane od września 2004 do listopada 2005, rok modelowy 2005/2006), Leon 2,0 FSI 110 kW BLR (produkowany od lipca do listopada 2005 roku, rok modelowy 2006) i Altea 2,0 FSI 110 kW BLR (produkowany od maja 2004 do listopada 2005, rok modelowy 2005/2006).
  • Skoda - Do benzyny E10 przystosowane są wszystkie modele z wyjątkiem 1,3 OHV o mocy 40 lub 40 kW, który montowany był w Felicii w latach 1994-2001
  • Volkswagen - Do benzyny E10 przystosowane są niemal wszystkie modele. Nietolerancja na E10 dotyczy tylko samochodów z silnikami FSI wymienionych poniżej: Lupo 1,4 FSI 77 kW (produkowane od sierpnia 2000 do listopada 2003, rok modelowy 2001-2004), Polo 1,4 FSI 63 kW (produkowane od lutego 2002 do czerwca 2006, rok modelowy 2002-2006), Golf IV 1,6 FSI 81 kW (produkowane od listopada 2001 do maja 2004, rok modelowy 2002-2004), Golf IV Variant 1,6 FSI 81 kW (od października 2001 do października 2006, rok modelowy 2002-2006), Bora 1,6 FSI 81 kW (od października 2001 do września 2005, rok modelowy 2002-2005), Bora Variant 1,6 FSI 81 kW (od października 2001 do września 2005, rok modelowy 2002-2005), Golf V 1,4 FSI 66 kW (od listopada 2003 do listopada 2004, rok modelowy 2004-2005), Golf V 1,6 FSI 85 kW (od sierpnia 2003 do maja 2004, rok modelowy 2004), Golf V 2,0 FSI 110 kW (od stycznia 2004 do maja 2004, rok modelowy 2004), Touran 1,6 FSI 85 kW (od listopada 2002 do maja 2004, rok modelowy 2003-2004), a także Touran 2,0 FSI 110 kW (od października 2003 do maja 2004, rok modelowy 2004).
  • Volvo - Do benzyny E10 przystosowane są wszystkie samochody produkowane od 1976 roku (po przeprowadzeniu przeglądu. Wyjątkiem jest S40/V40 z silnikiem 1,8 GDI wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa.
  • Daihatsu - Benzyna E10 może być stosowana w następujących modelach z silnikami benzynowymi: Cuore L276 (od daty produkcji 25 kwietnia 2008), Trevis L651 (od daty produkcji 8 maja 2008), Sirion M3 (od momentu wprowadzenia na rynek), Materia M4 (od momentu wprowadzenia na rynek), Copen L881 (od daty produkcji 25 kwietnia 2008).W celu potwierdzenia przystosowania auta do benzyny E10 można skontaktować się z dealerami lub dystrybutorami Daihatsu.
  • Nissan - Do benzyny E10 są przystosowane wszystkie modele z silnikami benzynowymi wyprodukowane po 1 stycznia 2000 roku
  • Mazda - Do benzyny E10 są przystosowane wszystkie samochody z silnikami benzynowymi wprowadzone po 2002 roku.
  • Mitsubishi - Do benzyny E10 są przystosowane wszystkie samochody z silnikami benzynowymi z wyjątkiem jednostek z bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDI) wyprodukowanych do 2007 roku.
  • Subaru - Do benzyny E10 są przystosowane wszystkie modele z silnikami benzynowymi wyprodukowane po 1 stycznia 1991 roku.
  • Suzuki - Do benzyny E10 są przystosowane wszystkie obecnie produkowane modele z silnikami benzynowymi. W przypadku starszych, należy zapoznać się z instrukcją.

***

Zmiany w punktach karnych, najmocniejsze w historii BMW. Moto flesz odc. 86
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas