Nowe tunele na S1 wkrótce gotowe. Bardzo ułatwią podróż na południe
Droga ekspresowa S1 będzie w przyszłości stanowić ważną część połączenia krajów basenu Morza Bałtyckiego z południem Europy. Wśród odcinków znajdujących się w realizacji jest 8,5-kilometrowy fragment Przybędza – Milówka, w ciągu którego znajdują się dwa tunele. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, jak wygląda sytuacja na placu budowy.
Droga ekspresowa S1 wchodzi w skład VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Połączy ona kraje basenu Morza Bałtyckiego z państwami znajdującymi się na południu Europy. Trasa połączy autostradę A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. Po drugiej stronie przejścia granicznego trasa połączy się z autostradą D3 relacji Żylina - Skalite. Docelowo trasa będzie liczyć ponad 133 km. W województwie śląskim w realizacji jest blisko 50 km tej trasy.
Chodzi tutaj o niemal półkilometrowy odcinek w rejonie węzła Dąbrowa Górnicza Pogoria, a także fragmenty Mysłowice Kosztowy - Bielsko-Biała (łącznie prawie 40 km, które podzielono na cztery odcinki realizacyjne) oraz Przybędza - Milówka (obejście Węgierskiej Górki, długość 8,5 km). GDDKiA poinformowała, jak wyglądają prace na ostatnim z nich.
Na trasie znajdować się będą dwa tunele. W przypadku liczącego ok. 1 km zlokalizowanego bliżej Zwardonia, wydrążonego w masywie Białożyński Groń pozostały jeszcze cztery segmenty betonowania sklepienia obudowy zasadniczej (ok. 48 metrów) w nawie prowadzącej w kierunku Żywca. GDDKiA planuje, że proces zakończy się jeszcze w tym miesiącu. Tym samym zakończy się wykonywanie obudowy zasadniczej w tunelach na budowanej drodze S1 między Przybędzą i Milówką.
W przypadku tunelu liczącego 830 m, wydrążonego w masywie Barania i znajdującego się bliżej Żywca, prowadzony jest montaż instalacji bezpieczeństwa i monitorowania ruchu. Oprócz tego wkrótce zakończy się również budowa i zabezpieczanie południowego tunelu. W przypadku portalu północnego wykonawca jest w połowie procesu zabezpieczania.
Przekrój jezdni w tunelach będzie składał się z dwóch pasów ruchu o szerokości 3,5 metra każdy oraz opasek o łącznej długości 1,2 m. Po obu stronach jezdni prowadzone będą również chodniki techniczne o szerokości 1 m. W przypadku pierwszego z opisywanych tuneli układanie jezdni w nawie prowadzącej w kierunku Zwardonia ma zakończyć się w grudniu tego roku. Dla nawy w stronę Żywca natomiast koniec układania jezdni planowany jest na początek przyszłego roku. Jeśli zaś chodzi o jezdnie poza dwoma tunelami, prace asfaltowe powinny zakończyć się jeszcze w tym roku. GDDKiA zaznacza jednak, że uzależnione to jest od sprzyjających warunków atmosferycznych.
Zaawansowanie prac na całym odcinku od Przybędzy i Milówki wynosi obecnie 87 proc. Na ukończeniu są roboty mostowe, zakończył się montaż ekranów akustycznych i paneli akustycznych. Zakończono przebudowę kolidującej sieci energetycznej. W przypadku pozostałych sieci (sanitarna czy wodociągowa) zaawansowanie robót sięgnęło 86 proc. Planowo kosztujący prawie 1,4 mld zł 8,5-kilometrowy odcinek powinien być gotowy pod koniec 2025 roku.