Nowe samochody dla policji. Kosztowały miliony, a wyprodukowano je w Polsce
Policja modernizuje flotę radiowozów. W marcu tego roku do jednostek w całym kraju trafiło 31 furgonów wypadowych i 42 małe więźniarki. Dostawy są częścią wielomilionowych inwestycji prowadzonych przez służby.
MAN TGE jako auto dla oddziału prewencji
Biuro Logistyki w Komendzie Głównej Policji realizuje program w ramach którego w latach 2022-2024 służbową flotę zasilą 133 furgony wypadowe MAN TGE, czyli samochody produkowane w polskim zakładzie Volkswegna. Jak poinformowano, w marcu tego roku do poszczególnych jednostek policji trafiło łącznie 31 sztuk. Kontrakt opiewa na 15 099 480 zł. Auta sukcesywnie zastępują furgony, które do tej pory użytkowane były przez oddziały prewencji. Funkcjonariusze będą używać ich do patrolowania ulic, a także zabezpieczania imprez masowych czy zgromadzeń publicznych.
Furgony wypadowe zostały zbudowane na bazie dostawczaka MAN TGE. Samochody wyposażone są w dwulitrowe silniki wysokoprężne o mocy 177 KM. Oznakowane auta wyróżniają się m.in. sprzętem łączności radiowej, sygnalizacją uprzywilejowania w technologii LED czy okratowaniem okien. W autach zmieści się policjantów ze sprzętem PZ (kaski/hełmy, zestawy przeciwuderzeniowe/kamizelki kuloodporne, pałki szturmowe, tarcze ochronne).
Nowe małe więźniarki. To egzemplarze Volkswagena Craftera
To jednak nie wszystko, jeśli chodzi o modernizację policyjnej floty. W marcu tego roku do poszczególnych jednostek dostarczono również 42 z 76 zaplanowanych egzemplarzy furgonów typu mała więźniarka. W tym przypadku wartość umowy opiewa na 32 364 365,16 zł. Policja zapowiada, że dostawy kolejnych 34 sztuk zaplanowane są na drugi kwartał tego roku.
Zbudowane na również produkowanym w Polsce Volkswagenie Crafterze (bliźniaku MAN-a TGE) małe więźniarki przeznaczone są dla służby konwojowej i zastąpią samochody używane do tej pory. Nieoznakowane auta, podobnie jak w powyższym przypadku, wyposażone są w dwulitrowe silniki Diesla o mocy 177 KM. Auta przeznaczone są do przewozu siedmiu osób. Wnętrze zostało podzielone na trzy przedziały:
- pierwszy przeznaczony jest dla konwojenta i kierującego pojazdem,
- w drugim przewożeni będą konwojenci, izolatka przeznaczona jest do przewozu jednej osoby zatrzymanej,
- trzeci wyposażony jest w specjalnie oddzielone pomieszczenie służące do przewozu dwóch osób zatrzymanych.
Na wyposażeniu funkcjonariusze znajdą m.in. sprzęt łączności radiowej, sygnalizację uprzywilejowania, dodatkowy system wentylacji i klimatyzacji, a także kamerę cofania.