Najlepsze i najgorsze auta w Polsce. Diagnosta wie lepiej niż mechanik

W ubiegłym roku w Polsce przeprowadzono ponad 22 miliony badań technicznych pojazdów. Aż 21,6 mln zakończyło się wynikiem pozytywnym. Oznacza to, że na 45 aut, które zaliczyły przegląd przypada jeden samochód z wynikiem negatywnym.

Już wiadomo, jakie modele samochodów najczęściej nie przechodzą przeglądów
Już wiadomo, jakie modele samochodów najczęściej nie przechodzą przeglądówAdam MajcherekINTERIA.PL

45 jest więc średnią statystyczną dotyczącą wszystkich poruszających się po naszych drogach marek i modeli. Ale nie każdy model wpisuje się przecież w taki obraz. Które auta, przynajmniej zdaniem diagnostów, przysparzają im najwięcej kłopotów, a które najczęściej zaliczają przeglądy bez większych problemów?

Diagności wiedzą lepiej niż mechanicy. Które modele najczęściej oblewają przeglądy w Polsce?

By poznać te, które najczęściej padają ofiarami diagnostów przeanalizowaliśmy dane dotyczące 15 modeli samochodów, których właściciele w 2024 roku najczęściej odsyłani byli z SKP z kwitkiem. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że samochody z tej listy w dużej mierze pokrywać się będą z listą najpopularniejszych aut w naszym kraju. Z tego względu, by uniknąć efektu skali, dane z SKP zestawiliśmy z liczbą zarejestrowanych w Polsce egzemplarzy danego modelu.

Te auta najczęściej oblewają przegląd. Ale nie wszystkie są złe

Nie jest tajemnicą, że jeden model często występuje w CEPiK-u pod dziesiątkami, a nawet setkami nazw. Na szczęście, ubiegłoroczne czyszczenie bazy z tzw. ”martwych dusz” pozwoliło usunąć sporą liczbę błędnych opisów. Cyklicznie odmładzający się park pojazdów w Polsce sprawia ponadto, że jakość danych w państwowej bazie systematycznie się poprawia.

Mając świadomość jakości danych wyjściowych nie traktujemy naszych wyliczeń w kategorii twardych dowodów naukowych, bo obarczone są przecież dużym błędem ”pierworodnym”. Mimo tego, biorąc pod uwagę wielkość ”próby statystycznej” obejmującej ponad 5 mln pojazdów, pozwalają jednak wyciągnąć kilka wniosków przydatnych dla nabywców używanych samochodów.

Te modele najczęściej oblewają badanie techniczne w Polsce

Biorąc pod uwagę suche liczby, zestawienie 15 modeli, które najczęściej oblewały w 2024 roku badanie techniczne w Polsce prezentuje się następująco:

  1. Volkswagen Golf -10 434 badania z wynikiem negatywnym,
  2. Opel Astra – 9 588 badania z wynikiem negatywnym,
  3. Volkswagen Passat – 9 265 badania z wynikiem negatywnym,
  4. Ford Focus – 8 601 badań z wynikiem negatywnym,
  5. Audi A4 – 8 373 badania z wynikiem negatywnym,
  6. Skoda Fabia – 7 746 badania z wynikiem negatywnym,
  7. Renault Clio – 6 747 badania z wynikiem negatywnym,
  8. Opel Corsa – 6 157 badania z wynikiem negatywnym,
  9. Renault Megane – 6 150 badania z wynikiem negatywnym,
  10. Volkswagen Polo - 5 775 badania z wynikiem negatywnym,
  11. Ford Fiesta – 5 499 badania z wynikiem negatywnym,
  12. Skoda Octavia – 5 191 badań z wynikiem negatywnym,
  13. Toyota Yaris - 5 072 badań z wynikiem negatywnym,
  14. Ford Mondeo - 4 811 z wynikiem negatywnym,
  15. Audi A3 – 4 428 z wynikiem negatywnym.

Wyniki nie dziwią, pierwsza piętnastka najczęściej ”oblewanych” na przeglądach pojazdów w ogromnym stopniu pokrywa się po prostu z listą najpopularniejszych aut w naszym kraju. Ciekawie robi się dopiero wówczas, gdy zestawimy liczbę negatywnych wyników badania technicznego z ogółem zarejestrowanych w Polsce egzemplarzy danego modelu.

Najlepsze i najgorsze używane auta w Polsce. Diagności wiedzą lepiej niż mechanicy

Patrząc przez taki pryzmat okazuje się, że w statystyczną średnią – 45 aut z wynikiem pozytywnym na 1 auto z negatywnym wynikiem badania technicznego – niemal idealnie wpisują się:

  • Ford Focus 43,29 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne,
  • Opel Astra - 44,86 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne,
  • Audi A4 - 45,47 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne,
  • Volkswagen Polo - 45,45 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne,
  • Audi A3 - 45,72 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne.

Powyższą piątkę można więc uznać za rynkowych średniaków, chociaż warto mieć na uwadze, że koszt usunięcia rzutujących na wynik badania technicznego usterek w statystycznym Oplu Astrze będzie z reguły zauważalnie niższy niż w Audi A4.

Najlepsze używane auta w Polsce. Skoda i Volkswagen w czołówce

Bardzo ciekawie prezentuje się też piątka modeli, która – w rzeczywistości – ma najmniejsze problem z zaliczeniem badania technicznego. To odpowiednio:

  1. Skoda Octavia - 73,89 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne,
  2. Volkswagen Golf – 61,49 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne,
  3. Toyota Yaris - 57,59 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne,
  4. Volkswagen Passat 56,67 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne,
  5. Ford Mondeo 51,61 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne.

Wyniki zdają się potwierdzać dobrą obiegową opinię jaką cieszą się w Polsce produkty koncernu Volkswagena. Do myślenia daje też pierwsze miejsce Skody Octavii, która zanotowała zdecydowanie lepszy rezultat od Golfa i Passata. Trzeba jednak pamiętać, że to właśnie Skoda Octavia przez długie lata okupowała czołówkę najlepiej sprzedających się nowych aut w Polsce.

Oznacza to, że w stosunku do ogółu zarejestrowanych w naszym kraju egzemplarzy, duży odsetek stanowią auta z polskiej sieci dealerskiej. Takie, które dzięki wykorzystywaniu przez klientów biznesowych (ponad 70 proc. rejestracji nowych aut w Polsce), długo liczyć mogły na fachową opiekę w Autoryzowanych Stacjach Obsługi. Na tej podstawie śmiało zakładać można, że w perspektywie kolejnych kilku lat Octavia odda pod tym względem palmę pierwszeństwa, bijącej w ostatnich latach rekordy sprzedaży w Polsce, Toyocie Corolli.

Najgorsze używane auta w Polsce. Wybór diagnostów

Wymowie wygląda też lista pięciu najgorszych modeli, które rzeczywiście, w przeliczeniu na liczbę zarejestrowanych w Polsce egzemplarzy, w 2024 roku miały największe problemy z zaliczeniem badania technicznego. Co ciekawe, niemal wszystkie to samochody segmentu B, czyli pojazdy, które z czasem trafiają z reguły do osób, które muszą liczyć się z każdym wydanym groszem.

Zestawienie pięciu najczęściej oblewających przegląd techniczny samochodów w Polsce prezentuje się następująco:

  1. Opel Corsa 41,86 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne,
  2. Skoda Fabia 41,39 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne,
  3. Ford Fiesta 40,53 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne,
  4. Renault Clio 35,79 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne,
  5. Renault Megane 35,53 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne.
"Graffiti". Myrcha o zaostrzeniu kar dla kierowców-recydywistówPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas