Najlepsze i najgorsze auta w Polsce. Diagnosta wie lepiej niż mechanik
W ubiegłym roku w Polsce przeprowadzono ponad 22 miliony badań technicznych pojazdów. Aż 21,6 mln zakończyło się wynikiem pozytywnym. Oznacza to, że na 45 aut, które zaliczyły przegląd przypada jeden samochód z wynikiem negatywnym.
Spis treści:
- Diagności wiedzą lepiej niż mechanicy. Które modele najczęściej oblewają przeglądy w Polsce?
- Te auta najczęściej oblewają przegląd. Ale nie wszystkie są złe
- Te modele najczęściej oblewają badanie techniczne w Polsce
- Najlepsze i najgorsze używane auta w Polsce. Diagności wiedzą lepiej niż mechanicy
- Najlepsze używane auta w Polsce. Skoda i Volkswagen w czołówce
- Najgorsze używane auta w Polsce. Wybór diagnostów
45 jest więc średnią statystyczną dotyczącą wszystkich poruszających się po naszych drogach marek i modeli. Ale nie każdy model wpisuje się przecież w taki obraz. Które auta, przynajmniej zdaniem diagnostów, przysparzają im najwięcej kłopotów, a które najczęściej zaliczają przeglądy bez większych problemów?
Diagności wiedzą lepiej niż mechanicy. Które modele najczęściej oblewają przeglądy w Polsce?
By poznać te, które najczęściej padają ofiarami diagnostów przeanalizowaliśmy dane dotyczące 15 modeli samochodów, których właściciele w 2024 roku najczęściej odsyłani byli z SKP z kwitkiem. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że samochody z tej listy w dużej mierze pokrywać się będą z listą najpopularniejszych aut w naszym kraju. Z tego względu, by uniknąć efektu skali, dane z SKP zestawiliśmy z liczbą zarejestrowanych w Polsce egzemplarzy danego modelu.
Te auta najczęściej oblewają przegląd. Ale nie wszystkie są złe
Nie jest tajemnicą, że jeden model często występuje w CEPiK-u pod dziesiątkami, a nawet setkami nazw. Na szczęście, ubiegłoroczne czyszczenie bazy z tzw. ”martwych dusz” pozwoliło usunąć sporą liczbę błędnych opisów. Cyklicznie odmładzający się park pojazdów w Polsce sprawia ponadto, że jakość danych w państwowej bazie systematycznie się poprawia.
Mając świadomość jakości danych wyjściowych nie traktujemy naszych wyliczeń w kategorii twardych dowodów naukowych, bo obarczone są przecież dużym błędem ”pierworodnym”. Mimo tego, biorąc pod uwagę wielkość ”próby statystycznej” obejmującej ponad 5 mln pojazdów, pozwalają jednak wyciągnąć kilka wniosków przydatnych dla nabywców używanych samochodów.
Te modele najczęściej oblewają badanie techniczne w Polsce
Biorąc pod uwagę suche liczby, zestawienie 15 modeli, które najczęściej oblewały w 2024 roku badanie techniczne w Polsce prezentuje się następująco:
- Volkswagen Golf -10 434 badania z wynikiem negatywnym,
- Opel Astra – 9 588 badania z wynikiem negatywnym,
- Volkswagen Passat – 9 265 badania z wynikiem negatywnym,
- Ford Focus – 8 601 badań z wynikiem negatywnym,
- Audi A4 – 8 373 badania z wynikiem negatywnym,
- Skoda Fabia – 7 746 badania z wynikiem negatywnym,
- Renault Clio – 6 747 badania z wynikiem negatywnym,
- Opel Corsa – 6 157 badania z wynikiem negatywnym,
- Renault Megane – 6 150 badania z wynikiem negatywnym,
- Volkswagen Polo - 5 775 badania z wynikiem negatywnym,
- Ford Fiesta – 5 499 badania z wynikiem negatywnym,
- Skoda Octavia – 5 191 badań z wynikiem negatywnym,
- Toyota Yaris - 5 072 badań z wynikiem negatywnym,
- Ford Mondeo - 4 811 z wynikiem negatywnym,
- Audi A3 – 4 428 z wynikiem negatywnym.
Wyniki nie dziwią, pierwsza piętnastka najczęściej ”oblewanych” na przeglądach pojazdów w ogromnym stopniu pokrywa się po prostu z listą najpopularniejszych aut w naszym kraju. Ciekawie robi się dopiero wówczas, gdy zestawimy liczbę negatywnych wyników badania technicznego z ogółem zarejestrowanych w Polsce egzemplarzy danego modelu.
Najlepsze i najgorsze używane auta w Polsce. Diagności wiedzą lepiej niż mechanicy
Patrząc przez taki pryzmat okazuje się, że w statystyczną średnią – 45 aut z wynikiem pozytywnym na 1 auto z negatywnym wynikiem badania technicznego – niemal idealnie wpisują się:
- Ford Focus 43,29 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne,
- Opel Astra - 44,86 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne,
- Audi A4 - 45,47 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne,
- Volkswagen Polo - 45,45 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne,
- Audi A3 - 45,72 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne.
Powyższą piątkę można więc uznać za rynkowych średniaków, chociaż warto mieć na uwadze, że koszt usunięcia rzutujących na wynik badania technicznego usterek w statystycznym Oplu Astrze będzie z reguły zauważalnie niższy niż w Audi A4.
Najlepsze używane auta w Polsce. Skoda i Volkswagen w czołówce
Bardzo ciekawie prezentuje się też piątka modeli, która – w rzeczywistości – ma najmniejsze problem z zaliczeniem badania technicznego. To odpowiednio:
- Skoda Octavia - 73,89 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne,
- Volkswagen Golf – 61,49 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne,
- Toyota Yaris - 57,59 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne,
- Volkswagen Passat 56,67 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne,
- Ford Mondeo 51,61 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne.
Wyniki zdają się potwierdzać dobrą obiegową opinię jaką cieszą się w Polsce produkty koncernu Volkswagena. Do myślenia daje też pierwsze miejsce Skody Octavii, która zanotowała zdecydowanie lepszy rezultat od Golfa i Passata. Trzeba jednak pamiętać, że to właśnie Skoda Octavia przez długie lata okupowała czołówkę najlepiej sprzedających się nowych aut w Polsce.
Oznacza to, że w stosunku do ogółu zarejestrowanych w naszym kraju egzemplarzy, duży odsetek stanowią auta z polskiej sieci dealerskiej. Takie, które dzięki wykorzystywaniu przez klientów biznesowych (ponad 70 proc. rejestracji nowych aut w Polsce), długo liczyć mogły na fachową opiekę w Autoryzowanych Stacjach Obsługi. Na tej podstawie śmiało zakładać można, że w perspektywie kolejnych kilku lat Octavia odda pod tym względem palmę pierwszeństwa, bijącej w ostatnich latach rekordy sprzedaży w Polsce, Toyocie Corolli.
Najgorsze używane auta w Polsce. Wybór diagnostów
Wymowie wygląda też lista pięciu najgorszych modeli, które rzeczywiście, w przeliczeniu na liczbę zarejestrowanych w Polsce egzemplarzy, w 2024 roku miały największe problemy z zaliczeniem badania technicznego. Co ciekawe, niemal wszystkie to samochody segmentu B, czyli pojazdy, które z czasem trafiają z reguły do osób, które muszą liczyć się z każdym wydanym groszem.
Zestawienie pięciu najczęściej oblewających przegląd techniczny samochodów w Polsce prezentuje się następująco:
- Opel Corsa 41,86 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne,
- Skoda Fabia 41,39 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne,
- Ford Fiesta 40,53 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne,
- Renault Clio 35,79 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne,
- Renault Megane 35,53 badań z wynikiem pozytywnym na 1 negatywne.