Motoryzacyjny gigant na skraju upadku. 700 miejsc pracy zagrożonych
Jeden z największych producentów części samochodowych w Niemczech – Bohai Trimet – ogłosił upadłość. 700 miejsc pracy wisi na włosku, a lokalna gospodarka w Saksonii-Anhalt i Turyngii może mocno ucierpieć. Kryzys w motoryzacji nabiera tempa.

W skrócie
- Bohai Trimet, główny producent części samochodowych w Niemczech, ogłosił upadłość.
- 700 pracowników może stracić pracę, co wpłynie na lokalną gospodarkę Saksonii-Anhalt i Turyngii.
- Przedsiębiorstwo nie poradziło sobie z wyzwaniami w branży motoryzacyjnej, takimi jak rosnące koszty i spadek popytu.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Kryzys w niemieckiej motoryzacji. Bohai Trimet ogłasza upadłość
Niemiecka firma Bohai Trimet, jeden z większych producentów części zamiennych w regionie Harz, złożyła wniosek o upadłość. Przedsiębiorstwo zatrudniające łącznie 700 osób stanęło pod ścianą. Pracownicy zakładów w Harzgerode (Saksonia-Anhalt) i Sömmerda (Turyngia) nie wiedzą, czy będą mieli do czego wracać.
Choć tymczasowy zarządca masy upadłościowej twierdzi, że firma ma jeszcze szansę na przetrwanie, sytuacja wygląda poważnie.
Motoryzacyjny gigant upada - co poszło nie tak?
Branża motoryzacyjna w Niemczech nie ma ostatnio łatwo. Rosnące koszty produkcji, coraz większa presja regulacyjna związana z normami emisji oraz spadek popytu, zwłaszcza na tradycyjne komponenty do silników spalinowych, odbijają się na kondycji wielu firm. Bohai Trimet to kolejna ofiara tego trendu.
Firma produkowała m.in. części przekładni, elementy zawieszenia i komponenty karoserii dla niemieckich i włoskich marek. Przez lata była znaczącym graczem w łańcuchu dostaw europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Mimo to nie zdołała uchronić się przed pogłębiającym się kryzysem. Problemy firmy trwały od dłuższego czasu - wcześniejsze redukcje zatrudnienia tylko opóźniły nieuniknione.
Upadłość Bohai Trimet zagrożeniem dla regionu
Zakład w Harzgerode to największy pracodawca w okolicy, z 580 zatrudnionymi. Pozostałe 98 osób pracuje w Sömmerda. Upadłość oznacza nie tylko potencjalną utratę pracy dla setek ludzi, ale też ogromny cios dla lokalnych społeczności. Gdy z rynku znika tak duży zakład, znika też część lokalnej gospodarki: kontrahenci, dostawcy, logistyka.
Tymczasowym zarządcą upadłościowym został Olaf Spiekermann. Jego celem jest utrzymanie produkcji i realizacja zamówień, a także negocjacje z potencjalnymi inwestorami, którzy mogliby uratować zakład. To jednak będzie wymagało szybkich i konkretnych działań.
Motoryzacyjny gigant pod chińską kontrolą
Bohai Trimet jest częścią chińskiego koncernu Bohai Automotive Systems, który działa globalnie i obsługuje wielu producentów OEM. Teoretycznie tak silne zaplecze powinno dawać bezpieczeństwo, ale nawet właściciel z Chin nie zdołał powstrzymać spirali strat. Choć produkcja dotąd trwa, a zamówienia są realizowane, firma stoi na krawędzi. Decyzje o losach zakładów mają zapaść w najbliższych tygodniach.
Branża motoryzacyjna, zwłaszcza w Niemczech, przechodzi obecnie transformację. Zmiana kierunku na elektromobilność, presja klimatyczna, wysokie ceny energii - to wszystko sprawia, że przetrwają tylko ci, którzy potrafią szybko się dostosować. Niestety, Bohai Trimet jak na razie nie zdołał nadążyć.