Rozwiązali problem płatności za mandaty. Koniec z gotówką w schowku
W przyszłym tygodniu terminale pozwalające opłacić mandat na miejscu wrócą do inspektorów GITD – zapewnia rzecznik Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego - Wojciech Król. Do tego czasu kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość, a – jeszcze lepiej – zdjąć nogę z gazu i zadbać o prawidłowy stan techniczny swoich pojazdów.
Spis treści:
Przypomnijmy - we wtorek informowaliśmy, że od 1 grudnia kierowcy zatrzymywani za wykroczenia drogowe przez inspektorów GITD nie mogą opłacić nałożonego na nich mandatu kartą. To poważne utrudnienie zwłaszcza dla obywateli innych państw, bo ci – w przeciwieństwie do polskich kierujących – nie mogą skorzystać z mandatu kredytowanego i muszą uregulować karę na miejscu.
Jak poinformował interię Wojciech Król z GITD - umowa jest już podpisana, w przyszłym tygodniu system płatności zostanie ponownie uruchomiony.
Mandat od GITD tylko gotówką. Kiedy terminale wrócą do GITD?
Król uspokaja, że skala niedogodności dla kierowców nie jest duża, bo dotyczy wyłącznie inspektorów GITD, a nie tych zatrudnionych w WITD, czyli jednostkach lokalnych. A to właśnie ci drudzy są największym postrachem kierowców ciężarówek, bo inspektorzy WITD kontrolują np. czasy pracy.
Skala jest niewielka ponieważ dotyczy tylko inspektorów GITD odpowiedzialnych za kontrole opłaty za przejazd płatnym odcinkiem, kary nakładane są w drodze postępowania administracyjnego
Król potwierdza jednak, że – jeszcze przez kilka dni – u inspektorów GITD nie będzie można zapłacić kartą. Nowe terminale pojawić się mają w przyszłym tygodniu.
W praktyce problem z uregulowaniem mandatu mogą mieć np. kierowcy ciężarówek, którzy nie zapłacili za przejazd płatnym odcinkiem drogi lub ci, których pojazd znajduje się w złym stanie technicznym. W obu przypadkach mandatu rzeczywiście nie zapłacą obecnie kartą.
Afera w GITD. Dlaczego nie można zapłacić mandatu kartą?
Na nieprawidłowości w GITD uwagę zwracał Alvin Gajadhur – były Główny Inspektor Transportu Drogowego i minister infrastruktury w trzecim rządzie Mateusza Morawieckiego.
Zamieszanie wokół terminali płatniczych wynika z konieczności wymiany urządzeń i nowej umowy z wybranym w ramach nowego postępowania przetargowego - operatorem systemu bankiem PKO S.A.
Gajadhur podkreśla, że chociaż do GITD wpłynęła tylko jedna oferta od dotychczasowego operatora, a informację z otwarcia ofert opublikowano 9 października 2024 roku, zawiadomienie o wyborze oferenta nastąpiło dopiero 22 listopada.
Przedstawiciele GITD tłumaczą, że tyle czasu zajęła wymiana korespondencji z PKO S.A, a na wydłużenie terminu wpłynęła m.in. zmiana zarządu banku, co skutkowało chociażby koniecznością uzyskania nowych upoważnień przez jego pracowników.
GITD i mandat za prędkość. Czy można płacić kartą?
Przypominamy, że inspektorzy GITD upoważnieni są nie tylko do kontrolowania samochopdów ciężarowych, ale też np. mierzenia prędkości wszystkich pojazdów. Tylko w ubiegłym roku flotę GITD wzmocniły 33 nieoznakowane BMW G3L 330i xDrive wyposażone w wideorejestratory Videorapid 2A (ZURAD) oraz laserowe mierniki prędkości z wideorejestracją – LTI 20/20 TRUCAM – takie same jak wykorzystywane przed drogówkę. GITD dysponuje też innymi nieoznakowanymi radiowozami wyposażonymi w wideorejestratory, jak np. pokaźną flota pojazdów marki Ford.
Wojciech Król z GITD uspokaja jednak, że w tym przypadku patrole realizowane są wspólnie z policją. Oznacza to, że w radiowozach jeżdżą mieszane załogi składające się z inspektora i policjanta. W takim przypadku można więc skorzystać z terminala policyjnego i opłacić mandat na miejscu.