Mają już dwie fabryki i planują trzecią. Chińska marka podbija Europę
BYD - największy chiński producent samochodów i trzeci największy producent na świecie - realizuje ambitny plan wprowadzenia swoich modeli na rynek europejski. Choć dwie nowe fabryki firmy jeszcze nie rozpoczęły produkcji, koncern już rozważa otwarcie trzeciego zakładu na Starym Kontynencie.

Chińscy producenci samochodów konsekwentnie umacniają swoją pozycję na rynku europejskim i mimo narzuconych ceł, nie zamierzają zwalniać tempa ekspansji. Przykładem jest marka BYD, która niedawno ogłosiła plany budowy kolejnej fabryki na Starym Kontynencie. Gigant na rynku samochodów elektrycznych posiada już dwa zakłady w Europie.
BYD rośnie w siłę. Chiński koncern wyprzedził już Teslę
Jeszcze kilka lat temu niewiele osób w Europie słyszało o BYD. Dziś to największy chiński producent samochodów, który pod względem liczby sprzedanych aut elektrycznych wyprzedził nawet Teslę. Z produkcją na poziomie 4,27 miliona pojazdów rocznie, w skali globalnej ustępuje jedynie Toyocie i Volkswagenowi. W Chinach firma jest gigantem, a w Europie dopiero buduje swoją pozycję, a pomóc w tym mają dwa samowystarczalne zakłady.

Dwie fabryki nie ruszyły jeszcze z produkcją, a w planach jest już trzecia
Węgierska fabryka działa zgodnie z planem i rozpocznie produkcję pod koniec 2025 roku. Zakład w Turcji ma zacząć produkować samochody w połowie 2026 roku. Fabryka na Węgrzech w pierwszej fazie będzie miała roczną zdolność produkcyjną na poziomie 150 tys. pojazdów, a w drugiej fazie ta liczba wzrośnie do 300 tys. Podobną wielkość produkcji przewidziano także dla zakładu w Turcji.
To jednak nie koniec. Jak zapewnia szefowa BYD w Europie, Stella Li, dwie fabryki mogą okazać się niewystarczające do zrealizowania ambitnych planów rozwoju producenta. W związku z tym marka rozważa budowę trzeciego zakładu, a decyzja o jego budowie oraz lokalizacji ma zapaść w ciągu najbliższych dwóch lat.
Europejskie fabryki BYD pomogą producentowi samochodów zrównoważyć wysokie cła Unii Europejskiej na pojazdy elektryczne na baterie eksportowane z Chin. Chiński import samochodów elektrycznych BEV marki BYD podlega dodatkowym 17 proc. cłom, oprócz obowiązującego w UE standardowego cła wynoszącego 10 proc.
Transportowce BYD kursują już między kontynentami
Dotychczas chiński producent głównie polegał na eksporcie swoich samochodów elektrycznych do Europy. W kwietniu koncern ogłosił, że ze względu na rosnącą liczbę eksportowanych pojazdów, konieczne będzie znaczne zwiększenie floty transportowej. Aby sprostać temu wyzwaniu, firma zbudowała własny statek o nazwie "Hefei", którego oficjalna prezentacja miała miejsce we wrześniu 2024 roku. Jednostka ta jest w stanie jednorazowo przetransportować do 7 tys. pojazdów.
W międzyczasie BYD rozpoczęło budowę kolejnego transportowca o nazwie "Changzhou", który został oficjalnie zwodowany w grudniu 2024 roku. Mierzący blisko 200 metrów długości statek jest w stanie pomieścić 7 tys. elektrycznych pojazdów.