Kontrolka z wykrzyknikiem. Co robić, gdy się zapali?
Kontrolki z wykrzyknikiem w samochodzie to sygnał, że coś jest nie tak. To może być drobna usterka, albo poważniejsza awaria. Co robić, gdy na desce rozdzielczej zapali się żółty trójkąt z wykrzyknikiem albo czerwony wykrzyknik w kółku?
Na początku wyjaśnijmy, co oznacza kontrolka z wykrzyknikiem na desce rozdzielczej. Trójkąt lub kółko z wykrzyknikiem w środku informuje o usterce systemu kontroli stabilności pojazdu. Podświetlona ikonka sygnalizuje, że może dojść do poślizgu ze względu na zaistniałą awarię. Ostrzeżenie jest wysyłane na podstawie informacji, które zbierają czujniki.
Może być wiele przyczyn podświetlonej kontrolki z wykrzyknikiem. Najczęściej jest to zwykłe niedopatrzenie kierowcy. Natomiast wzmożoną ostrożność powinna wzbudzić sytuacja, kiedy zweryfikowano, że powodem podświetlenia ikonki nie jest drobna usterka. Co robić w takich okolicznościach?
Podświetlona czerwona kontrolka z wykrzyknikiem może być spowodowana przez proste błędy kierowców. Najczęściej nie trzeba się martwić o poważną awarię. Przyczyną jest zwykle hamulec ręczny, który nie został wyłączony przez kierowcę przed rozpoczęciem jazdy.
Jeśli hamulec ręczny jest zwolniony, a kontrolka z wykrzyknikiem w kółku lub trójkącie nadal sygnalizuje usterkę, należy sprawdzić poziom płynu hamulcowego w zbiorniku wyrównawczym. W sytuacji, gdy płynu będzie za mało, kierowca powinien nie tylko go uzupełnić, ale także sprawdzić, czy nie ma wycieków. Powodem ubytków mogą też być zużyte klocki hamulcowe.
Czytaj również: Myślisz, że masz zły dzień? Przynajmniej nie upuściłeś pieca na Ferrari
ABS, czyli Anti-lock Braking System zapobiega blokowaniu kół w trakcie hamowania. Natomiast ESP, czyli Electronic Stability Program odpowiada za kontrolę stabilności auta. Oba systemy są kluczowe w kontekście efektywnego hamowania i bezpiecznej jazdy.
Podświetlona żółta kontrolka z wykrzyknikiem będzie oznaczać, że czujniki nadzorujące stopień zużycia klocków hamulcowych wykryły zużycie komponentu, dokładnie okładzin ciernych. Sygnalizacja może odnosić się też do wspomnianych układów: ABS i ESP, przepalonej żarówki świateł stop lub uszkodzenia sondy znajdującej się przy kołach.
Czytaj również: Kierowca wzbudził podejrzenia strażników. W kołach znaleźli 1,5 mln zł
Powód podświetlenia żółtej lub czerwonej kontrolki z wykrzyknikiem można łatwiej rozpoznać w nowoczesnych autach. Komputer dodaje do sygnalizacji dodatkową informację odnośnie do przyczyny awarii. W starszych pojazdach może określić to specjalista, ponieważ dioda tylko alarmuje o problemie.
W momencie, gdy żółta kontrolka z wykrzyknikiem się podświetli, kierowca powinien udać się do mechanika. W sytuacji, kiedy pojawi się czerwona kontrolka z wykrzyknikiem, należy całkowicie zaniechać dalszej jazdy. W obu przypadkach konieczna jest diagnoza fachowca i skuteczne zlokalizowanie przyczyny awarii oraz jej usunięcie.
Czytaj również | Jak skasować check engine bez komputera? Prosty sposób