Kiedyś były pożądane. Dziś nikt ich nie chce?

Kolejny rok z rzędu spada zainteresowanie nowymi vanami. W skali świata popyt na tego rodzaju rodzinne pojazdy zmalał w ostatnim roku aż o 8,5 proc. Zamiast nich klienci coraz częściej decydują się na siedmiomiejscowe suvy.

Vany przyciągały klientów obszernym wnętrzem. Jednak dziś kierowcy wolą crossovery i SUV-y
Vany przyciągały klientów obszernym wnętrzem. Jednak dziś kierowcy wolą crossovery i SUV-yInformacja prasowa (moto)

Z danych branżowego serwisu Focus2Move wynika, że w całym 2018 roku na świecie zarejestrowano nieco ponad 6,022 mln nowych aut tego typu. Dla porównania, jeszcze w 2016 roku rynek wchłonął 7,056 mln takich samochodów.

Największy spadek zainteresowania - aż 23,6 proc. - zanotowano w segmencie A. Zauważalnie - o 9,5 proc. - skurczył się też segment D reprezentowany m.in. przez takie modele, jak: Honda Odyssey, Toyota Sienna czy Dodge Grand Caravan. W ubiegłym roku do klientów trafiło 2,853 mln tego typu aut. Na koniec roku 2017 wynik wynosił 3,153 mln pojazdów.

O 6,5 proc. w porównaniu rok do roku (i o rekordowe 29,1 proc. w zestawieniu z rokiem 2014!) zmalał też popyt na auta kompaktowe reprezentowane m.in. przez: Citroena C4 Picasso (obecnie Spacetourer), Renault Scenic czy Volkswagena Tourana. W minionym roku sprzedano zaledwie 1 813 522 tego typu pojazdy.

Które marki i modele minivanów, w skali świata, cieszą się największym zainteresowaniem nabywców?

W zestawieniu producentów króluje Toyota z wynikiem 1,277 mln sprzedanych egzemplarzy (-7,0 proc. rok do roku). Miejsce nr 2. przypadło Hondzie, która dostarczyła nabywcom ponad 502 tys. tego typu aut (+2,6 proc. rok do roku). Ostatni stopień podium - z wynikiem ponad 490 tys. sztuk - zajmuje chińska marka Wuling (-8,5 rok do roku). W pierwszej piątce znajdziemy jeszcze kolejno: 4. Kię (niespełna 350 tys. sztuk, +0,7 proc. rok do roku) i 5. Nissana (ponad 298 tys. sztuk, +2,4 rok do roku).

W zestawieniu cieszących się największym wzięciem modeli najwyższy stopień podium zajmuje chiński Wuling Hongguang (480,4 tys. sztuk, - 9,8 proc. rok do roku). Na drugim miejscu sklasyfikowano Hondę Odyssey (188,7 tys. sztuk, +13,8 proc. rok do roku). Na trzecim - Dodge’a Grand Caravana (181,7 tys. sztuk, +4,5 proc. rok do roku). W pierwszej piątce znajdziemy też kolejno: 4. Toyotę Innova (172,6 tys. sztuk, -5,4 proc.) i - klasyfikowaną przez Focus2Move w tym segmencie rynkowym - Kię Soul (157,0 tys. sztuk, -2,7 rok do roku).

Najwyżej sklasyfikowanym europejskim minivanem jest, notowany na 9. miejscu zestawienia, Volkswagen Touran (134,4 tys. sztuk, -7,5 proc. rok do roku). Na 17. miejscu uplasował się Renault Scenic. W czołowej dwudziestce znajdziemy też jeszcze Mercedesa klasy B (18. pozycja).

PR

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas