Dla Niemców liczą się tylko te marki. Zaskoczony?
W 2018 roku sprzedaż nowych samochodów na największym pojedynczym rynku Starego Kontynentu - w Niemczech - zamknęła się liczbą 3 433 843 pojazdów. To o 0,2 proc. mniej niż na koniec 2017.
Oznacza to, że niemieccy dealerzy poradzili sobie z perturbacjami związanymi z wprowadzeniem nowego cyklu homologacyjnego WLPT. Które marki i modele cieszyły się u naszych zachodnich sąsiadów największym powodzeniem?
W pierwszej piątce najchętniej wybieranych marek znalazło się aż trzech producentów segmentu premium, co świadczyć może o dobrej sytuacji finansowej niemieckich nabywców. Wypada jednak zauważyć, że dwoje z nich zanotowało zauważalne spadki sprzedaży.
Królem niemieckiego rynku pozostaje Volkswagen z wynikiem ponad 643,5 tys. sprzedanych aut (+ 1,5 proc. rok do roku). Drugie miejsce zajmuje Mercedes-Benz, który w ubiegłym roku dostarczył niemieckim nabywcom 319,2 tys. aut (-2,2 proc. rok do roku). Najniższy stopień podium zajmuje BMW. Na samochód producenta z Monachium zdecydowało się w ubiegłym roku 264,8 tys. nabywców zza Odry (+1,2 proc. rok do roku).
W pierwszej piątce uplasowały się jeszcze: 4. Audi (255,3 tys. rejestracji, - 9,9 proc. rok do roku) i 5. Ford (252,3 tys. rejestracji, +2,3 proc. rok do roku). Warto zauważyć, że Volkswagen, Mercedes i Ford utrzymały ubiegłoroczne pozycje. Duży spadek zainteresowani samochodami z Ingolstadt sprawił, że Audi i BMW zamieniły się miejscami.
A jak prezentuje się lista preferencji niemieckich nabywców w rozbiciu na poszczególne modele?
Aż cztery z pierwszych pięciu cieszących się największym powodzeniem samochodów to Volkswageny! Króluje Golf (211,5 tys. rejestracji), przed: 2. Tiguanem (74,7 tys. rejestracji), 3. Polo (70,5 tys. rejestracji) i 4. Passatem (70,0 tys. rejestracji). Największy spadek zainteresowania (-7,3 proc. rok do roku) dotknął - starzejącego się - lidera. Największy wzrost (blisko 15 proc.) dotyczy Polo.
Pierwszą piątkę najchętniej kupowanych nowych aut w Niemczech zamyka Mercedes klasy C (62,7 tys. rejestracji). W pierwszej dziesiątce znajdziemy jeszcze kolejno: 6. Skodę Octavię (58,4 tys. rejestracji), 7. Audi A4 (53,3 tys. rejestracji), 8. Mercedesa klasy E (51,2 tys. rejestracji), 9. Mini (50,5 tys. rejestracji) i 10. Forda Focusa (49,3 tys. rejestracji).
Ciekawie prezentuje się też podział rynku pomiędzy konkretne koncerny. Wg branżowego Focus2Move absolutnym liderem jest obecnie Volswagen pokrywający aż 36,3 proc. popytu na nowe auta w Niemczech. Drugie miejsce zajmuje Mercedes-Benz (udział w rynku 10,5 proc.). Trzecie - tu zaskoczenie - PSA (udział w rynku 10,3 proc.). Na czwartej pozycji uplasowało się BMW (udział w rynku 9,2 proc.) przed 5. Renault-Nissan-Mitsubishi (udział w rynku 8,9 proc).
PR