Jedyne takie miejsce na świecie. Niezwykły tunel pod Atlantykiem

Niektóre miejsca są tak wyjątkowe, że przyciągają ludzi z całego świata. Wśród cudów stworzonych przez naturę znajdują się również obiekty inżynieryjne, których budowa jest prawdziwym dziełem sztuki. Ten podwodny tunel ma ponad 11 km długości, został wykuty w litym bazalcie i w najgłębszym miejscu znajduje się 187 m pod poziomem morza.

Eysturoyartunnilin jest najdłuższym tunelem podwodnym na Wyspach Owczych i drugim co do długości na świecie.
Eysturoyartunnilin jest najdłuższym tunelem podwodnym na Wyspach Owczych i drugim co do długości na świecie.MOIRENC CAMILLE / HEMIS.FRAFP

Wyspy Owcze to absolutnie niesamowite miejsce, które pokazuje siłę piękna natury. Charakterystycznym elementem jest nie tylko brak drzew, spowodowany silnymi wiatrami, ale także problemy związane z komunikacją na archipelagu liczącym 18 wysp wulkanicznych, otoczonych wodami Oceanu Atlantyckiego.

Budowa dróg jest wyjątkowo trudnym i wymagającym zadaniem, więc przez długi czas mieszkańcy między wyspami podróżowali wyłącznie promami. Prawdziwą rewolucję przyniosły tunele podwodne, które znacznie ułatwiają przemieszczanie się bez względu na pogodę i siłę wiatru.

Elementem charakterystycznym Wysp Owczych są tunele

Jadąc na Wyspy Owcze należy być przygotowanym na wszystkie warunki pogodowe. Pogoda zmienia się jak w kalejdoskopie, dlatego konieczne było stworzenie zupełnie nowej i przełomowej sieci komunikacyjnej, która umożliwi mieszkańcom oraz turystom poruszanie się niezależnie od warunków atmosferycznych.

Niezwykłym połączeniem inżynierii oraz sztuki jest podmorski tunel o skomplikowanej nazwie Eysturoyartunnilin. Łączy on największą z Wysp Owczych, czyli Streymoy (znajduje się na niej Tórshavn - jedna z najmniejszych stolic świata) z Eysturoy, drugą co do wielkości wyspą archipelagu. Tunel mierzy dokładnie 11 238 m i codziennie przejeżdża przez niego około 6 tys. pojazdów. Eysturoyartunnilin jest najdłuższą konstrukcją podwodną na Wyspach Owczych oraz drugą na świecie pod tym względem.

Podwodny tunel Eysturoyartunnel o długości ponad 11 km.
 Podwodny tunel Eysturoyartunnel o długości ponad 11 km.MOIRENC CAMILLE / HEMIS.FRAFP

Tunel podwodny z rondem i zmieniającymi się barwami

Tunel został wykuty w bazalcie, a inżynierowie zadbali o montaż reflektorów świetlnych, które tworzą wrażenie, jakbyśmy widzieli zorzę polarną. Gra świateł sprawia wrażenie szklanej kopuły, nad którą znajduje się woda z Atlantyku.

Dodatkowo w tunelu znajduje się rondo, które jest rozwidleniem w kierunku Runaviku i Strenduru. To jedyny na świecie tunel, w którym wybudowano rondo.

Na środku ronda znajduje się stalowy posąg przedstawiający ludzi, stworzony przez lokalnego artystę, Trondura Pattursona.

To nie koniec niespodzianek na tej trasie - kierowcy zdecydowanie powinni ustawić radio na częstotliwość FM97. Odsłuchać można na niej specjalną ścieżkę dźwiękową skomponowaną przez Jeansa L. Thomsena na podstawie dźwięków towarzyszących budowie przeprawy oraz ciszy panującej wewnątrz tunelu.

Podwodny tunel kosztował 360 mln euro

Budowa tunelu Eysturoyartunnilin rozpoczęła się w 2016 r., a obiekt został oddany do użytku 19 grudnia 2020 r. Koszt budowy wyniósł aż 360 mln euro. Najniższy punkt tunelu znajduje się 187 m poniżej poziomu morza, kluczowe były zatem kwestie związane z zachowaniem bezpieczeństwa, chociaż nie można pominąć faktu, że inżynierom zależało również na niezwykłym efekcie wizualnym.

Przejazd tunelem Eysturoyartunnilin jest płatny

Koszt budowy podwodnego tunelu o długości ponad 11 km był potężny, ale znacznie ułatwił życie okolicznym mieszkańcom.

Przejazd tunelem jest płatny, a mieszkańcy mają możliwość wykupu np. rocznego abonamentu. Przejazd w jedną stronę samochodem osobowym kosztuje 175 DKK, czyli około 100 zł.

Na Wyspach Owczych znajduje się jedyny most nad Oceanem Atlantyckim

Warto również zaznaczyć, że Wyspy Owcze mogą pochwalić się jedynym na świecie mostem przecinającym Ocean Atlantycki. Most Streymin, łączący wyspy Streymoy i Eysturoy, ma długość 220 m i oddany do użytku został 30 października 1973 r. Jego budowa trwała dwa lata, a samo miejsce nie jest bez znaczenia - obie wysypy połączył poprzez cieśninę Sundini w jej najwęższym miejscu. Most posiada dwa pasy ruchu samochodowego oraz wąską ścieżkę pieszo-rowerową.

Most Streymin, łączący wyspy Streymoy i Eysturoy, jest jedynym na świecie mostem przecinającym Ocean Atlantycki.
 Most Streymin, łączący wyspy Streymoy i Eysturoy, jest jedynym na świecie mostem przecinającym Ocean Atlantycki.MOIRENC CAMILLE / HEMIS.FRAFP
Renault Rafale E-Tech 300 – test wideo SUV-a plug-in z napędem 4x4Interia plINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?