Duża zmiana dla kierowców od 1 kwietnia. Chodzi o popularną polską autostradę

Krzysztof Mocek

Krzysztof Mocek

Aktualizacja

Zarządzająca płatnym odcinkiem autostrady A4 firma Stalexport Autostrada Małopolska wprowadziła podwyżkę opłat za przejazd trasą Katowice – Kraków. Poprzednia zmiana cen miała miejsce dokładnie rok temu. Jakie stawki obowiązują od dziś?

Autostrada A4 znowu drożeje. Od dziś nowe stawki dla kierowców
Autostrada A4 znowu drożeje. Od dziś nowe stawki dla kierowcówDamian KlamkaEast News

Niemal równy rok po ostatniej podwyżce opłat za przejazd autostradą A4 na trasie Kraków-Katowice, spółka Stalexport Autostrada Małopolska S.A. ponownie zwiększa stawki. Prywatna firma zwróciła się do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z wnioskiem o zatwierdzenie wyższych opłat dla wszystkich kategorii pojazdów, z wyjątkiem motocykli.

Stalexport zwiększa opłaty za przejazd autostradą A4

Jak wyjaśnił rzecznik Stalexport, zgodnie z obowiązującą umową koncesyjną spółka "ma obowiązek przekazać autostradę stronie publicznej w 2027 r. w doskonałym stanie technicznym", a to wiąże się z "koniecznością intensyfikacji" prowadzonych prac związanych z utrzymaniem oraz remontem w ostatnich latach obowiązywania umowy.

W dużym skrócie - podwyżki opłat za przejazd tym odcinkiem autostrady uzasadniane są koniecznością remontów, rosnącymi kosztami inwestycji oraz większymi wydatkami na utrzymanie trasy. Spółka podkreśla także, że od początku koncesji stosowała stawki znacznie niższe od maksymalnie dopuszczalnych.

Szczegółowe zmiany w cenniku opłat za przejazd płatnym docinkiem autostrady A4, znajdziecie w poniższej tabeli:

Autostrada A4. Cennik opłat od 1 kwietnia 2025

Kategoria
Rodzaj pojazdu
Stawka do 31 marca 2025 r.
Stawka od 1 kwietnia 2025 r.
1
motocykle
8 zł
8 zł
1
pojazdy o dwóch osiach, bez podwójnych kół i bez przyczepy
16 zł
17 zł
2
pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami
29 zł
30 zł
3
pojazdy samochodowe o trzech osiach i pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze z przyczepami
29 zł
30 zł
4
pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach, pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami, i pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach z przyczepami
49 zł
52 zł
5
pojazdy nie mieszczące się w kategoriach od 1 do 4, i pojazdy, których wymiary, nacisk na oś lub ciężar przekraczają normy określone w przepisach o ruchu drogowym
49 zł
52 zł

Warto również pamiętać, że na stosunkowo krótkim, bo liczącym zaledwie 60,9 km odcinku, punkty poboru opłat znajdują się w dwóch miejscach - w Balicach i Mysłowicach. Oznacza to, że całkowity koszt przejazdu tym fragmentem autostrady A4 należy liczyć podwójnie.

Za przejazd A4 z Krakowa do Katowic zapłacimy więcej WOJCIECH STROZYK/REPORTER East News

GDDKiA krytycznie o podwyżkach cen na autostradzie A4

Choć zgodę na podwyżkę opłat na autostradzie A4 wydała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jej przedstawiciele wyjaśniają, że wynika to wyłącznie z obowiązujących przepisów. Po prostu nie ma podstaw prawnych do odrzucenia wniosku złożonego przez spółkę. Jak w każdej takiej sytuacji, możliwe jest jedynie wystosowanie oficjalnego protestu, co GDDKiA zrobiła również w przypadku tegorocznej podwyżki.

Według drogowców wzrost stawek jest nieuzasadniony i bezpośrednio obciąża zarówno kierowców, jak i cały sektor transportowy. Dodatkowo może negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo ruchu drogowego na trasach lokalnych.

Należy wziąć pod uwagę wszystkie efekty, które może przynieść planowane podwyższenie opłat. Jednym z nich jest przeniesienie części ruchu na drogi alternatywne do autostrad A2 i A4. Wyższe koszty przejazdu mogą zachęcić kierowców np. pojazdów ciężkich, do omijania autostrady i korzystania z obciążonych już ruchem dróg lokalnych.
GDDKiA

Autostrada A4 darmowa od 2027 roku

Jednocześnie GDDKiA przypomina, że opłaty za przejazd autostradą A4 mogą wkrótce przejść do historii. W marcu 2027 roku wygasa umowa koncesyjna na ten odcinek, a cała trasa trafi pod zarząd Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Ponieważ państwo nie planuje podpisania nowej umowy na eksploatację tej części autostrady, pojawia się możliwość zniesienia opłat dla pojazdów osobowych i motocykli bez dodatkowego obciążenia budżetu.

Renault Rafale E-Tech 300 – test wideo SUV-a plug-in z napędem 4x4Interia plINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?