Izera wydaje 1,7 mln zł rocznie na pensje. Zatrudnia 90 osób
Około 90 osób - w różnych formach - jest obecnie "zatrudnionych" w spółce ElektroMobility Poland odpowiedzialnej za stworzenie polskiej marki samochodów elektrycznych Izera. W ubiegłym roku firma wydała na wynagrodzenia blisko 1,7 mln zł plus 15,5 mln na "usługi obce". Informacje dotyczące bieżącej działalności Elektromobility Poland przekazał w odpowiedzi na poselską interpelację Jarosław Wenderlich - podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Posłowie Koalicji Obywatelskiej - Agnieszka Pomaska i Cezary Tomczyk - pytali w niej m.in. o kondycję finansową spółki i przekazane jej wsparcie ze środków publicznych. Ciekawe informacje dotyczące Izery znaleźć też można w aktualnym sprawozdaniu finansowym EMP.
Przypomnijmy - według szacunków ekspertów całość projektu polegającego na utworzeniu polskiej marki i wybudowaniu od podstaw fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie pochłonie między 5 a 6 mld zł. Większość z nich pochodzić ma z budżetu państwa.
W odpowiedzi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów na poselską interpelację czytamy, że w latach 2021-2022 ElektroMobility Poland została dokapitalizowana przez Skarb Państwa łączną kwotą 500 mln zł, a "EMP przeznacza otrzymane środki nadziałania niezbędne do przygotowania i uruchomienia produkcji samochodów elektrycznych". Ile z tych pieniędzy przeznaczone zostało na wynagrodzenia?
Ile pieniędzy kosztowało polskich podatników utrzymanie związanej z ElektroMobility Poland kadry pracującej nad projektem Izery?
Odpowiedź na tak postawione pytanie daje analiza sprawozdania z działalności spółki, w którym czytamy, że w samym 2022 roku wynagrodzenie pochłonęły dokładnie 1 682 372,52 zł. Warto jednak doprecyzować, że owe 90 osób to wszyscy związani z projektem, w tym osoby współpracujące, a ponad 15,5 mln zł pochłonęły koszty zakwalifikowane przez spółkę jako "usługi obce".
W swojej interpelacji posłowie Pomaska i Tomczyk pytali m.in. o to, ile kosztować będzie polskich podatników - ogłoszona pod koniec ubiegłego roku - współpraca z włoskim studiem stylistycznym Pininfarina.
Przypomnijmy - legendarna włoska pracownia odpowiadać ma za kształty całej gamy modelowej polskich samochodów elektrycznych, na którą składać się mają: hatchback, suv i kombi segmentu C. Niestety, kwestia współpracy z Włochami okryta jest szczelną zasłoną tajemnicy.
Wiele informacji dotyczących aktualnej kondycji finansowej ElektroMobility Poland znajdziemy za to w przygotowanym w marcu bieżącego roku sprawozdaniu z działalności spółki. Czytamy w nim np., że Skarb Państwa ma obecnie 90,787 proc. udziałów, a wartość nominalna jednej akcji to 4 926,24 zł.
Po 2,303 proc. udziałów należy obecnie do pierwotnych założycieli firmy, czyli koncernów energetycznych:
- Enea S.A,
- ENERGA S.A,
- PGE Polska Grupa Energetyczna S.A,
- TAURON Polska Energia S.A.
W roku 2022 ElektroMobility Poland "kontynuowała działania przygotowawcze do uruchomienia produkcji seryjnej polskich pojazdów elektrycznych". Ponieważ do dziś nie powstał żaden samochód, w ubiegłym roku nie też żadnych przychodów ze sprzedaży pojazdów.
Autorzy sprawozdania uspokajają jednak, że "wartość ta jest adekwatna do aktualnego etapu rozwoju Spółki i projektu polskiego samochodu elektrycznego Izera i związana jest z inwestycyjnym charakterem przedsięwzięcia. Generowanie przychodów równoważących wydatki będzie możliwe po uruchomieniu produkcji i rozpoczęciu sprzedaży samochodów. Wartość nakładów".
Ze sprawozdania dowiadujemy się również, że w ubiegłym roku wartość nakładów inwestycyjnych wyniosła 97 837 609,05 zł, z czego:
- 96 129 992,60 zł pochłonęły nakłady na prace rozwojowe,
- 1 697 791,25 zł nakłady na wartości niematerialne i prawne oraz rzeczowe składniki majątku trwałego,
- 9 825,20 zł zaliczki na środki trwałe w budowie.
Tegoroczne plany Spółki skupiają się głównie wokół wypracowaniu bezpiecznych łańcuchów dostaw, integracji technicznej pojazdów i pozyskaniu nowej kadry.
Wśród krótkoterminowych celów na najbliższe miesiące wymieniane są m.in.:
- zabezpieczenie dostaw kluczowych komponentów do pojazdów,
- dalsze prace inżynieryjne nad konstrukcją pojazdów (integracja techniczna),
- przygotowanie do budowy fabryki oraz pozyskanie technologii produkcyjnych,
- budowanie pozytywnego wizerunku marki oraz projektu w oparciu o główne założenia strategii marki,
- dalsze pozyskiwanie i rozwój kadry niezbędnej dla realizacji przedsięwzięcia.
Obecnie, wraz z inwestorem zastępczym - Prochem S.A., ElektroMobility Poland pracuje nad uzyskaniem niezbędnych pozwoleń i zgód umożliwiających rozpoczęcie budowy fabryki na początku 2024 roku. Aktualne plany mówią o tym, że pierwsze egzemplarze samochodów elektrycznych Izera zjechać mają z linii produkcyjnych pod koniec 2025 roku, a rozpoczęcie sprzedaży pojazdów planowane jest w połowie 2026 roku.