Groźny kierunek w imporcie samochodów. 7 na 10 aut to złom?

W 2024 roku sprowadzono do Polski blisko 967,6 tys. używanych samochodów. To najwyższy wynik od 4 lat. W statystykach mocno przebija się nowy – groźny – kierunek, czyli auta importowane z USA. Zdaniem ekspertów, aż 9 na 10 z nich jest uszkodzona, a 7 na 10 ma za sobą kolizje i wypadki

Polacy coraz częściej decydują się na import samochodów z USA
Polacy coraz częściej decydują się na import samochodów z USAARKADIUSZ ZIOLEKEast News

W 2024 roku sprowadzono do Polski blisko 967,6 tys. używanych samochodów. To najwyższy wynik od 4 lat. W statystykach mocno przebija się nowy – groźny – kierunek, czyli auta importowane z USA. Zdaniem ekspertów, aż 7 na 10 z nich ma za sobą kolizje i wypadki, a nawet połowa mogła uczestniczyć w zderzeniu czołowym.

Z danych Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wynika, że w 2024 roku ze Stanów Zjednoczonych sprowadzono do Polski blisko 68,2 tys. używanych samochodów.W porównaniu do sytuacji z końca 2023 roku oznacza to wzrost o gigantyczne 48 proc. USA są już obecnie czwartym pod względem popularności kierunkiem importu, wyprzedzając m.in.:

  • 5. Holandię – 48 068 sztuk,
  • 6. Włochy – 32 214 sztuk,
  • 7. Danię – 26 256 sztuk,
  • 8. Szwecję – 24 056 sztuk,
  • 9. Austrię – 22 889 sztuk,
  • 10. Szwajcarię - 21 672 sztuk.

Rośnie import samochodów z USA. Ile kosztuje sprowadzenie auta ze Stanów?

Importowi z USA sprzyja stosunkowo korzystny kurs dolara. W samym zjawisku nie ma nic złego, ale trzeba pamiętać, że zdecydowana większość samochodów importowanych zza oceanu kupowana jest jako uszkodzone na aukcjach internetowych. Koszty ich naprawy w Polsce są z reguły sporo niższe niż w Stanach, chociażby z tego powodu, że z tego kierunku importujemy dużo aut europejskich producentów (lepszy dostęp do tanich części zamiennych).

Nie można jednak zapominać o dodatkowych kosztach, jak chociażby cła (10 proc.) i opłaty transportowe. Z reguły mamy przecież do czynienia z akcyzą na poziomie 18,6 proc. dla aut z silnikami o pojemności powyżej 2 litrów. Jeśli auto trafia do polskiego portu trzeba też zapłacić podatek VAT w wysokości 23 proc.

Mówiąc wprost – opłaty stanowią dużą część końcowej ceny pojazdu, co oznacza, że z USA do Polski trafiają głownie najtańsze samochody, które w Stanach często "ocierają się" o szkodę całkowitą.

Polacy rzucili się po auta z USA. 7 na 10 jest po wypadku

Ciekawą analizą dotyczącą importowanych do kraju samochodów pochwaliła się – wyspecjalizowana w weryfikacji historii pojazdów polska firma AutoDNA. Z danych dotyczących raportów historii pojazdów wygenerowanych w Polsce w 2024 roku wynika, że aż 97 proc. sprawdzonych przez firmę aut sprowadzonych z USA miało różnego rodzaju uszkodzenia.

Zdecydowana większość – bo aż 71,6 proc. – dotyczyła uszkodzeń karoserii, co oznacza po prostu kolizję lub wypadek.

Ta kategoria może to obejmować szeroki zakres uszkodzeń - od drobnych, jak zarysowania, po dużo poważniejsze. Tego typu uszkodzenia same w sobie mogą nie być poważne
tłumaczą w rozmowie z Interią przedstawiciele AutoDNA.

Zwracają jednak uwagę, że klienci często decydują się na zakup auta z USA wyłącznie na podstawie zdjęć, a te nie dają żadnej szansy na zweryfikowanie, czy nie została naruszona konstrukcja pojazdu, w tym np. podłużnice.

Zdecydowanie rzadziej (3,9 proc.) zdarzały się uszkodzenia mechaniczne, czy np. uszkodzenie przez zalanie (1,25 proc.).

Kupujesz auto sprowadzone z USA? Lepiej dobrze się mu przyjrzeć

Bez względu na markę, zdecydowania większość szkód (48 proc. skontrolowanych pojazdów) dotyczyła przodu samochodu. 25 proc. zweryfikowanych przez firmę aut miało uszkodzony bok, a 20 proc. – tył. To cenna wiedza, jeśli planujemy kupić lub wybieramy się właśnie na oględziny sprowadzonego z USA samochodu.

Najczęstsze rodzaje uszkodzeń dla 10 najpopularniejszych marek sprowadzanych z USA do Polski

 
Najczęstsze rodzaje uszkodzeń dla 10 najpopularniejszych marek sprowadzanych z USA do Polski (dane AutoDNA)
Audi
uszkodzenie nadwozia - przód
58,20%
uszkodzenie nadwozia - tył
15,04%
uszkodzenie nadwozia - bok
12,93%
Chrysler
uszkodzenie nadwozia - przód
49,33%
uszkodzenie nadwozia - tył
13,41%
uszkodzenie nadwozia - bok
12,74%
BMW
uszkodzenie nadwozia - przód
54,93%
uszkodzenie nadwozia - tył
14,07%
uszkodzenie nadwozia - bok
8,52%
Ford
uszkodzenie nadwozia - przód
49,22%
uszkodzenie nadwozia - tył
16,41%
uszkodzenie nadwozia - bok
12,17%
Mercedes-Benz
uszkodzenie nadwozia - przód
51,59%
uszkodzenie nadwozia - tył
11,16%
uszkodzenie nadwozia - bok
11,05%
Volvo
uszkodzenie nadwozia - przód
44,63%
uszkodzenie nadwozia - tył
15,62%
uszkodzenie nadwozia - bok
14,23%
Mazda
uszkodzenie nadwozia - przód
44,26%
uszkodzenie nadwozia - tył
10,49%
uszkodzenie nadwozia - bok
10,16%
Volkswagen
uszkodzenie nadwozia - przód
43,36%
uszkodzenie nadwozia - tył
13,29%
uszkodzenie nadwozia - lewy przód
9,44%
Toyota
uszkodzenie nadwozia - przód
45,25%
uszkodzenie nadwozia - tył
10,61%
uszkodzenie nadwozia - lewy bok
10,61%
Hyundai
uszkodzenie nadwozia - przód
59,12%
uszkodzenie nadwozia - bok
17,68%
uszkodzenie nadwozia - tył
8,29%
Renault Symbioz w teście wideo. 1.6 pod maską, 5 l/100 km i regulowany bagażnikAdam MajcherekINTERIA.PL