Groźny kierunek w imporcie samochodów. 7 na 10 aut to złom?
W 2024 roku sprowadzono do Polski blisko 967,6 tys. używanych samochodów. To najwyższy wynik od 4 lat. W statystykach mocno przebija się nowy – groźny – kierunek, czyli auta importowane z USA. Zdaniem ekspertów, aż 9 na 10 z nich jest uszkodzona, a 7 na 10 ma za sobą kolizje i wypadki

Spis treści:
W 2024 roku sprowadzono do Polski blisko 967,6 tys. używanych samochodów. To najwyższy wynik od 4 lat. W statystykach mocno przebija się nowy – groźny – kierunek, czyli auta importowane z USA. Zdaniem ekspertów, aż 7 na 10 z nich ma za sobą kolizje i wypadki, a nawet połowa mogła uczestniczyć w zderzeniu czołowym.
Z danych Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wynika, że w 2024 roku ze Stanów Zjednoczonych sprowadzono do Polski blisko 68,2 tys. używanych samochodów.W porównaniu do sytuacji z końca 2023 roku oznacza to wzrost o gigantyczne 48 proc. USA są już obecnie czwartym pod względem popularności kierunkiem importu, wyprzedzając m.in.:
- 5. Holandię – 48 068 sztuk,
- 6. Włochy – 32 214 sztuk,
- 7. Danię – 26 256 sztuk,
- 8. Szwecję – 24 056 sztuk,
- 9. Austrię – 22 889 sztuk,
- 10. Szwajcarię - 21 672 sztuk.
Rośnie import samochodów z USA. Ile kosztuje sprowadzenie auta ze Stanów?
Importowi z USA sprzyja stosunkowo korzystny kurs dolara. W samym zjawisku nie ma nic złego, ale trzeba pamiętać, że zdecydowana większość samochodów importowanych zza oceanu kupowana jest jako uszkodzone na aukcjach internetowych. Koszty ich naprawy w Polsce są z reguły sporo niższe niż w Stanach, chociażby z tego powodu, że z tego kierunku importujemy dużo aut europejskich producentów (lepszy dostęp do tanich części zamiennych).
Nie można jednak zapominać o dodatkowych kosztach, jak chociażby cła (10 proc.) i opłaty transportowe. Z reguły mamy przecież do czynienia z akcyzą na poziomie 18,6 proc. dla aut z silnikami o pojemności powyżej 2 litrów. Jeśli auto trafia do polskiego portu trzeba też zapłacić podatek VAT w wysokości 23 proc.
Mówiąc wprost – opłaty stanowią dużą część końcowej ceny pojazdu, co oznacza, że z USA do Polski trafiają głownie najtańsze samochody, które w Stanach często "ocierają się" o szkodę całkowitą.
Polacy rzucili się po auta z USA. 7 na 10 jest po wypadku
Ciekawą analizą dotyczącą importowanych do kraju samochodów pochwaliła się – wyspecjalizowana w weryfikacji historii pojazdów polska firma AutoDNA. Z danych dotyczących raportów historii pojazdów wygenerowanych w Polsce w 2024 roku wynika, że aż 97 proc. sprawdzonych przez firmę aut sprowadzonych z USA miało różnego rodzaju uszkodzenia.
Zdecydowana większość – bo aż 71,6 proc. – dotyczyła uszkodzeń karoserii, co oznacza po prostu kolizję lub wypadek.
Ta kategoria może to obejmować szeroki zakres uszkodzeń - od drobnych, jak zarysowania, po dużo poważniejsze. Tego typu uszkodzenia same w sobie mogą nie być poważne
Zwracają jednak uwagę, że klienci często decydują się na zakup auta z USA wyłącznie na podstawie zdjęć, a te nie dają żadnej szansy na zweryfikowanie, czy nie została naruszona konstrukcja pojazdu, w tym np. podłużnice.
Zdecydowanie rzadziej (3,9 proc.) zdarzały się uszkodzenia mechaniczne, czy np. uszkodzenie przez zalanie (1,25 proc.).
Kupujesz auto sprowadzone z USA? Lepiej dobrze się mu przyjrzeć
Bez względu na markę, zdecydowania większość szkód (48 proc. skontrolowanych pojazdów) dotyczyła przodu samochodu. 25 proc. zweryfikowanych przez firmę aut miało uszkodzony bok, a 20 proc. – tył. To cenna wiedza, jeśli planujemy kupić lub wybieramy się właśnie na oględziny sprowadzonego z USA samochodu.
Najczęstsze rodzaje uszkodzeń dla 10 najpopularniejszych marek sprowadzanych z USA do Polski (dane AutoDNA) | ||
Audi | uszkodzenie nadwozia - przód | 58,20% |
uszkodzenie nadwozia - tył | 15,04% | |
uszkodzenie nadwozia - bok | 12,93% | |
Chrysler | uszkodzenie nadwozia - przód | 49,33% |
uszkodzenie nadwozia - tył | 13,41% | |
uszkodzenie nadwozia - bok | 12,74% | |
BMW | uszkodzenie nadwozia - przód | 54,93% |
uszkodzenie nadwozia - tył | 14,07% | |
uszkodzenie nadwozia - bok | 8,52% | |
Ford | uszkodzenie nadwozia - przód | 49,22% |
uszkodzenie nadwozia - tył | 16,41% | |
uszkodzenie nadwozia - bok | 12,17% | |
Mercedes-Benz | uszkodzenie nadwozia - przód | 51,59% |
uszkodzenie nadwozia - tył | 11,16% | |
uszkodzenie nadwozia - bok | 11,05% | |
Volvo | uszkodzenie nadwozia - przód | 44,63% |
uszkodzenie nadwozia - tył | 15,62% | |
uszkodzenie nadwozia - bok | 14,23% | |
Mazda | uszkodzenie nadwozia - przód | 44,26% |
uszkodzenie nadwozia - tył | 10,49% | |
uszkodzenie nadwozia - bok | 10,16% | |
Volkswagen | uszkodzenie nadwozia - przód | 43,36% |
uszkodzenie nadwozia - tył | 13,29% | |
uszkodzenie nadwozia - lewy przód | 9,44% | |
Toyota | uszkodzenie nadwozia - przód | 45,25% |
uszkodzenie nadwozia - tył | 10,61% | |
uszkodzenie nadwozia - lewy bok | 10,61% | |
Hyundai | uszkodzenie nadwozia - przód | 59,12% |
uszkodzenie nadwozia - bok | 17,68% | |
uszkodzenie nadwozia - tył | 8,29% |