Koniec importu samochodów z USA. Będą zmiany w przepisach IVA

Nie dla amerykańskich pickupów na europejskich drogach. To postulat - wspieranej przez Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu - koalicji grup konsumenckich, która domaga się zakazu importu takich pojazdów do Europy. Kolejne pismo w tej sprawie trafiło właśnie do Komisji Europejskiej. Włoskie media informują, że władze UE istotnie planują zaostrzenie przepisów w tym zakresie.

KE zapowiada zmiany w przepisach o homologachi indywidualnej. Czy to koniec amerykańskich SUV-ów i pickupów w EU?
KE zapowiada zmiany w przepisach o homologachi indywidualnej. Czy to koniec amerykańskich SUV-ów i pickupów w EU?Informacja prasowa (moto)

Na biurka Maroša Šefčoviča (wiceprzewodniczący UE do spraw Zielonego Ładu) i kilku ważnych unijnych komisarzy - m.in. do spraw rynku wewnętrznego, klimatu, podatków czy środowiska - trafiło pismo dotyczące uszczelnienia przepisów dotyczących importu na teren Wspólnoty samochodów z USA. Pod apelem podpisało się szereg organizacji, jak np. :

  • Międzynarodowe Zrzeszenie Pieszych, 
  • ECF (europejska federacja rowerzystów, 
  • Euro Cities, 
  • Clean Cities, 
  • BEUC (Europejska Organizacja Konsumentów), 
  • T&E (Transport i Środowisko), 
  • ETSC (Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu). 

Autorzy dokumentu domagają się wprowadzenia mechanizmów zniechęcających unijnych europejskich kierowców do procedury indywidualnego dopuszczenia pojazdu do ruchu - Individual Vehicle Approval (IVA)

Nie dla SUV-ów i pickupów z USA. Koniec importu "na IVA"

Już w ubiegłym roku ETSC alarmowała, że nowy projekt regulacji w tym zakresie zakłada utrzymanie obecnego stanu rzeczy, w wyniku którego sprowadzone z USA pojazdy - głównie duże SUV-y i pickupy - w przeciwieństwie do aut wyprodukowanych w Europie - nie muszą i wciąż nie będą musiały legitymować się takimi elementami wyposażenia obowiązkowego, jak np.:

  • system ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy, 
  • system hamowania awaryjnego wykrywający pieszych i rowerzystów, 
  • system utrzymywania pasa ruchu, system wspomagania hamowania awaryjnego, 
  • rejestrator zdarzeń drogowych, 
  • system kontroli stabilności.

Taki stan rzeczy nie podoba się władzom europejskich miast. Autorzy listu do unijnych komisarzy wprost nazywają amerykańskie pickupy "zabójczymi dla pieszych i środowiska". Zwracają też uwagą na rosnący import takich pojazdów.

Według nowo opublikowanych danych Europejskiej Agencji Środowiska w 2023 roku do Europy sprowadzono prawie 5000 Dodge’ów RAM, co stanowi wzrost o 20 proc. w porównaniu z rokiem 2022. Ten poziom importu jest 2,7 razy wyższy niż wolumen importu w 2019 r. wynoszący 1800 sztuk.
czytamy w dokumencie

Miasta nie chcą "suvizacji" Europy. Opłaty za parkowanie zależne od wielkości auta

Autorzy listu zauważają, że po europejskich drogach jeździ ponad 20 000 RAM-ów. Wytykają też Komisji Europejskiej opieszałość we wprowadzaniu nowych przepisów wskazując m.in. na innowacyjne rozwiązania wprowadzane w tym czasie przez europejskie miasta.

Bezczynność komisji stoi w jaskrawym kontraście z krokami podejmowanymi przez postępowe miasta. Już Paryż, Lyon, Grenoble, Koblencja i Tybinga zdecydowały się różnicować opłaty za parkowanie w zależności od wagi lub, w przypadku Koblencji, w zależności od wielkości pojazdu (szerokość x długość).
zwracają uwagę autorzy

W liście czytamy też o przeciwdziałaniu europejskich miast zjawisku "SUV-izacji" i polityce zniechęcania do "dalszego zwiększania masy i rozmiaru pojazdów prywatnych". Autorzy zauważają ponadto, że amerykańscy producenci pojazdów, tacy jak Chevrolet, Corvette, GM, GMC czy europejski koncern Stellantis, chętnie sięgają po indywidualną homologację IVA "zwiększają swoją podaż pick-upów na rynku UE"

Koniec importu aut z USA. Pickupy i SUV-y nie wjadą do Europy?

Każdy konkretny pojazd, który ma zostać homologowany w ramach program UE-IVA powinien zostać poddany badaniom emisji, w tym emisji w rzeczywistych warunkach jazdy, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/1151.

Postulują też, aby wymagania dotyczące obowiązkowego wyposażenia z zakresu systemów bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać inne nowe pojazdy od 7 lipca 2024 roku, zostały zastosowane również w przypadku procedury IVA. Jak donosi włoski dziennik Politico.pro, przedstawiciele Komisji Europejskiej zamierzają wznowić prace nad przepisami dotyczącymi procedury IVA tak, by "doprowadzić je do poziomu ochrony porównywalnego z poziomem gwarantowanym przez przepisy dotyczące homologacji typu UE". Horyzont czasowy zmian w tym zakresie nie został jednak nakreślony.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas