Co utrudnia budowę dróg?
Co powoduje, że budowa nowych dróg idzie tak opornie?
- Przetargi są unieważniane nawet z błahych powodów, na przykład przetarg na autostradę A4 Zgorzelec-Krzyżowa trafił do kosza, ponieważ w wymaganych dokumentach zamiast określenia "obiekty mostowe" użyto terminu "mosty".
- Prawo ochrony środowiska powoduje wydłużenie procedury dotyczącej przygotowania inwestycji.
- Brak planów zagospodarowania przestrzennego utrudnia nie tylko pozyskiwanie gruntów, ale także projektowanie inwestycji.
- Niedostosowanie kosztorysów opracowanych przez Główną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad do realiów rynkowych - wykonawcy proponują wyższe ceny. Z tego powodu unieważniono między innymi przetargi na przebudowę drogi Grójec-Białobrzegi, autostrady Kraków-Myślenice czy budowę mostu Północnego w Warszawie.
- Odpływ pracowników budowlanych do pracy za granicę - przedsiębiorcy od wielu już lat zwracają się do rządu o umożliwienie zatrudniania pracowników zza wschodniej granicy. Na razie jednak bezskutecznie.
Moim zdaniem
Jeremi Mordasewicz, ekspert PKPP Lewiatan:
- Jeśli chcemy wykorzystać dostępne środki, trzeba opracować plany zagospodarowania przestrzennego, które pozwalałyby na efektywne przeprowadzenie inwestycji. Kolejna ważna kwestia to usprawnienie prowadzenia zamówień publicznych. W Polsce jest mało kadr, które są w stanie sprawnie i skutecznie przeprowadzić taki proces. Przykładem jest most Północny, którego inwestycję przygotowano "na kolanie" i w efekcie przetarg kolejny raz trafił do kosza.
Jerzy Polaczek, minister transportu:
- W ustawie Prawo zamówień publicznych powinna być wprowadzona możliwość elastycznego opisu przedmiotu zamówienia, by uwzględnić ryzyko wystąpienia prac trudnych do przewidzenia. Natomiast w ustawie Prawo ochrony środowiska konieczne jest zniesienie możliwości nieograniczonego przedłużania procedur wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, poprzez wprowadzenie sztywnych terminów i sankcji za niewydanie decyzji w terminie.