Nowy tunel pod Odrą zmieni drogową mapę Polski. 5 km pod ziemią
Już wkrótce ruszy jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Polsce. W ramach Zachodniej Obwodnicy Szczecina powstanie tunel drogowy pod Odrą o długości 5 kilometrów. Będzie to najdłuższy tunel tego typu w kraju, a jego realizacja ma zakończyć się w 2033 roku.

W skrócie
- Rozpoczyna się budowa najdłuższego tunelu drogowego w Polsce pod Odrą w ramach Zachodniej Obwodnicy Szczecina.
- Tunel pod Odrą będzie miał 5 km długości i zostanie ukończony w 2033 roku.
- Inwestycja skróci trasę między Policami a Goleniowem i odciąży główne arterie Szczecina.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Tunel drogowy pod Odrą to ogromne techniczne wyzwanie
Tunel drogowy pod Odrą zostanie wydrążony w ciągu drogi ekspresowej S6 na odcinku Police - Goleniów, który łącznie będzie liczył 23,4 km. Każda z dwóch jezdni będzie poprowadzona osobnym tunelem, drążonym maszyną TBM (Tunnel Boring Machine). Średnica zewnętrzna każdego tunelu to niemal 15 metrów, grubość obudowy - 60 cm. Spód konstrukcji znajdzie się nawet 51 m pod ziemią, a jezdnie będą prowadzone na głębokości do 45 m.
Dla bezpieczeństwa zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami oraz dwa odcinki wjazdowe o długości 600 m każdy. Na trasie znajdą się także dwa węzły drogowe, 22 obiekty mostowe i dwa górne przejścia dla zwierząt. Dodatkowo między węzłami Modrzewie i Goleniów Północ powstanie para Miejsc Obsługi Podróżnych.
Ile będzie kosztować budowa tunelu pod Odrą?
Do przetargu na realizację odcinka z tunelem zgłosiło się pięć firm. Proponowane ceny mieszczą się w przedziale od 4,92 do 8,52 mld zł. Oferty są obecnie analizowane - oceniane będą w 60 proc. pod kątem ceny, a w 40 proc. według długości gwarancji na kluczowe elementy infrastruktury. Podpisanie umowy z wybranym wykonawcą planowane jest na IV kwartał 2025 roku.
W marcu 2025 uzyskano decyzję ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej), a obecnie prowadzone są procedury odszkodowawcze za przejęte nieruchomości. Ze względu na trudność prac budowlanych związanych z drążeniem tunelu, zakończenie robót przewidziano na 2033 rok. Dwa pozostałe odcinki ZOS - Kołbaskowo - Dołuje i Dołuje - Police - mają być gotowe wcześniej, na przełomie 2028 i 2029 roku.
S6 domknie ring wokół Szczecina
Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie miała strategiczne znaczenie dla regionu. Obecnie kierowcy, aby dostać się z Polic do węzła Goleniów Północ, muszą pokonać 58 km. Po zakończeniu inwestycji trasa skróci się do 23 km, a czas przejazdu znacząco się zmniejszy.
Nowy odcinek odciąży także istniejące trasy A6, S3 i S6, szczególnie w sezonie letnim, kiedy ruch w okolicach Szczecina mocno wzrasta. Dla miasta oznacza to wyprowadzenie znacznej części ruchu tranzytowego, w tym transportu do i z zakładów chemicznych w Policach.