Będzie nowy węzeł na autostradzie A6. Obecny pamięta lata 30.
GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 (nowego węzła na autostradzie A6 z DK13 i przyszłą S6 Zachodnią Obwodnicą Szczecina), obwodnicę Kołbaskowa w ciągu DK13 oraz budowę infrastruktury drogowej na przejściu granicznym.

- GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę firmy Budimex na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic oraz obwodnicy Kołbaskowa.
- Inwestycja obejmuje budowę nowego węzła na A6 z DK13 i przyszłą Zachodnią Obwodnicą Szczecina.
- Całość budowy zakończona zostanie w 2028 roku, a umowa z wykonawcą może być podpisana w połowie roku.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Osiem firm wystartowało w przetargu na budowę węzła na A6
Spośród ośmiu firm biorących udział w przetargu, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała ofertę firmy Budimex, która wyceniła prace na 429 mln zł. Pozostali oferenci mają 10 dni na ewentualne złożenie odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Warto podkreślić, że postępowanie przetargowe będzie również objęte kontrolą Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jeśli nie wpłyną odwołania, a wszystkie procedury przebiegną sprawnie, umowa z wykonawcą może zostać podpisana już w połowie roku.
Nowy węzeł na autostradzie A6
Obecne połączenie DK13 z autostradą A6 to węzeł drogowy, który został wybudowany wraz z autostradą w latach 30. Ubiegłego wieku. Co ciekawe, nawierzchnia na południowej stronie węzła ma jeszcze nawierzchnię brukowaną.
Węzeł nie spełnia jednak odpowiednich wymagań, dlatego w ramach II etapu budowy zostanie on zamknięty i zastąpiony nowym węzłem, który powstanie około 700 metrów na wschód. Nowy węzeł połączy nie tylko autostradę A6 z DK13, ale także umożliwi połączenie z planowaną Zachodnią Obwodnicą Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. GDDKiA informuje, że aktualnie trwa postępowanie przetargowe na realizację tej inwestycji.

Inwestycja na kwotę 429 mln zł
Firma Budimex zajmie się realizacją odcinka drogi o długości niespełna 3 km, który rozpocznie się w miejscu, gdzie zakończył się oddany do użytku w 2023 roku I etap obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. W tym miejscu zaplanowano budowę węzła Siadło Górne, który połączy DK13 z planowaną Zachodnią Obwodnicą Szczecina.
Kolejna część trasy, o parametrach drogi ekspresowej, będzie poprowadzona w kierunku autostrady A6, gdzie powstanie nowy węzeł drogowy. Będzie się on składał z łącznic bezpośrednich i półbezpośrednich, które zapewnią płynne warunki ruchu na przyszłym połączeniu drogi ekspresowej z autostradą.
Od strony południowej nowy węzeł zostanie połączony z obwodnicą Kołbaskowa.
Powstanie 10 wiaduktów. Najdłuższy będzie liczył 130 m
W ramach inwestycji wbudowanych zostanie 10 wiaduktów, a najdłuższy z nich będzie liczył 130 m - to łącznica relacji S6/DK13 na A6 w kierunku węzła Klucz. Dodatkowo oprócz nowego odcinka DK13 prace obejmą również A6 na odcinku liczącym 2,4 km w obrębie nowego węzła Szczecin Zachód.
Nowa obwodnica minie Kołbaskowo
DK13 w kierunku przejścia granicznego w Rosówku przebiega przez Kołbaskowo. Na tej drodze znajduje się wiele skrzyżowań i przejść dla pieszych. W celu poprawy bezpieczeństwa oraz przeniesienia ruchu tranzytowego, obwodnica wyprowadzi ruch z miasta, a także poprawi przepustowość drogi.
Inwestycja o długości 5,6 km rozpocznie się od nowego węzła Szczecin Zachód i minie od wschodu Kołbaskowo. Połączy się z drogą powiatową rondem i dalej będzie przebiegać w kierunku DK13 w Rosówku, gdzie na południu powstanie nowe skrzyżowanie o ruchu okrężnym, które połączy obwodnicę z DK13. Ostatnie rondo zostanie wybudowane około 300 m przed granicą polsko-niemiecką i połączy DK13 z droga powiatową z Kamieńca.
Na A6 powstanie plac do kontroli granicznej
Na autostradzie A6 bezpośrednio przed przejściem granicznym obecnie nie ma możliwości zawrócenia, a kierowcy muszą jechać na kolejny węzeł, który znajduje się 9,5 km dalej po stronie niemieckiej. Funkcjonariusze Straży Granicznej zwracali również uwagę na brak odpowiednich miejsc do przeprowadzania kontroli, zmuszając służby do korzystania z parkingów na stacjach paliw.
W ramach inwestycji, nad A6 powstanie wiadukt oraz łącznice i jezdnie manewrowe, które umożliwią zawrócenie i usprawnią działania służb. Dodatkowo, na południowej stronie autostrady zostanie wybudowany plac do kontroli z aktywnym oznakowaniem, co pozwoli uniknąć konieczności zawężania ruchu do jednego pasa podczas przeprowadzania kontroli granicznych.

Kiedy kierowcy przejadą nową inwestycją w województwie zachodniopomorskim?
Wszystkie trzy planowane zadania zostaną zrealizowane w formule „Buduj”. Po podpisaniu umowy plac budowy zostanie przekazany wykonawcy w ciągu 30 dni i wówczas mogą ruszyć pierwsze roboty.
GDDKiA informuje, że na wykonanie prac związanych z infrastrukturą drogową przy przejściu granicznym na A6 firma będzie miała 16 miesięcy. Na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic, a także obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 - 27 miesięcy. Warto zaznaczyć, że z czasu realizacji robót wyłączone są okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca. Zakończenie realizacji inwestycji zostało zaplanowane w 2028 r.